Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1064 ggr
Nitro
0

Hundtips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu börjar väl ni här på hundar.ifokus tröttna ur totalt på såna här trådar men Skrattande

Vi har alltså tänkt att skaffa oss hund, helst en valp då så man får vara med från första början!
Vi bor i lägenhet, 64kvm och har 3km gångväg till mina föräldrars gård där jag har mina 5 hästar.
Hunden ifråga vill jag ju ska följa med på mina turer i skogen och jag är även intresserad av agility (På klubbnivå). Jag brukar köra mina hästar både länge och långt, så om hunden blir trött kan den sitta brevid mig i vagnen.

Jag är total-förälskad i border collie, men hört många "rykten" om att de är så krävande.
Vad är krävande? En springtur med mina hästar på en mil om dagen kan hunden få om den vill + mental och agilityträning förstås!

Blandraser skulle såklart funka för mig också, men vilka raser tror ni passar?

Jag vill ha en hund som är i storlek 35-60cm, och ingen jättekrävande pälsvård.

På bilden, min familjs 12åriga blandras Gudrun.

Nitro
0

Ingen? Fundersam

SaraC
0

Finns flera stycken här inne som har BC, de svarar säkert när de kommer in ;)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

AnneN
0

Om du kommer att aktiver hunden så pass mkt som det låter i ditt inlägg så tror jag inte en border skulle vara några större problem

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Nitro
0

Glad Okej!
Hoppas nån med Bordervana kan svara sen då!
Jag vill ju att hunden ska klara av att ligga framför teven och ta det lugnt en dag det spöregnar.
Men det hoppas jag de klarar av Cool

AnneN
0

Det ska en normal hund klara oavsett ras…

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karmatarerskanise
0

Jag har ingen BC, men det låter som en bra ras för dig :)

Lotta
0

Jag tycker det låter som en toppenhund för dig, kan väl inte vara bättre både psykisk och fysisk träning.

Vi hade en när jag var 12 år, det var min bror som tränade och var ute med den hunden…världens goaste hund, låg alltid och sov nere vid fotenden på natten. På vintrarna drog hon alltid min syrra i pulka det tyckte hon var jättekul, varenda gång vi kom ut på gården sprang hon fram till pulkan och puttade på den med nosen =)

Nitro
0

Någon som vet hur Bordern är allmänt, i att lämna ensam?

Lotta
0

Dom är väl som vilken annan hund som helst =)

Nitro
0

#9 Och jag tycker det är lite olika från ras till ras hur de hanterar att vara själva några timmar :)

Liss
0

naa.. de beror väl mest på hur väl du tränar den i ensamträning

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Lotta
0

Jasså det hade jag ingen aning om…men jag har då aldrig hört talas om det. Men så mycket vet jag att våran BC var då hemma själv några timmar om dagen för mamma och pappa jobbade, mamma jobbade bara några timmar om dagen men Sindi var själv då =)

Kristina-
0

Superhärlig tik söker nytt hem  i en annan tråd. Kanske något för dig ?

Karmatarerskanise
0

Är det ingen här inne som har BC?

Kanske du ska starta en tråd och döpa den till "Har du BC?".

SaraC
0

Jo, jag vet flera som har BC. Men alla kanske inte är inne så ofta :) lill_jarven har iaf BC-blandisar!

Ett tips kan ju vara att söka i forumet efter BC eller Border Collie :)

Alex
0

Jag ska säga emot de andra lite nu… Min åsikt är att ska man inte valla ska man inte ha border collie. Men det är jag, det finns såklart borders som klarar liv utan vallning också… Men så finns det de som i brist på annat vallar det som finns, människor, andra djur, saker…

Borders är ju såna extrema vallare, de avlas ju endast efter vallningsförmågan och inget annat. Så ska man inte valla finns det andra raser som passar bättre men som är lika i övrigt. Kan ju som exempel ta min egen ras, australian kelpie. ;) Också vallhund, rätt krävande, som bc. Men inte lika starkt avlad för vallning. Min hund har starka vallningsgener, och är en toppenvallare. Men han har aldrig vallat nåt annat än får, vid två tillfällen i sitt liv (och han är snart 3 år).

Finns ju såklart andra raser också, men det är den jag har mest erfarenhet av. Finns ju australian shepherd också, inte heller så långt ifrån dessa. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Nitro
0

#16 Det finns ju en del som har bordecollie som sällskap/agility hund, om föräldrarna till en valp är just sådana hundar som inte visat någon vallning borde det väl gå bra?

lill-jarven
0

Jäpp precis som Eros sa så har jag BC-blandisar :) De lugnaste, gosigaste och mest lyhörda hundarna jag träffat på. :D Och då har de även en massa husky i sig. (Som säkert dämpat vallningsinstinkten)
Just mina kräver inte så särskilt mycket, några rastningar + nån promenad om dagen och gärna en simtur eller en vända på agilitybanan nån gång i veckan. Och självklart lite lydnad också men det tar man ju på promenaderna eller inne regniga dagar.

