Hur mycket orkar era hundar?
Hur länge kan ni träna mentalt med era hundar innan de blir slöa och tröttnar? Typ lydnadsträning osv.
Jag är lite smått besviken på hur lite King orkar. Hoppas verkligen att blir bättre ju mer vi håller på. Vi brukar vara i ute i ca 1 timme 2-3 ggr i veckan. Idag blandade vi inkallning, fotgående och vanligt bus. Av detta blir han jätte trött och är nöjd tills nästa "pass". Han är otroligt duktig och skarp så det är inte det som är problemet. Han fattar och lär sig det mesta fort. Men jag tänker ungefär "jaha, är detta allt eller?" Förväntade mig mycket, mycket mera jobb.
Detta är ändå en Rottweiler/Boxer på 11 månader.
Hur belönar du? Hur lägger du upp träningspassen? Har du jobbat medvetet på just uthållighet?
Min gissning är dels att du behöver jobba upp din hunds fysiska kondition, dels inse att det tar tid att lära en hund att jobba under längre stunder.
En timme är spontant väldigt lång tid om det enbart handlar om träning. Min hund springer utan problem en mil i galopp, men hon skulle inte orka träna fotgående med petande på detaljer i mer än tio minuter utan rejäla pauser.
#1 Vi varvar själva träningen med att bara vara, gå runt och leka lite. Så det blir inte lägre än några få minuter vi verkligen fokuserar på t.ex fotgående. Under en timme läggs väl i snitt ungefär 10-20 minuter på just fokuserad träning.
Jag belönar olika beroende lite på vad vi gör, men för det mesta kör jag klicker och godis. Han fysiska form är rätt bra, det går inte att trötta ut honom genom enbart fysisk aktivitet. Jag försöker också vara försiktigt med för belastande träning eftersom han är stor och tung och rätt ung än. Jag har funderat på om han ska få börja att simma.
På vilket sätt kan jag lägga upp det bättre med mer fokus på uthållighet?
10-20 minuter per pass låter lite mycket tycker jag. Jag brukar köra 5 minuter aktivt sen en paus, 5 minuter, paus osv 🙂
Pröva om han gillar något annat godis bättre än det du har, han kanske inte tycker det är värt att jobba för?
Jamie blir lite uttråkad ibland om vi håller på för länge, med för lite pauser men han är bara 7 månader än så länge och din var ju inte så gammal heller 🙂
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#2 Dels behöver du punktmarkera just uthållighet om det är där du upplever att din hund brister. Kan din hund sitta i fotposition och behålla kontakten i 30-40-60 sekunder? Kan han gå rakt fram i fotposition utan att släppa kontakten i 20-40-80 steg? Om du inte tränat på dessa saker specifikt så är nej det naturliga svaret, och en jättebra start för dig och din hund att öva på.
Dock behöver du också fundera över varför han slutar arbeta. Ledsnar han på belöningarna? Blir han trött/mätt/less av belöningarna, gillar han inte antalet repetitioner? Kom också ihåg att du har en ung hund, i den där åldern kan det vara nog så påfrestande att strunta i allt runtomkring som att träna ett tungt pass.
När det gäller nya moment så tränar jag aldrig mer än kanske 3 minuter åt gången, och tar paus. När momentet börjar sitta, kan jag hålla på längre, och när jag tränat upp uthålligheten i momentet så kan jag hålla på max 15 min. per moment, lite olika beroende på vilket moment.
#3 Det blir alltså inte 10-20 minuter sammanhängande utan utspritt under den tiden vi är ute.
#4 Det är just precis där vi är i träningen. Sitta i position kan han väldigt bra, så där är det mest placering jag finslipar. Runt 20 steg ligger vi nog innan han börjar flytta sig. Jag tycker det känns rätt och det är ju effektivt :)
Han tröttnar inte på det viset att han slutar arbeta, jag låter det aldrig gå så långt. När jag märker på honom att han börjar tappa lite koncentration så slutar jag. Det är sedan när vi är klara som jag märker hur trött han blir. Då blir han slö i nästan två dygn.
Jag antar att det bara är att jobba på då. Borde jag öka antal tillfällen vi tränar? Varannan dag kanske är bättre?
Lotus blev väldigt trött då vi gick på kurs, sov gott hela natten sen!
Träningen var på ungefär en timme och introduktionen på en kvart.
Hemma blir han lagom nöjd av en halvtimme-timmes mentalgympa :).
