Inte hundgymnasium
Det finns ju en tråd nu där en människa söker tips om olika hundgymnasium. När man ser den så ser det ut som väldigt många på HiF går, vill gå eller har gått på hundgymnasium.
Jag var väldigt frestad att gå på hundgymnasium, hur kul vore inte det? Dessutom så skulle jag då kanske kunna skaffa egen hund ett år tidigare en planerat, underbart!
Men sedan tänkte jag en gång till, jag älskar matte, kemi, biologi, fysik och utmaningar, och prioriterar bra lärare väldigt högt.
Jag bor i Lund, lund är känt för att ha tre kommunala skolorna som hör till bland de bästa i hela Sverige. De har grymma lärare i alla ämnen och mycket hög nivå på utbildningen.
Jag valde att söka in på natur/natur på alla de tre skolorna som mina tre val. Jag kände att även om jag vill jobba med hundar när jag blir äldre, älskar hundar och att tävla med hund så betydde garanterad bra utbildning mer för mig än att kunna ha med hund i skolan. Jag klarar av det på min fritid!
Finns det fler som tänker som jag?
(Jag säger inte att alla lärare på s.k. hundgymnasium är dåliga, bara att risken för att de är de är mycket högre)
// Nadja
Jag tycker du resonerar fantastiskt klokt. Jag själv funderade länge på att söka in till hästsportgymnasium, men valde istället en bra kommunal skola där jag fick grundläggande kunskap och behörighet i alla ämnen. Ändå arbetade jag heltid med hästar i fem år efter gymnasiet, vilket inte många från ridsportgymnasiet gjorde.
Dessutom har jag också kunnat söka och läsa en universitetsutbildning utan att behöva läsa till ämnen för att få den behörighet jag behövde, vilket har varit oerhört skönt.
Jag tänker som du, nu efter att ha gått på hundgymnasium. Hade jag fått göra om gymnasiet så hade jag lätt valt någon annan inriktning. Det var inte värt det om man säger så.
Jo det var kul, det var stundvis väldigt kul (mest pga alla fester och att få bo hemmifrån ihop med massa kompisar, skolan i sig var väl inte roligare än någon annan skola). Men hur kul är det nu efteråt? Inte alls kul. Och som sagt, det är svårt i dagens samhälle att kombinera hund med skola på ett bra sätt, det blir nog lätt att hundarna väldigt många timmar om dagen får sitta i boxar i ett stall eller ligga ensamma hemma.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag tänkte också som du gör och valde att läsa naturvetenskap på gymnasiet 🙂Ångrar det inte för en sekund!
Känns väldigt skönt att de finns folk som delar min åsikt, det gör att risken för att jag ska börja vackla under omvalsperioden minskar 😛
// Nadja
Det är ju liksom inte så att man behöver en viss behörighet från gymnasiet för att kunna jobba med hundar. Oavsett vad man vill göra så behöver man ha läst ett visst antal ämnen från gymnasiet, så ju fler skolämnen man läser desto bättre är det. Vill man sedan jobba med hund så är det bättre att gå vilken vuxenutbildning som helst inom just det man vill jobba med. Man behöver sällan/aldrig något särskilt ämne från gymnasiet (förutom typ djurvårdare, veterinär, osv) iaf inte för rena hundjobb. Däremot behöver man ofta specialkompetens inom den inriktningen man vill jobba med, tex hunddagis så ska du ha just den utbildningen. Och du får ingen specifik utbildning inom hund med dig från gymnasiet, utan du kommer ändå få läsa in dig på just den inriktning du väljer. Så man tjänar inget på att ha gått hundgymnasium.
