Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1342 ggr
Hiro
0

Bevittnat djurplågeri?

I dag har jag sett en hund bli piskad/slagen med ett koppel, lyft i skinnet på ryggen för att få den att sitta, hängd i kopplet då "föraren" höll kopplet för kort bakom ryggen. Fått sitt öra och nackskinnet draget så hunden skrek. Jag har även sett en annan hund bli nerdragen i nackskinnet flertalet gånger för att den inte lade sig ned.
Är detta djurplågeri eller kan det verkligen vara så detta är OK hundträning?? För mig är detta oacceptabelt. Vem kan jag ringa till? vem kan jag prata med? Det finns tre vittnen förutom mig

Anna-Helga
2

Det kan aldrig vara ok. Länsstyrelsen?

Hiro
1

#1 Kommer de lyssna? Hur kan jag få min röst hörd?

Fridaaaa
7

#2 Tycker att det är värt att anmäla ändå, så har man gjort det man kan 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

nakenkatt
8

TS detta är djurplågeri och inget annat.RING!!!!!!

Hiro
4

#3 & #4 okej, men kan man skicka mail? Jag är jättedålig på att prata om saker som upprör mig i telefon

Anna-Helga
1

Vet inte, de vill ju ha förstahandsuppgifter och ni är tre. Ni bör väl veta vem hundägaren är för att kunna anmäla vederbörande. Bilder är ju alltid bra som bevis, men tre ögonvittnen tror jag väger ganska tungt. Sen kan det väl bli så att det inte är prio ett och att hunden har mat och vatten och en plats att sova och då kanske det inte leder någon vart. Men för min egen nattsömns skull och för att markera att det inte är ok skulle jag personligen göra en anmälan.

Mitralis
4

#5 Det går utmärkt att maila till Polisen 🙂

Anna-Helga
2

Maila länsstyrelsen går utmärkt, gå in på deras hemsida och skriv en anmälan! Tala gärna om hur det går! www.lansstyrelsen.se

Hiro
2

#6 Det är två personer och två hundar. Jag vet inte om alla vittnen skulle tala dock, två kan jag få att gå med på det men den tredje vet jag ej. På ytan ser allt perfekt ut, det är då någon hund börjar strula som saker händer. Skulle de veta att jag gjorde något åt deras "metoder" så finns det en risk att jag råkar ut för något.
#7 Hur är det bäst att uttrycka sig och hur kan jag bevisa att det jag säger är sant? De måste ju typ förhöra mig och de andra då och då kanske vi alla råka illa ut

thilda-
3

nog så har de hänt att jag har tagit min hund i både nackskinnet å ryggen… men svårt att uttala sig om, om hur situation ts var i. hur det såg ut och VARFÖR den personen gjorde så.
tillexempel om hundägaren gjorde så av ren nödvärn om 2 hundar rök i hop exempelvis då är de ju inte " djurplågeri"

nakenkatt
0

Absolut kan du maila , det är många som har mycket lättare att uttrycka sig i text och då ska man använda sig av det när det finns.

smurfan-13
3

Tänk på att alla mail/brev etc är offentliga handlingar (den anmälde har rätt att läsa det), så vill du vara anonym bör din mailadress vara anonym & att du inte skriver under m ditt namn.

Man får inte bete sig så mot sin hund och det skall anmälas! Dock är just misshandelsfall ibland svåra att bevisa. Men ibland kan ett besök från djurskyddshandläggaren få ägaren att tänka om/till lite iaf, så det är aldrig helt lönslöst!

Anna-Helga
1

#10 Piskar du din hund med kopplet också? 🤔

Hiro
3

Hunden var väldigt förväntansfull, det var därför den var stökig men att göra så att den skriker är inte någonsin nödvändigt

nakenkatt
0

#12 ja just det har du rätt i. det är nog viktigt att tänka på när du mailar.

Gronstedt
3

#24: Just skrikandet tycker jag är det minst signifikanta. Hundar kan skrika för väldigt lite. När mina föräldrars hund skäller på cyklister och liknande på vägen utanför deras trädgård, så skriker den som om kniven satt i den om man håller fast den i halsbandet och ställer sig så att den inte kan se vad det nu är den vill skälla på.

Hiro
0

#16 Jo det förstås, det är mycket olika det vet jag om

[Daniela1983]
0

Det låter inte så bra.

thilda-
2

#13 jag är hård mot mina hundar, men enbart i nödvärn. annars är jag rena godis automaten