Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1789 ggr
Fjordell
0

Starta eget - Hund?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag går runt i tankar om att en dag starta eget. Min första tanke har legat kring att det är ett hunddagis/hundpensionat jag hade velat starta, men det är mycket att ordna med… då tänker jag främst på lämplig lokal.

Någon som har tips och råd att komma med? Kanske någon med erfarenhet kring detta?

Jag har gått djurvård och har många års erfarenhet med hundar, och även andra djur. Jag har även praktiserat på ett hundpensionat, så jag vet vad jobbet kräver.

Men nu undrar jag om ni kan komma med tips på fler yrkesbanor med inriktning hund? Jag är medveten om att särskild utbildning kommer att behövas, men jag behöver verkligen inspiration. Det vore kul att veta om det finns något annat därute som skulle kunna passa mig som önskar jobba med hundar. Det vore otroligt härligt att kunna ta med sin egen hund till jobbet.

Heidi
0

Hundinstruktör kanske kan vara nått 🙂

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Mapel
1

Varför inte hundetolog! Det behövs definitivt fler etologer. Jag håller själv på att utbilda mig till just etolog. Men har inte tänkt jobba med enbart hund :)

tjoopa
0

Hundtrim kan man ju öppna? 🙂 Är själv sjukt sugen på det men misstänker att det kan vara en för liten kundkrets här uppe 😕

Lon@
0

Sjukgymnast eller hundfysioterapeut? Tror att rehab och friskvård kommer starkt inom "hunderiet".
Djursjukskötare eller veterinär?

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Mlyy
2

Det första jag gjorde innan jag startade mitt hunddagis/pensionat var att göra en marknadsundersökning för att se om det fanns underlag för verksamheten.

Ett tag efter det började jag leta reda på lokal. Krav från Länsstyrelsen på lokalen är olika från kommun/län till kommun/län. Vissa jag pratade med, som också hade eget, var tvungna att ha skydd för element, skydd för eluttag och skydd en bit upp på fönsterna. Allt det där slapp jag. Det viktigaste i lokalen är att det finns en bra ventilation. Har man boxar så är det ett krav att dörren ska gå utåt och vara lätt att öppna.

Tyvärr visade sig kundkretsen vara för liten efter att ha hållt igång i ett år, så var tvungen att stänga i höstas. :( Riktigt tråkigt, men alla känner alla här i vår lilla by, så dom lämnar hellre hunden till familj/släkt/vänner. Det kan man väl kanske ha viss förståelse för, men när det väl finns så tycker jag att man ska utnyttja det. :) (sen är det ju självklart att inget företag i världen börjar gå runt på ett år, men det gick verkligen inte att ha kvar på grund av ekonomiska skäl, tråkigt nog)

Men jag ser det som mitt livs bästa erfarenhet och är så nöjd, det bästa jag gjort i hela mitt liv, det är verkligen världens bästa jobb! :D Lycka till!