Tass Josephine
#6 jaha då missuppfattade jag :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Penny jobbar tills hon är mätt. Flynn jobbar typ 5 min, sen är han slut för dagen. Penny är drygt 2 år och Flynn 16-17 veckor.
-
Har två hundar med helt olika förutsättningar när det gäler mental uthållighet. De ena har inte alls mycket uthållighet och "tröttnar" ganska snabbt och "slokar". Hon orkar helt enkelt inte fokusera så länge och hon har alltid varit så. Hon blir snabbt gnällig och slokar med hela kroppen när hon inte orkar längre och är trött mentalt. Kroppsligt däremot är hon nästan outtröttlig, men det är en helt annan sak😃
Den andra däremot är outstanding när det gäller mental uthållighet och kan hålla uppe mental skärpa och koncentration under lång tid - både när det gäller att träna in saker och när det gäller att spåra. Hon är precis lika koncentrerad i början av spåret, som hon är efter 600 meter - superkul hund att jobba med.
Så hundar är väldigt olika 🙂
Jag har taxar och dom tappar intresset snabbt så jag tränar bara några minuter åt gången och sen busar vi å så tränar vi lite till senare. Försöker hitta på så många lekar som möjligt där vi kan få in träningen också.
Jag tycker inte man ska pressa hunden för hårt. din hund är fortfarande ung. Tjata inte ut så den ledsnar helt. Kör hellre korta pass men oftare. Lycka till!
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Jag har en tvååring och kör 10-30min om dagen. 1-2ggr/vecka blir det längre pass på klubben på 1-2 h. De längre passen är det aktiv träning i 10-15min och sen paus ca 5 min. Efter ett sånt pass är han helt färdig efteråt…
Det viktiga tycker jag är att hunden inte tröttnar :) Han ska vilja jobba och man ska inte behöva tjata, då är det bättre att lägga av för dagen. Din hund är ju fortfarande ung och långt ifrån vuxen, så ge det tid. Var glad att han vill fokusera alls, vid ettårs ålder var min hund en äkta tonåring och gick med nosen i backen hela tiden och lock för öronen ;)
Bra påminnelse för mig att man faktiskt kan träna på att förbättra uppmärksamheten!
Min svårighet är nog inte så mycket att min hund ledsnar eller kroknar, däremot går han mycket lätt upp i varv och blir ofokuserad på grund av det. Detta gäller när vi tränar inomhus, inte utomhus. Han kan liksom inte tänka klart när han är uppe i varv. Så det gäller verkligen att känna igen tecknen och bryta innan det sker.
Men 10-20 minuters träning per timme tycker jag inte låter särskilt lite TS. Eller?
TS jag har läst dig första inlägg och skummat igenom några kommentarer. Min flesta tanke är, grattis du har en lugn och välbalanserad hund :) Hunden orkar nog mer ju äldre och ju mer tränad den blir.
Ixxi dvärgschnauzer har noll fokus om belöningen är halvbra eller tråkig. Då reagerar hon ungefär likadant. Men om belöningen verkligen är superkul (bra leksak) eller jättegod så blir hon nästan övertaggad istället. Med henne får jag inte nöta samma moment flera gånger i rad utan hon vill ha omväxlande träning. Typ några repetitioner av det nya, sedan 1-2 trick hon redan kan så hon får känna sig duktig, sedan försöka sig på det nya igen och antingen sluta där eller köra en till omgång repeteringar + gamla tricks. Ibland kör jag denna rondell men avslutar med det nya tricket när det går som bäst.
Med Ådi mittelspitz så kunde jag nöta i 15 minuter och han var totalredo hela tiden. Samma om och om igen och han tröttnade inte.
Med Apache som är nyfyllda två år, bc/corgi, så kan jag träna honom i ca 20 minuter, men jag tränar bara varje grej kanske 4-5 minuter vardera. Han älskar denna omväxlande träning och han får träna både kropp och knopp under denna tid (balans, koordination, ordigenkännelse m.m.)
Jag tränar bara tills jag märker att hunden tappar fokus. Då kommer inte mer gå in längre.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#13 Känner igen Lotus mycket i det du skriver, precis som din hund är han för "på" inomhus medans utomhus går det som en dans! Vad har du för ras?
Tass Josephine
#16 jag har en flat - inte en ras som är särskilt känd för att vara lugn och sansad 😃 Men ute är han jätteduktig!
Vad har du för ras?