Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 822 ggr
IsaFalk
0

Tips på passande hundras?

Börjat kolla lite smått på olika hundraser, även om det är minst ett år kvar innan jag har möjlighet att köpa hund, men lika bra att förbereda sig i tid. Familjen har haft en Bichon Havanais i några år, annars har jag inte haft någon egen hund. Hade vart jätte snällt om någon kunnig hundmänniska ville komma med några tips på passande ras, egna tankar osv! :) 

Typ av hund

Vill gärna ha en relativt stor hund, älskar stora hundar! Ingen mesig hund, gärna modig med självförtroende, positivt inställd och absolut inte aggressiv eller skygg. Ska funka ihop med barn, vuxna, hundar och andra djur. En bästa vän. Hunden ska ha mycket ork men samtidigt inte vara för ''hyper''(inte kunna sitta stilla exempelvis, eller en hund som skäller hela tiden). Vill ha en hund som kan vara lugn o varva ner men ändå med mycket energi o kraft när det väl gäller. Vill kunna träna hunden i lydnad, trick, träna och ge den uppgifter som att hämta saker/ hitta föremål/söka osv. Är rätt inne på schäfrar, men något av det viktigaste är att det måste vara en sund ras med allmänt få hälsoproblem! Allts så hälsosam som möjligt helt enkelt! Tyvärr har ju schäfrar mycket höftproblem vad jag förstått, men är ute efter något liknande. Jag är en relativt aktiv människa som bor ute i skogen, så hundar som kräver mycket motion bör inte vara något problem.

Vad jag vill ha hunden till

- Dela mitt liv med mig, vill kunna ha med den på jobbet i framtiden (förhoppningsvis eget företag, som djurmassör och liknande) och inte lämna den ensam, utan 'hen' ska klara att vara vid min sida i diverse situationer. Är inte speciellt intresserad av att ställa ut, avla eller tävla med hunden. (Kan dock tänka mig att träna agility och liknande, just för att hålla igång)

- Vill kunna ha den lös i alla situationer och får inte dra iväg osv (Självklart handlar det ju hur man tränar hunden, men vet att vissa hundraser i allmänhet har lättare eller svårare för att ha lösa). Tänkte ha den med i stallet, när jag är ute och rider eller promenerar i skogen.

Har även funderat på att adoptera en gatuhund, från Rumänien tillexempel, men vet inte om jag är redo ifall det skulle vara väldigt skydd/agressiv eller rädd…

Har även fastnat lite för den ovanliga rasen northern inuit dog samt vit herdehund, nån som har erfarenhet av raserna?

Är beredd att lägga ner massa tid och träning på hunden, är 100 % djurmänniska och har alltid varit, ser verkligen fram emot att skaffa egen hund.

Jättetacksam för alla svar!

MsSofieG
1

Jag må vara lite partisk men jag tycker att tervueren är en suverän hundras om man vill ha en hund med kraft och som är arbetsvillig till tusen! 

De är inga små hundar i storlek och de backar inte för något. Riktigt bra brukshundar. Har du inte kollar upp rasen än så rekomenderar jag den stort :)

[Teddies matte]
0

Kolla in grupp 5, spetsarna/lapphundarna är bland de friskare raserna.

IsaFalk
1

#1 Tack, inte hört om, ska kolla upp den lite mer, 

#2 tack för svaret, kollade lite på lapphundar, fastnade för lapsk vallhund, den läte väldigt intressant, ska kolla upp den mer! 😃