Någon enstaka kompis har blivit djurvårdare efter hundgymnasiet. Men hon hade tur att känna en som jobbade på veterinärklinik så hon kom in på den kliniken bakvägen, sedan har hon ändå fått läsa upp flera kurser för att kunna vidareutbilda sig till djursjukvårdare. Men hon hade kunnat få jobb på den kliniken oavsett vad hon hade läst på gymnasiet eftersom dom inte tar in folk på vilket gymnasium dom gått utan i det här fallet var det genom kompisar som tipsade. Jag har flera kompisar som kommit in på sådana jobb via bekanta utan att ha gått naturbrukslinjer.
# Tack! 😃
// Nadja
VArför menar ni att kvaliteten på lärare och ämnena är sämre på ett hundgymnasium?
#7 Kvaliteten på lärarna behöver absolut inte vara sämre. Som jag förstod TS så menas väl bara att det var väldigt hög kvalitet på deras lärare mot dom flesta andra skolor, såg inte jämförelsen som riktad mot att lärarna är sämre på just hundgymnasium.
Dock är ju många ämnen lägre prioriterade. Flera ämnen är ju borttagna för att kunna ha plats med hundämnen. Många hundlinjer ger inte ens kompetens för vidare studerande på eftergymnasial utbildning.
#8 "jag säger inte att alla lärare på s.k. hundgymnasium är dåliga, bara att risken för att de är de är mycket högre"
#9 Jag tolkar det som mycket högre risk än på dom skolor TS har i Lund som tydligen har väldigt bra lärare.
Jag tycker om hundgymnasium då hag själv går på det. Från mitt gymnasium kan jag bli allt från veterinär till en som jobbar på zoo butik. Dock för det högre utbildningarna måste man läsa till några ämnen på skoltid. NA elr NV heter det som man kan välja som extra för att behörighet till veterinärs utbildningen. Min skola (Dingle) är bra anpassat till elevernas hundliv. Vi har raster som är placerade så att man kan rasta sin hund ca var annan timme. :) Både läxhjälp och övrig hjälp finns för den som behöver också. Lärarna som är på Dingle är dom bästa som jag någonsin haft. Så din bild passar inte in på min skola tycker jag :)
Förstår hur du tänker, hade inte omständigheterna varit som dom var hade jag kanske valt ett annat ämne än hund. Det är ditt val och tror nog du väljer rätt, bara du känner att det är rätt val att ta och du blir lycklig över det. Jag kände att för att växa inom mig själv behövde jag välja hund, att ta egna initiativ och inte lyssna på andra. Sen behöver jag ett ämne jag är intresserad av, annars engagerar jag mig inte och kommer inte orka alla åren. Men vi är alla olika personer som sagt, det är säkert rätt val för dig :)
Förstår hur du tänker, hade inte omständigheterna varit som dom var hade jag kanske valt ett annat ämne än hund. Det är ditt val och tror nog du väljer rätt, bara du känner att det är rätt val att ta och du blir lycklig över det. Jag kände att för att växa inom mig själv behövde jag välja hund, att ta egna initiativ och inte lyssna på andra. Sen behöver jag ett ämne jag är intresserad av, annars engagerar jag mig inte och kommer inte orka alla åren. Men vi är alla olika personer som sagt, det är säkert rätt val för dig :)
#7 Jag menar inte specifikt på hundgymnasium utan jag menar att risken att lärarna är sämre är stor på många skolor om man jämför med t.ex. Katedral i Lund.
Sen så är det så att jag är väldigt skolmotiverad och tycker det är väldigt kul att gå i klass med andra som är det, och om vi t.ex. säger på real i Lund så vet jag att motivationen är låg hos många. På deras bås på gymnasiemässan så ursäktade en lärare sig för man behövde ha vanliga lektioner, va!?
Tror (detta är verkligen bara vad jag tror) att på många hundgymnasium så är själva hundsidan fantastisk men att t.ex matten kommer lite i skymundan. Det händer inte på en skola där själva "skolsidan" är det som står ensam i fokus.
Sedan tycker jag det är otroligt bra att sånt som hundgymnasium finns, för det finns många personer som det passar som handen i handsken.
// Nadja