Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 461 ggr
ElinaS
0

Svar snabbt! Pipleksak på kurs?

Hej! Behöver svar snabbt! Ikväll ska jag på kurs med min kräsne hund. När vi varit på egenträning har vi prövat med både godis och pipleksaker som muta och hon bryr sig bara om pipen. Godis och leksaker utan pip skiter hon fullständigt i när andra hundar finns i närheten. Eftersom alla "träningar" innan varit friträningar har alla haft med diverse mutor, både pipar och massa andra saker som ger ifrån sig ljud. Men nu ska vi på kurs i rallylydnad första gången och antar att det är lite mer striktare om vad som ska användas som belöning. Tror att de andra hundarna blir rätt distraherade om bara jag kommer med en pip. Men om jag har godis (Frolic, korv, leverpastej, blötfoder jag matat med sked, köttbullar mm) bryr hon sig inte och kollat bara på de andra hundarna. Jag har en grisleksak som låter som en gris (alltså inte så otroligt högt) och en vanlig pip som verkligen tjuter och hon gillat båda lika mycket! Borde jag lämna leksakerna hemma och bara ha godis? Då riskerar ju att hela träningen för mig blir förstörd iom. att hon är okoncentrerad. Tar jag någon av leksakerna riskerar jag att förstöra för de andra om deras hundar vill åt min pip. Hur ska jag göra? Som sagt struntar hon helt i leksaker utan pip.. PS träningen är kl 20 så behöver svar snabbt.

RaindropsOnRoses
6

Ta med både godis, pipleksak och en vanlig leksak och fråga på kursen helt enkelt. Om de inte vill att du använder pipen så fråga om tips hur du kan göra de andra belöningarna mer värda.

Em_
0

Tycker som #1. Halva poängen med att gå kurs, tycker jag, är att de andra deltagarna stör. Om jag märker att jag stör en annan hund så den blir helt blockerad försöker jag hålla avstånd så gott det går, för att visa respekt. Egentligen tycker jag att på sport- och tävlingskurser ska hundarna klara lite störningar. Det är sällan man hör knappnålar falla på hundtävlingar liksom…

thilda-
0

avstå pipleksak.. kan förstöra träningen för många!