Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 938 ggr
aekitsune
0

Hjälp med koppel och ätande

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allesammans. Min hund är snart 6 år gammal, och han har bott i Sverige i tre år i juni. Innan dess var han gatuhund i Spanien. När han kom till mig var han redan "väluppfostrad" och lätt att lära nya kommandon och liknande. Han har alltid gått lös och går aldrig mer än några meter bort, han skäller aldrig, han bryr sig inte om andra hundar, han är underbar med både katter och barn.. Ja, han är rena drömhunden utan att jag har behövt anstränga mig ett smack. Jag har dock två problem jag skulle behöva hjälp med.

1. Han drar i kopplet. Inte alltid, men ofta. Detta är något jag själv kan ha orsakat, då jag alltid går i jättesnabbt tempo. Har jag stressat upp honom? För han går aldrig och nosar i marken eller liknande, det har han aldrig gjort. Jag skulle önska att han kunde njuta av promenaderna och inte bara stressa omkring. När han går lös är han mycket mer avslappnad, men ändå blir han SUPERGLAD varje gång han får ha på sig kopplet. När vi t.ex. leker och jag tycker det är dags att gå hem (vi bor i stan nu, han får inte gå lös på gator och liknande) rusar han fram till mig och hoppar själv in i kopplet. Har testat lite olika metoder, men ingenting verkar bita på honom. Godis i fickan som han får när han går fint funkar inte, för då går han PÅ mina fötter och ska ha godis var tredje sekund. När min brorsdotter (fyra år) håller i kopplet skulle han aldrig få för sig att dra, men när någon annan går med honom gör han..

2. Han äter ALLT när vi är ute. Det är förståeligt eftersom det var så han överlevde sina första tre år i livet. Jag har fått honom att sluta äta cigarettfimpar, snusprillor och tuggummin, men allt annat går fortfarande ner. Egentligen inte något problem då han har en mage av plåt som klarar allt. Jag är mest rädd eftersom jag läst att folk har släppt brödbitar med gift i på hundrastställen just i Skåne, och att ett par hundar dött till följd av det. Nu på vintern (haha alla två dagar med snö här i söder) är det också extra jobbigt för att han äter alla isbitar och snöklumpar han hittar. Alltså, om vi är ute på en långpromenad måste vi ändå gå ut och kissa en halvtimme efter att vi kommer in eftersom han fått i sig så mycket vatten. Att pilla ut det ur munnen på honom kan funka ibland, men han har grymt starka käkar så det är ofta jättesvårt. Hade dessutom vart kul att ta en promenad utan att ha stenkoll på hans mun hela tiden..

Tacksam för hjälp! :)

http://aekitsune.blogg.se

aekitsune
0

Undrar också hur jag ska få honom att sluta hetsa när jag ska lära honom något nytt. När jag försöker med ett nytt kommande (eller egentligen så fort jag håller i något som går att äta) kör han igenom hela repertoaren av kommandon han kan. Han vill så gärna lyda men vet inte hur. Han sitter, ligger, nickar, hämtar leksaker, lägger sig i korgen, ger mig tassen.. ja ALLT han kan komma på, istället för att försöka lyssna på mig och förstå vad jag menar. 

Att nicka lärde han sig bara för att jag försökte med kontaktövningar. Jag höll en godisbit i knuten hand, som jag öppnade när han tittade mig i ögonen. En gång när jag satt vid sidan om honom upptäckte jag att han inte alls tittade mig i ögonen, utan tittade rätt fram, i ögonhöjd, sen satt han och nickade. Haha lilla hjärtat, han tolkar allt som han själv vill <3

http://aekitsune.blogg.se