Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 9230 ggr
Be-Bopz
3

Zinkbrist

Förutom det veterinären skrev ut så borde jag ju kunna ge ngt annat med zink i, förslag?

LinaK
0

Om inte veterinären sa att du skulle tillsätta mer zink så hade jag avvaktat och kört med det veterinären skrev ut till dig. Kanske är det den exakta zinkmängden som behövs för just din hund 🙂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Be-Bopz
0

Veterinären skrev ut recept på tabletter som ska lösas upp i vatten, tyckte dock det var väldigt dyrt så jag tänkte först kolla om det fanns andra alternativ :)

Praefatio
1

Tycker inte att man ska experimentera med just tillsatser själv. Det du fick utskrivet är ju anpassat för hund och utskrivet i rätt dos så det bästa är nog bara att bita i det sura äpplet :)

Charlott_
0

Håller med åven.. Du kan ju själv inte se vilken mängd zink din hund behöver, inte bra att exprimentera med sånt :)

Be-Bopz
0

Så det finns inga vitaminer man kan ge eller som viacutan, liknande alltså?

Charlott_
0

#5 Varför ska du ens ge de???

russin
0

Vad exakt har du fått utskrivet av veterinären ? Zinktabletter eller vad ?

Zink går liksom inte att byta ut mot oljor…

[Tilleli]1
0

Tycker inte att du ska experimentera själv när vet. har skrivit ut något som du ska använda, kosta vad det kosta vill, det handlar om din hunds hälsa och det kan gå fel :/

Be-Bopz
1

Nu var ju detta ett e-recept så jag minns inte vad det var hon skrev ut, tabletter som ska lösas i vatten, minns att hon skulle ha en 4:edel av den 2 ggr/dag.

Sen får ni ursäkta mig, jag gillar inte att bli dumförklarad, jag vill min hund det absolut bästa men jag hade kanske trott att det fanns mineraler/vitaminer att ge till hundar. Kanske ngt mer långsiktigt att ge som tillskott, men iom att några av er verkar tro att jag är korkad bör jag kanske vända mig nån annanstans :)

Praefatio
0

Vem har dumförklarat dig?

russin
0

Först och främst måste vi veta vad för zinktabletter hunden får och styrkan/dosering - annars är det omöjligt att veta vad som går att jämföra med  🙂

Oavsett så bör du ändå ge detta du fått utskrivet i första hand, så hunden får i sig det den behöver i akutskedet.

Vad för symptom sökte du för och hur kom veterinären fram tilll zinkbrist ? via provtagning eller vad ?

[Tilleli]1
0

#9 Menade öht inte att dumförklara, men tänkte att om det var något en veterinär skrivit ut istället för att rekommendera något så är det ju ofta specifika mått/mängder hunden ska få, så är det svårt att veta själv om hunden får tillräckligt eller för mycket :)

Be-Bopz
0

Veterinären utgick från detta efter att ha sett att hon är torr över bakre delen av ryggen, i huden alltså. Sen tassar och nos. Inga prov tagna, så det är väl lite därför jag antog att jag kanske kan hitta annan källa till zink att ge henne. Jag kan väl säga innan det blir fler påhopp om varför osv, skulle hon ha fått medicin så hade jag självklart gett henne det veterinären skriver ut, bara så det blir glasklart!

Detta hon skrev ut var ngt som vanligen används av äldre människor fattade jag det som när jag kollade på apoteket.

[Tilleli]1
0

Isåfall är det nog lite friare att hitta något annat om det är för dyrt, du kan ju annars ringa och fråga Vet om hen kan rekommendera något annat som ligger i en bättre prisklass? Eller gå lite på känn och se vad som passar din hund bäst? :)

Be-Bopz
0

Jag tänkte ringa imorgon och fråga veterinären. Men ni har inga tips om vad man kan ge så hon får i sig zink?

Ison
2

Zink finns naturligt i livsmedel som ägg, lamm, lever, mjölk, ärter, rödbetor, morötter, solrosfrö mm. Man kan få hudproblem av zinkbrist, men för att säkerhetsställa zink brist måste blodprov tas oftast även på fastande mage. Zink är inget man ska dosera lite bara för att.. Man kan bli förgiftad dock sällan genom livsmedel. Symtom på överdosering är ex får diarré, buksmärtor och påverkat immunförsvar(iaf på människor, men överdosering på hund borde ju vara ännu lättare då de är mindre). Jag skulle be veterinären att kolla upp ordentligt innan jag proppade i min hund massa mediciner:) lycka till!!

[fabienne]
1

Jag tänker att Standardt B-vita kanske kan passa. Det är ett tillskott för päls och hud, och innehåller zink. Men sen tänker jag att det kanske även kan vara bra att tillsätta mer animaliskt fett i maten som smörjer huden om den är torr? Ger du fiskolja? Vad får hon för mat? Om kosten består av mycket vitt kött kan det vara så enkelt att lösningen är att lägga till mer rött kött. Rött kött innehåller mer zink än vitt. Eller byta till ett torrfoder som innehåller mer zink, då. 

Du kan fråga Standardt annars, de är duktiga. :)

russin
0

Det finns vanliga zinktabletter att köpa i hälsokost utan recept.

Tycker dock det låter märkligt att en veterinär förmodar zinkbrist utan ett enda prov. Vad får hunden för mat ?

Be-Bopz
0

Jag gav henne Eukanuba, men bytte nu till Acana då jag hade en vän här som hade haft samma problem med huden på ryggen när hennes hund åt Eukanuba, jag bytte för ca 2 v sen.

russin
0

Jag har lite svårt att tro att ett hundfoder som är fullvärdigt (även om jag själv tycker Eukanuba är skräpfoder) ger zinkbrist, men det gör heller ingen skada att köra en period att ge hunden extra.

Det går alldeles utmärkt att köpa från hälsokost, men kolla då upp doseringen/styrkan så du får den mängd som veterinären föreslog.

Foderbytet var nog vettigt oavsett, men jag känner ändå många som gett Eukanuba under många, många år och aldrig haft problem med hud eller päls.

Be-Bopz
0

Tack! Jag ska kolla vad de säger hon vet först :)

Jag tycker eukanuban har funkat i övrigt, men ett foder som är bättre är inte helt fel :)

Be-Bopz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bifogar en bild på huden, det är inte ohyra! 
Små små "kapslar", lätt att pilla bort.

Sett tidigare?

evangeline
0

Så där såg min pojkväns Schnauzer ut när han hade eksem pga att han blev ömsom blöt/kall/in i värmen/ut i kylan här tidigare i vintras. Han fick då laxolja i fodret ett par veckor och vi var extra noggranna med att torka honom när vi kom in och det försvann. Skulle det bara vara torr hud och ingen brist av något slag så kan jag alltså rekommendera Salmopet i käket. Men som andra sagt; kolla med veterinären först. Hoppas det går över!