kastrering
Undrar hur gammal hunden måste va för att kastrera den? måste den vara könsmogen eller?
jag har min vove iväg som blir kastrerad nu.. och han har precis blivit 9 månader. Men man kan göra tidigare än så, vet jag. Men vet inte alls HUR tidigt.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Veterinärerna i min stad kastrerar helst inte förrän hunden har blivit åtminstone 8mån.. Hunden ska ha blivit könsmogen och kulorna ska sitta på plats

Vill du vara säker så kan du alltid ringa till din veterinär och fråga.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Okej då vet jag..har ingen hane själv men vet en som tänkte göra det och vi fundera då på hur gamla dom måste vara..trodde själv på att dom måste vara könsmogen först..

Vet någon vad det ungefär kostar???
jag fick betala efter vad ecko vägde.. eftersom dom söver hunden och mängden sömnmedel då.. så ecko vägde 26 och jag fick betala 1260:-
annars på djurkliniken sa dom att de kosta ca 3000:-
jag går hos en privat

När vi hade hundar från hundskolan i Sollefteå så då skulle hanarna kastreras innan dom blev könsmogna bara för att dom inte sku fatta det där me löptikar. Ena hanen blev kastrerad medans den andra blev avelshund för dom, o jag kan säga att det va guld i löptider me en hane som inte fatta vad det handla om… :)
#7 Ja, det tror jag verkligen på. Nästa vovvsing som kommer ska kastreras.
Funderar dessutom på att skaffa en eller två Rottisar. Dom verkar vara sååå mysiga.

Nu har jag tagit rätt på vad det kostar här..hos en privat kostar det 1500 kr och på djursjukhuset kostar det 3000 kr..
ja, de var väl de jag sa ungefär:p
Usch vad dyrt för att ta bort kulorna *S*

Vidar kastrerades när han var 6 mån, och billigaste stället i Gävle tog 2500, privat, klinikerna låg långt över 3000, nästan 4000 på den dyraste…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag vet inte om jag ska kastrera eller inte. Har hört att vissa hundar blir osäkra på sin rang och därför blir aggressiva mot andra hundar?
de kan dom bli utan att bli kastrerade:P

Rang har inget med kulor att göra. Osäker på sin rang. tjaaa. Här hemma har vi ingen strikt rangordning. Den som är beredd att offra mest för en resurs, får den, är någon annan beredd att offra nästan lika mycket, kan det bli lite spänt. Detta oavsett sexuell funktion.
Vi har 1 kastrerad tik, en kastrerad hane, en p-sprutad tik, en hane och 2 tikar som är fullt funktionella. Vidar är osäker, och hade varit det även om han fått behålla sina kulor. Andra hundar behandlar honom som hane, eftersom han beteer sig som hane.
MVH Elin
Okey, för jag känner ett par st hanhundar som efter kastrering inte går ihop med andra hanar.
Alla hundar är olika!:)

#16# Min Ludde går inte ihop med vissa hundar. (är kastrerad) fast det spelar ingen roll om det är tikar eller hundar.
Oftast är dom svarta precis som han själv och sin syster. *ler*
spelar ingen roll om de är tikar eller hundar??:P
ehm.. gejsa? är inte tikar hundar menar du?:P thihi
*ASG* Hon hade väl lika bråttom som mig..det blir lätt fort och fel då ;)

Det är faktiskt så fånigt att det egentligen heter tik och hund, inte tik och hane. Så det är helt rätt.
Tik är i alla fall snällare än engelskans bitch…
MVH Elin

vattnadal…
du har så rätt som det är sagt! :-D

#21# Hi, hi tack för att du talade om det för dom små snorisarna. Inte lätt att veta allt. hahahahahhahahhahhahhaha

#22# Hade inte jag rätt då? *snyft* det var ju jag som skrev det först.

Gejsa…
vi tantisar har alltid rätt, det borde ju du ha lärt dig vid detta läget! =)
Precis…tvivla aldrig på det =)

Ok! Det ska jag lägga på minnet. Tack för det. haha nu jäklar spelar det ingen roll vad ni snorisar säger. JAG har alltid rätt för jag är äldre än er. Förstått!!!! 
Det tar sig…nu är du på rätt spår Gejsa, vi har alltid rätt 

Även om vi yppar något annat, så är det bara en förvirrad snoris som försöker och göra oss på villovägar, men vi tantisar har slutat upp att gå på den enkla, och har ALLTID rätt!
Vi smider smarta planer hela tiden och är beredda när snorisarna sätter fart….för vi är sååå smarta ;)
Vi smider smarta planer hela tiden och är beredda när snorisarna sätter fart….för vi är sååå smarta ;)

Den äldste här är väl smartast? Vem av oss är äldst?

Jag är nog Yngst i tantis ligan, om vi inte räknar med Jim! =P
Hrmmm…ska vi avslöja det
45 
Tina har fått dispans för hon är smartare en dom andra snorisarna 

Jag är 48. Är jag äldst???????
Hrmmm…det är nog så Gejsa, men då är ju du visas av oss alla 

<Åh, fy fasiken det lasset vill inte jag dra. Det är för stort. HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP1
*viskar* Känns det lättare om jag säger att jag blir 46 i september? 

Nej, jag är ju iaf äldre.
Känner mig så här gammal. Men tyvärr inte värd lika mycket som hon.

*ASG* Du är ju så knäpp!!!! Vad snygg hon var när hon vart sur ;)

Vem blev sur? ser du något som inte jag ser. *hittar inte mina glasögon och förstoringsglas*
Hahaha du är ju sanslös…hämta genast glasögonen och ta med förstoringsglas på en gång ;)

Men jag hittar dom ju inte. Har ju inte min glasögon och förstoringsglas så att jag hittar mina starkare glasögon och förstoringsglas ju. Jag sitter fast. Hur jag än vänder mig så är arslet bak ju.
dom här är borta med. Så jag kan inte fråga dottern. Hon hör inte vad jag säger.
Vad svamlar du i…kör teckenspråk i stället…jag hör ju inte vad du säger 
Jag har lagt mina
i klorin…måste ju vara snygg i truten när jag skäller på gubben =)

Teckenspråk!!! Men mina proteshänder så syns det inte vad jag skriver iaf. :)
min hane var 7 månader när den kastrerades. tog ej skada av det.