Med tanke på den aktiveringen du har tänk dig borde en border absolut inte vara något problem!
Att vara ensam är bara en träningssak, är knappast svårare med en border än med någon annan ras. Vill man kan man t.ex. ta hjälp av en bur i början för att hunden ska känna sig trygg och samtidigt inte ha möjlighet att hitta på hyss, så har jag gjort med alla mina hundar och det fungerar ypperligt. :)

Alex
0

#17 Jo, kan göra. Men det kan komma gener från längre bak i ledet än bara föräldrarna, så det är ingen garanti… Sen så ser jag ingen anledning till att skaffa en "dålig" hund av sin ras när det i så fall finns raser som passar bättre, där man istället kan leta efter en bra och vettig uppfödare av den rasen. Blir ju dessutom mycket svårare att hitta en seriös bc uppfödare som inte avlar efter det bc är och ska avlas för.

Men så råkar ju jag vara sån som tycker att man ska skaffa hund från bra och seriösa uppfödare, men alla håller ju inte med mig om det och det är ju upp till var och en. Jag kan i alla fall säga att det är guldvärt med en uppfödare som är med och bryr sig och hjälper till genom hela valpens uppväxt… :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Vattnadal
0

#16 Håller fullständigt med! En hund som är så extremt avlad att göra ett arbete som BCn, ska få göra det den är född till. Gillar inte när folk skaffar BC för att det ä'r en lättränad ras att köra lydnad och agility med. De ska få valla oxå, anser jag. Även om de inte "jobbar" som vallhund på en gård, måste de få ha tillgång till får, gäss ed att valla på någon gång mellan varven.

Har hört om BC som vallar krusningar i vattenpölar, bilar, folk, gräsklippare osv. Visst kan de må hyfsat av att få använda huvudet, men de är vallhundar som mår bäst av att valla.

En husky kan fungera som sällskapshund utan arbete den med, men stoppa in den i ett spann en vinter, och du får se vilken aha-upplevelse den får. Hundarna VET vad de är gjoprda till. Människan har avlat fram dem till detta under lång tid.

Vill man ha en aktiv sällskapshund att köra lite agility med, finns det massor av raser som passar bättre. Kanske skulle du ringa någon i rasklubben och prata, eller kontakta uppfödare när dig?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Nitro
0

Hm…
Det finns tydligen skilda meningar om BCn iaf.

Men kolla vilken sötgris! http://www.blocket.se/vi/13093096.htm?ca=7_s

lill-jarven
0

#21 Jättesöt :) Vad jag har hört så brukar BC blandat med Lab bli trevliga hundar, om de uppfostras rätt dvs och aktiveras ordentligt.

Är bara du själv som kan bestämma om det är rätt typ av hund för dig. :)

Alex
0

#21 Finns skilda meningar om alla raser.. ;) Men eftersom det är en av de enda få raserna i världen som endast avlas efter just en egenskap, så förstår jag inte varför folk köper rasen när de inte tänker använda den egenskapen. Ser ingen som helst logik i det om jag ska vara ärlig, nån får gärna förklara för mig vad, om nån gör det.. :)

Visst var den valpen söt, men det finns det inte många valpar som inte är.. ;) Behöver inte vara nåt fel på blandraser, som lill_jarven säger kan det bli en underbar hund. Men du vet inget om bakgrunden, stamtavlan, hur de djuren har vart mentalt och ev. sjukdomar… Så det är en stor risk man tar. Självklart är det ingen garanti att man får en helt frisk hund genom hela livet om man köper från en seriös uppfödare med mentalt och fysiskt friska föräldrar (och övriga stamtavlan), men det är ju klart större chans. :) Sen så får du oftast mer stöd och hjälp av en seriös uppfödare, genom hela hundens liv.

Hoppas att du (eller nån annan) inte tolkar det jag säger som elakt eller negativt, utan jag försöker bara hjälpa till, så ditt hundköp blir bra och inget misstag som du kommer ångra.. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

KickanLilja
0

Hej!

Jag och min sambo har en border/bearded collie blandning. Udda är en tik på 14 månader och underbar=)

Jag har henne med mig när jag kör hästarna hemma, hon vill gärna sätta fart på de, men så stabil som Anton är så låter han sig inte skrämmas.

Jag går 1 långpromenad med Udda varje dag och sen smårastar jag henne ett par gånger till. Jag övar hjärnan på henne ca 1 timme om dagen (inte i sträck) och sen är hon ute i stort sätt hela tiden.

Det fungerar jättebra för oss och hon kräver inte mer. Hon kan mycket väl ligga inne flera timmar om dagen och sova om det är regning, hon blir inte värre för det.

Udda har en ganska lång (ca 15 cm) päls och lite lockig, den är jättelättskött. Det som fastnar mest är frön från växter, men hö, spån och sånt bara ramlar av. Jag borstar henne en gång i veckan grundligt och då är hon inte alls tovig, dagarna däremellan blir det bara lite snabbborstning.

Hör gärna av dig om du har flera frågor!

SaraC
0

Jag håller med Alex, tycker man ska leta hund efter vad man är intresserad av. Det finns ju massor av andra raser som stämmer in  på det du söker!