Osäker hund
Hej jag har en chinese crested hane på 1 och 1/2 år. Han är jättemysig inomhus och har inga problem när människor kommer och hälsar på. Problem 1. Han är väldigt osäker när han träffar andra hundar eller människor utomhus och spänner sig på något sätt eller gömmer sig bakom mig. Problem 2.Om hundar kommer och hälsar på eller han hälsar på hos andra med hund, revirkissar han gärna, jag låter honom kissa av sig innan vi går in och håller koll på honom är vi är inne. När han är på väg att lyfta på benet eller redan har lyft ska man markera med ett nej eller bara flytta på honom och avleda honom? Problem 3. Han skäller även på folk som går förbi vårat hus. Problem 4 . Han blir stressad av andra hundar utomhus och inomhus han kan hälsa lite försiktigt men föredrar att gömma sig bakom mig. Det skulle vara kul om han kunde leka med andra hundar eller iallafall kunna vara lugn bland andra hundar. Har ni några tips hur jag kan få honom sluta med de här problemen och bli lite modigare. Tack på förhand
Problem 1: Jag skulle börja med skvallerträning för att omvandla din hunds magkänsla till något bra när han ser andra hundar och människor. Du kan läsa mer om skvallerträning här: http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=9
Problem 2: Använd skvättskydd tills ni fått bukt på det. Jag har tyvärr inga tips att ge..
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
Min CCD-hane revirskättar med. Hans far med. Så vi kör med bälte (skvättskydd) och trosskydd då vi besöker andra. Det spelar ingen roll hur jag avlett honom och plockat undan saker som liknar "brandposter".
Vi har en annan hane 5 meter bort (hans kompis) och det ökar detta.

Tack för tipsen:)
Pisskydd och absolut säga ifrån att det är absolut förbjudet att pinka inomhus. Själv tycker jag det är ett otyg med revirpinkande hanar och vissa bekantas hanar är totalt portade hemma hos mig 🙂
Hur "skarpt" man behöver säga ifrån beror på hur hunden tar åt sig - man får prova sig fram med en osäker hund.
Vad gäller osäkerhet och stress bland andra hundar så är min åsikt att inte tvinga honom umgås med mycket hundar. Välj ut några säkra och lugna hundar som han fungerar med och börja där.
Jag har själv en hund som är osäker på andra hundar och ju mindre hon tvingas konfrontera dom, desto lugnare är hon. Hon har några få kompisar och det räcker gott för henne - andra vill hon inte ha nära. Ju fler hundar hon är tvungen att konfrontera, desto jobbigare blir hon.

Tack för tipsen synd att vi bara har små busiga valpar kring oss:( får ta och hitta någon litenlungnare:)
Det absolut värsta min ena hund vet är just unga hundar - helst när dom är i den åldern när dom bara vill busa och inte riktigt lyssnar när andra hundar säger ifrån. Den typen av hundar låter jag inte min träffa alls, för det ger henne ingenting mer än att hon blir både osäker och förbannad.