Skäller när han är ensam
Har en jämthund på snart 12 år, och i höstas ungefär började han skälla när han blir ensam, eller tror att han är ensam. När jag varit hemma så har jag självklart sagt till honom, men när man är påväg till bussen och har lite bråttom så har jag tyvärr inte tid att vända tillbaka och säga åt honom. Så.. Varför har han börjat med detta? Kan det vara för att han känner sig ensam även fast han inte gjort detta tidigare? Har haft honom i ca 5 år, och han har inte gjort de tidigare.. Och vad kan jag göra åt detta? Måste jag börja träna honom vara ensam igen?
// MT ♥
Gå till en veterinär och uteslut sjukdom till att börja med! :)
Mvh Linn
Det har inte hänt något när han varit ensam? Eller att han blivit tvungen att vara mer ensam nu än innan? Antingen längre dagar eller fler dagar än han tidigare varit van vid?
Han börjar ju bli lite till åren, det kan vara så att syn/hörsel/andra sinnen börjar bli lite nedsatta och det kan lätt göra en annars trygg hund lite lättare orolig. Det kan vara en sådan sak som gör att det blir jobbigare för honom att vara ensam.
Vissa hundar blir lugnare om tex tv eller radio står på med lite ljud, då ligger dom inte och lyssnar på allt annat som låter utanför. Och är dom dessutom vana vid att tv är på när man själv är hemma så blir det ju mindre förändring i miljön dessutom.
Det är aldrig fel att gå tillbaka i ensamhetsträningen och jobba för en tryggare hund.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Som nr2 sa kan det vara att sinnena blir sämre och att hunden blir osäkrare när den är ensam nu. Det hände min farmors hund som då hade blivit lite äldre och ylade när hon trodde hon var hemma ensam.
Hunden har ju inte samma uppfattning på hur länge den är ensam/hur länge ägaren är borta..
Kan tyvärr inte hjälpa till med någon lösning..
Vad jag vet har det inte hänt något när han varit själv, han är ensam samma tider som förut.. Jo synen har väl blivit lite sämre, då han ibland kan gå in i saker.. Får ta och prova med någon radio, han har även katt och kaniner som låter lite. Kan det vara så att han gör det för att min mamma separerade med hennes dåvarande sambo?
// MT ♥
#4 Började det hyfsat i samband med/kort efter så absolut visst kan det vara en faktor som påverkar. En separation är ett trauma även för en hund, det är inte vara familjens människor som märker av en sådan sak.
Det kan även vara en kombination av det i samband med försämrad syn (och kanske hörsel?) som påverkar. Behöver inte finnas en enda orsak.
Radio på (eller tv) och se till att det är ljust inne, så det inte blir mörkt under den tid hunden är ensam kan vara en idé att prova.
#5 Han började med de ett tag före, men han kanske kände av att de va något på gång? Får ta och prova med radion!
// MT ♥
#6 Kan det varit så att dom bråkade innan dom separerade? En separation går ju sällan från dag till dag.
#6 Jo, dom gjorde de ibland.. Så de är väl det isåfall
// MT ♥
#8 Ja och hundar märker ju så mycket mer än orden som kommer ur munnen på oss. Så det kan ju vara om inte annat en bidragande orsak. Men det kan ju finnas fler orsaker, tex försämrade sinnen. Eller andra förändringar i hundens liv.
Men som sagt, att träna på hundens trygghet och skapa en trygg miljö för hunden är ju aldrig fel. Och att i övrigt försöka göra miljön så bra som möjligt för hunden då den ska vara ensam (tänker på sådant som avgränsad miljö/tillgång till hela huset, ljud, ljus, utsikt/begränsad utsikt osv osv).
Okej, får ta och prova med radion som sagt, och alla andra förslag :) annars återkommer jag!
// MT ♥