En till hund?
Hej, skulle behöva lite bra åsikter(: Jag är väldigt intresserad av en till hund då jag ska börja hundgymnasium efter nian. Går i åttan nu, men tycker nog att om jag ska köpa en till valp ska den köpas till sommaren så jag hinner lära känna den innan jag tar med den till gymnasium. Om jag tar med vår nuvarande hund Ozzy blir mina föräldrar utan hund och det tror jag inte dom vill. Jag köpte min första hund(Ozzy) för 3år sedan i april. Är det för tidigt att skaffa en till? Vet att vissa säger att det är stor skillnad på att ha två hundar och vissa tycker inte det. Vad tycker ni? Ozzy klarar mycket bus och lek men leker väldigt varsamt med mindre hundar och när han märker att den andra hunden inte är lika stark. Väldigt snäll. Sen valpsjuka? Hur blir det med det? Det har jag alltid undrat, borde inte Ozzy bli sjuk då? Såklart har han fått sprutorna när han var valp osv men man hör ju att valpar inte ska träffa äldre hundar förens dom tagit sprutorna. Borde läsa på lite om det. Hade tänkt en Australian Shepherd, eftersom den ska kunna träna massor av olika saker. Agility, rally, lydnad osv. Gärna också lättlärd, har läst lite om rasen och den skulle passa ganska bra. Vad tycker ni?
True leaders don't create followers..
They create more leaders!
Jag tycker inte det är så stor skillnad mellan att ha en eller två hundar. Men handlar nog mycket om vana och hur hundarna är. Märkte det nu som valp men inte när de blir äldre och så.
Finns de som skaffar hundar tätare i åldrar och det fungerar finfint, tror det mesta hänger på individerna, inte ålder 🙂
Hundar inom samma hushåll är det ingen fara med, viktigt bara att hunden i hushållet är vaccinerad såklart. Annars kan ju inte kennlar eller privatpersoner skaffa mer än 1 hund om de inte skaffar dem samtidigt då.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Var medveten om att aussien är en speciell ras som kräver väldigt mycket av dig som förare, främst i vardagen. Jag skaffade min första aussie(omplacering) när vår Pudel fyllt 1 år, funkade super. Nu blev jag tvungen att avliva honom på grund av att han hade svårt för människor som bara eskalerade(Åter igen, märk att detta är något som blivit rätt vanligt i rasen och man behöver vara SUPERnoga i uppfödarval) och nu har jag skaffat en aussievalp, och pudeln är snar 2 år. Funkar toppen, även om hon inte är jätteförtjust accepterar hon honom. Välkommen in till Australian Shepherd iFokus om du har frågor om rasen :)
-