Fiser
Hur ofta är det normalt/friskt att en hund fiser? Min hund (5 år) har ätit samma torrfoder i 3.5 år och det innehåller inga färgämnen eller kemikalier. Naturfoder. (Cenaturio). Men nu senaste månaderna, har han börjat fisa minst 5 gånger in dagen iaf. Kan inte minnas att han fes så mkt förr. Inga konstiga foderbyten. Han äter lite annat torrfoder samt blötfoder när mina föräldrar vaktar honom ett par gånger i veckan men det har han gjort hela sitt liv (bodde hos dom förr och vi varva mellan två olika foder pga syrran har sin hund med ett annat foder och de har alltid foder framme). Hjälper det om man avmaskar? Var länge sedan jag gjorde det på honom.
Det är i stort sett alltid fodret som ger hunden gaser och främst då foder med för mycket fibrer.
#1 hur vet jag om det är för mkt fibrer? Han har ju ändå haft samma foder i flera år…
Min valp fes jättemycket ända tills jag bytte till färskfoder. Nu har han slutat fisa, eller jag märker det iaf inte längre, men förr luktade det hemskt!
Fiberhalten står alltid på förpackningen. Jag aktar mig alltid för foder med betfibrer, betmassa, betor osv i. Just detta ger lätt gaser, men är populärt i hundfoder tyvärr.
Kollade lite på fodret och det står enbart vegetabiliska fibrer vilket kan vara vad som helst - men troligtvis betfibrer i någon form.
Själv ger jag inget foder där inte allting är specificerat, men det är inte alltid lätt att förstå sig på foder 🙂
Vore jag dig så skulle jag byta till bättre foder.
Jag har halkat in på det här med färsk foder så ev kombinerar jag det med torrfoder :) Anledningen till varför jag har haft detta foder är för att ett tag när han var ung spydde han varje dag jämt av all foder jag gav, och han slutade när han fick detta foder. Han har känslig mage. Nu händer det bara när han har tom mage (inte ofta alls men förekommer) - då han inte ätit på 12-24 timmar - ja han vägrar ibland fast han har foder framme och då får jag ge han något form av korv, skinka eller det jag har hemma så han iaf har något i magen sen börjar han oftast äta torrfodret… :) Han äter så lite av torrfodret också. Spelar ingen roll vilket torrfoder det är. Men han är absolut inte underviktig. Men vissa perioder får han i sig 1 dl om dagen kanske?! Plus lite mat som vi själva äter ibland men det är så lite att det knappt räknas. Och han väger ca 6kg. Men jag kommer börja blanda in lite färskfoder och ben som kyckling och älg (svärfar jagar)
Troligtvis fodret, min valp brukade fisa så, om inte mer, när han käkade eukanuba och pedigree. Fixade sig vid foderbyte till Vom og Hundemat :)
-
Det kan faktiskt vara så att de har ändrat receptet på fodret, kolla noga på påsen om det står något om det. Vet inte vad som gäller kring det - kanske måste de inte skriva ut att det är nya ingredienser?
Annars kan det ju vara så att magen har blivit känsligare. Eftersom hunden är liten i maten skulle jag gå över till ett spannmålsfritt färskfoder helt och hållet, t ex Vom og Hundemat eller MUSCH.