vad kan man göra?
För några månader sedan ringde jag polisen angående vad jag trodde var en hemlös hund som dykt upp i vårt område. Nu har jag träffat på den här hunden flera gånger efter tillfället och misstänker därför att den bor i området och att någon släpper ut den att vandra omkring som den vill. Det är ganska obehagligt då jag har småbarn och en ganska liten hund. Då jag och dottern mött hunden har den sakta gått från platsen men nu för en stund sedan då jag rastade min hund dök den upp bakom oss och skällde som en tok, blev totalt livrädd och hade på köpet glömt mina glasögon så jag såg först inte varifrån den kom. Som tur var gick den en halvcirkel runt oss bara och gick iväg men gick tyvärr samma väg som vi behövde gå för att komma till porten så jag fick bära min hund in.. Vart ska jag vända mig angående detta? Vem ska jag kontakta? Även om hunden kanske inte skulle ge sig på nån så kan den bli skadad själv..

Jag hade dels kontaktat polisen…MEN frågan är om man kanske skulle kontakta Länsstyrelsens djurskydd också?
Vare sig hunden smiter ut eller är förrymd eller som du säger medvetet blir utsläppt för sig själv - det spelar egentligen ingen roll!
Hunden SKA inte springa runt utan sin ägare eftersom den kan ställa till skada och eller vara en fara för sig själv.
Polisen känns det som att man inte riktigt kan lita på att de prioriterar en sådan sak om de har andra viktigare saker för sig - så Länsstyrelsens djurskydds-enhet (eller vad det kan heta?) hade jag definitivt tagit kontakt med! 🙂
Polisen gjorde inte ett dugg när jag ringde senast så jag testade mejla länsstyrelsen nu och hoppas att något händer så hunden inte råkar illa ut. Tack för hjälpen :)

Nej jag känner igen det där med polisen.
För ett antal år sedan lyckades jag fånga in en liten förskrämd hund som sprang omkring sent en natt när jag kom hem.
Ringde polisen och förklarade att jag inte kunde ha den hemma då min Schäferhane inte var så förtjust i andra hundar.
Men de sa bara att de inte hade resurser till att ta den - jag blev förbannad och bad dem glömma det!
Stängde in den i ett rum i vår källare tills dagen därpå då en av mina kompisar kunde ta den tillfälligt.
Tur nog var den lille hunden eftersökt och efter ytterliggare en dag kunde vi återförena den med ägarna 🙂
Eftersom dom bryter mot tillsynslagen så får du ta filmbevis och försöka anmäla med det. Allt är starkare med bevis!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#4 Jag ska försöka filma nästa gång! Försökte ta en bild näst senast jag såg den men det var så mörkt och den befann sig så långt bort att det bara blev pixlar.. känns jobbigt bara att hela tiden behöva se sig omkring (extra mycket) när man ska till lekplatsen eller rasta hunden.