Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2990 ggr
ruccslem
0

aggressiv mot andra hundar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Vet att det finns flera sådana här inlägg men jag vet inte vad jag ska ta mig till…
Jag har en Ambull tik på snart 4 år, underbar hemma och med alla människor! men när vi är ute och går och hon får syn på en hund (vi behöver inte ens möta den utan bara se den) blir hon tokig! Hon ställer sig på bakbenen, hoppar, skäller, morrar, gör utfall och ja hon gör allt för att komma fram till hunden!

någon gång har vi testat med att låta henne träffa en hund (som vi känner men inte hon) men det funkar inte heller… hon sliter bort päls och reser ragg =/

Vi har en hund till och de funkar jätte bra ihop i alla lägen!
Hon klarar även att träffa sin bror som min mamma äger och det går jätte bra sålänge ben och mat inte finns framme, finns det så blir hon heltokig och rent av attackerar! =/ 

Har testat kurs med henne, vi har testat ett kunnigt hunddagis, så hon fick spendera tid med andra hundar och vi har testat allt… det enda som funkar är att ha stållänk, dra upp det till precis under öronen och hålla emot… dock väger hon 38 kg och är bara muskler så det är en kamp om styrka xD

Vi behöver hjälp! eller iaf förslag på vad vi kan testa mer som vi kanske inte har tänkt på.

Kan tillägga att hennes mamma var likadan och hennes ägare fick gå iväg och "gömma" sig med henne tills de den andra hunden gått förbi.. men det är ingen annan i kullen som gör så =/
Nu är hennes mamma dock äldre och har "kommit ifrån" det beteendet…

Mvh R & E

teezan
0

jag tycker att ni ska sluta använda stållänken, det måste vara obehagligt för hunden och beteendet lär inte förbättras. jag tycker ni ska ha en vgw eller något liknande på henne (det är enligt mig ett skonsammare och bättre alternativ när man har lite "bråkiga" hundar, då hunden inte få lika mycket kraft). 

arbeta på er kontakt och öka avståndet till andra hundar. känn efter vilket avstånd som just din hund klarar av, om du så måste byta sida, gå in i skogen eller vända. någon form av avledning, som godis eller leksak kan jag rekommendera om hon inte är helt låst (träna på jättelångt avstånd till en början, innan hon hinner låsa sig). kolla även på skvallerträning, det kan också vara effektivt.

ruccslem
0

Tack för tipsen!! 🙂
Ska kolla vad det där skvallerträning är för något!

Vi har använt, vanligt halsband, halvstryp, halti (både nos och som sele) vi har använt godis, leksaker, jag har till och med hoppat runt som en galning, för det får henne att tycka att jag är rolig =)
Vi har vänt och gått ett annat håll, tränat olika kommandon, busat…
avståndet har ingen betydelse, ser hon den är den för nära…
Ett tag trodde jag hon reagerade bara för att jag tyckte det var jobbigt när hon drog och lät som hon gör typ besatt eller något xD
Men det berodde  inte på det… 

Hon är omplaceringshund och vi fick ta över henne för snart 3årsedan och vi har jobbat jätte mycket med henne och hon har överkommit mkt men inte de med att se eller möta andra hundar…

Ska köpa en ny sele och kolla om det funkar bättre och vi har börjat cykla mer med henne…

Vi vet att stryplänken inte är skonsam =/

Kalli
1

Finns något som heter BAT-träning också som jag vet fungerat med en hund som jag tror hade liknande problematik som eran. Kanske kan det vara något för er?

Sen skulle jag nog ta hjälp av en privat tränare som arbetar med mjuka metoder, för att få tips. Oftast (i alla fall jag) brukar känna mig mer motiverad efter ett träningstillfälle.

hund_katt
1

du kanske hittar något här: glanna.se

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

ruccslem
0

Tack så jätte mkt!

Ska se om det finns någon bra hundtränare som kan göra det privat =)

Vad är BAT-träning?

Mischa
1

Instämmer med förslaget om skvallerträning, och sedan får man ibland acceptera att ens hund enbart är bekväm med kända kontakter i vuxen ålder.

Undvik att utsätta främmande hundar för henne när hon utsätter dem för fara/obehag.

≧◔◡◔≦

nlinds
1

rekomenderar skvallerträning skarp ! Var mycket tveksam till den metoden i början, men när den gav resultat på min hund så tvekar jag inte en sekund på att rekomendera den till andra :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

ruccslem
0

Får testa det då =)
Tack för alla förslag!

Maja2
2

Många gånger kan ett problem försvinna av sig själv mer eller mindre, om man inte stirrar sig blind Bara på det uppenbara problemet. 

Hur aktiveras hunden?

ruccslem
0

Jo det vet vi, våran andra hund fick vi som valp och han har varit ett litet monster fram till nu i stort sätt ❤️
Han gnagde sönder allt, kissade inne av och till, matvägrade, krånglade i koppel… men han har liksom växt ifrån det =)

Vi kör med spår/sök, olika lekar i skogen, cyklar, klicker, vanlig vardagslydnad och så lite olika aktivitetsleksaker =)
inte allt dagligen men minst en av dem per dag och lite mer på helgerna  när vi är lediga 🙂