Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1433 ggr
lena1
0

vargpingla borde prövas tycker jag ;-).

Pingla ska rädda hundar från varg

"En bra och billig metod som absolut ska prövas"

Hundägare som vill skydda sina fyrbenta vänner från varg kan nu få hjälp av en "vargpingla".

En beprövad och effektiv metod menar man på länsstyrelsen.

Vargpinglan fästs vid hundens halsband och pinglandet ska sedan hålla rovdjuren borta, uppger Sveriges Radio Västmanland.

Erfarenheter från både USA och Ryssland visar att pinglan är effektiv och bland de cirka 1 500 svenska hundägare som redan använder vargpinglan har inga vargangrepp rapporterats.

- Det är en bra och billig metod som absolut ska prövas, säger Göte Haplin och Lena Strömvall, naturvårdshandläggare på länsstyrelsen till SR Västmanland.

För den intresserade finns vargpinglan att få helt gratis hos länsstyrelsen i Västmanland.

lena1
0

putt

kerstinjoh
0

Gäller det inte framför allt jakthundar?

lena1
0

nej varför då?,det finns ju "vanliga" hundar som går i skogen mycket eller bor på landet som har blivit anfallna,mycket för att hundar på landet ofta springer lösa överallt, det var inte länge sedan det hände här i närheten,en chäfer var lös på sin tomt, och började helt plötsligt följa ett spår, och det ledde till en varg en bit bort, hunden gick lyckligtvis att lappa ihop efter det ;-), och jag är för allt som är lindrigt för vargen och även våra hundar….

SaraC
0

Jättebra :)

Det kan väl inte va så smart på jakthundar? Om den låter menar jag.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

lena1
0

näe eros det kan det ju inte vara i alla fall inte så länge dom ska ha dom i jakt,men i övrigt låter det ju bra, får se om jag tar mig in till västerås och hämtar en, dom var ju gratis ;-).

SaraC
0

Ja, precis.

Kan ju inte skada att prova en iaf. Fast lite klurigt att veta om den hjälper eller inte ;)

lena1
0

jovisst, men enligt vad det stod så har dom ju använt det i vargrika skogar, och det har ju funkat jättebra ;-).

SaraC
0

Är det bara varg eller skrämmer den björn också?

lena1
0

det stod det inget om, det var visst bara varg dom hade kollat  på det

SaraC
0

Synd, här är det ju störst chans att träffa på björn.

lena1
0

njae inte här i västmanland alla fall, utan här är det vargen som leder ;-).

SaraC
0

Jag menade här :) Vargarna är så skygga.

lena1
0

hihi…jag förstod det, men jag vet inte om dom delar ut sådana där du bor,det stod bara i västamanland, men du kanske ska höra efter ;-).

L8sson
0

kanske ska fixa en jag ^^ jag bor vid skogen .. hehe våran granne säger att björnen kommer på torsdagar hehe :P men vi har ju lite djur här omkring :P speciellt björn runt knutarna ..

SaraC
0

Tror jag ska ta en egen pingla och sätta på Eros nu när vi ska åka upp till stugan. Då hör ju djuren att han kommer susande iaf :)

lena1
0

ja varför inte, jag hade pingla på min lilla york ett tag då vi bodde på landet, men det var pgr av att han jagade råttor som en galning, och kom in och lade på mattan bara för att visa hur duktig han varit,men han käkade inte upp dom utan bara visade :-))),det kunde gälla 4-5 råttor eller möss per dag ;-).

SaraC
0

Fy va äckligt! Har en kompis vars hund jagar sorkar, men hon dödar dem. Kanske ska tipsa henne om pingla med :)

lena1
0

jomen det var ju det rulle också gjorde….nackade dom och kom in med dem och visade, han var sååå duktig tyckte han själv :-))))).