OT Datahjälp
Jag har en karta på Gula sidorna som jag skulle vilja spara och rita dit en vägbeskrining på denna kartbild. Går det? Hur i så fall gör man?
Väldigt tacksam för hjälp!
Ett enkelt sätt är ju att skriva ut sidan, och rita på för hand sen.. ;)
Annars (om man inte kan spara ner kartor från Gula sidorna?) så kan du ta ett screenshot, finns en knapp på tangentbordet som heter nåt i stil med det, på min står det 'print screen' men tror det kan finnas förkortningar också.. Sitter väl högt upp till höger på de flesta i alla fall tror jag. ;)
Tryck på den i alla fall, sen öppnar du paint och högerklickar och klistrar in, eller trycker Ctrl + V. Så kommer hela sidan hamna i paint. Så kan du ju beskära bara till kart-delen, måla dit vägbeskrivning och sen spara. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#1 Tack, Du är en stjärna!! Nu har jag lyckats greja det. 

Men nu kom nästa problem. Hur sparar jag den som jpg bild? När jag ska lägga in kartan i bloggen står det att det är fel filformat eller vad det nu heter. 
ta "spara som" i paint och när du får fram rutan där du ska spara den så kan du välja vilket filfromat du vill ha..där finns jpg.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
så mycke bra hjälp du fått nu =)

Jo, men jag kan inte ens öppna bilden i paint. Datan vägrar!
Står något om ogilitig bitmappsbild bla bla någonting. Jag förstår ingenting!
Om du högerklickar på bilden kommer ju allternativ upp.. då väljer du "öppna med" så finns alltid paint me där?
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Kan man beskära en bild i Paint? Och i så fall hur?

#7 Jo, men när jag klickar på paint där så spottar datan upp en ruta där det står att bitmappsbilden är fel. :-S ???

Åh, så bra jag är! Jag har löst problemmet. TACK för att Ni fick mig att komma igång! 
Vad bra att du förstod, brukar vara jättekass på att förklara så folk fattar annars.. ^^ Men beskära kan du göra genom att klicka på den där streckade rutan högst upp till höger(?) bland alla grejer man kan använda och leka med, om man säger så.. ^^ Så bara klickar du och drar ut så du får med det du vill ha, sen drar du upp den rutan till övre vänstra hörnet, så det ligger bra i över och vänsterkant, sen klickar du på "prickarna som finns på mitten av högra och nedre kanterna (alternativt hörnet emellan) och drar in dem tills du bara har kvar det du vill ha. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst