Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1772 ggr
Real
0

kastrering 2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De kanske har funnits en sånhär tråd tidigare, men finns så mycket nytt folk nu osv. Så tänkte ta upp de igen ändå. Sen har jag andra tankar om de nu också.

Men när och i vilka situvationer skulle ni kastrera eran hund/hundar?

Ecko är 8månader och går och slickar övarallt. Dessutom har han blivit kaxigare och morrar mycket mer åt hundar. Vet inte om de beror på de. Men dessutom ska vi absolut inte ha honom till avel och vill inte att de ska bli något av en tjuvparning. Han juckar mot alla hundar och har även börjat jucka mot husse. (mig rör han inte:P) Så vad tycker ni? är de en tillräckligt god anledning till att kastrera eller behövs de mer?

AnneN
0

Jag anser att ska hunden inte gå i avel eller på utställning så kan man mkt väl kastrera.

Skulle även kastrera pga medisinska skäl som tex, mindre risk för prostata problem för hanar och mindre risk för livmoderinfamation och juvertumörer för tikar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

kerstinjoh
0

Nej, det är bara ett beteende man ska jobba bort.

Han börjar bli könsmogen nu. Samtidigt försöker han stiga i rangen. Ett sätt att göra det på är att jucka.

Så säg till honom att detta inte är acceptabelt. För det är stressande för honom, men sätt gränser.

SKOJ: eller testa med en så'n här:

Real
0

svara inte bara på min teorifråga, utan svara generelt också:)

SaraC
0

Jag tycker det är upp till ägaren att avgöra en sådan sak själv. Fast i ditt fal håller jag med om att du bör avvakta, eftersom Ecko är så liten än. Mycket av dessa "dåliga ovanor" försvinner förmodligen av sig själv i samband med att han blir äldre, samt träning.

Men har man problem med en fullvuxen hund så kan jag förstå om man väljer att kastrera. Det kan vara påfrestande både för hund och ägare med t.ex. löptikar i farten. Tycker själv det är riktigt jobbigt här ibland, men jag får väl vara glad att Eros är en sån gottegris så han inte matvägrar iaf! ;)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ellinor_ludde
0

Men blir det verkligen bättre att kastrera sin hund för att den blir helt tokig när den känner lukten av löpande tik?

Ellinor_ludde
0

Men blir det verkligen bättre att kastrera sin hund för att den blir helt tokig när den känner lukten av löpande tik?

AnneN
0

Det kan bli bättre då dom inte styrs av hormonerna på samma sätt

_**/Mvh Anne

SaraC
0

Det är väl ingen garanti, men de jag talat med har haft den erfarenheten.

Ellinor_ludde
0

Ok ^^,
Ludde är 2 år snart och han bryr sig inte ett dugg, är det onormalt för sin ålder? :/

SaraC
0

Absolut inte, de är så olika. Vissa blir helgalna och andra reagerar knappt. Var glad att han inte bryr sig :)

AnneN
0

Var bara glad om du har en hane som inte bryr sig om löptikar det kan faktiskt bli väldigt jobbiga ibland.

_**/Mvh Anne

Ellinor_ludde
0

haha va bra^^,
Men han är mkt intresserad i soffkuddarna om man säger så :/ :P

AnneN
0

hmm, jobbigt…

_**/Mvh Anne

Ellinor_ludde
0

hur får man dom sluta upp med sånt?
Lite äckligt när han håller på så nästan
hela tiden.

AnneN
0

Vet inte beror väl lite på orsaken till det, kan ju ibland vara att hunden är över/understimulerad. Ibland kan det funka med att man fyar hunden och tar bort han där ifrån och ibland räcker det med att man gör dom uppmärksamma på nått annat tex en leksak

_**/Mvh Anne

Ellinor_ludde
0

ja visserligen kan man vel uppmärksamma på nått annat sett som tex en leksak, men då lär dom sig lixom inte VAD de inte
får göra..

Real
0

Oj den här försvann.. vill ju veta vad folk tycker om kastrering? inte bara min bifråga utan just att kastrera en hund?:)

gejsa
0

Min Ludde som blir 5 år i oktober kastrerades vid 1 års ålder. Vi har hans syster också här hemma. Vill inte få inavel. Orkar inte ha dom i skilda rum i 3 veckor heller.

smurfan-13
0

Jag är för kastrering av hundar som inte ska gå i avel!

Har själv kastrerat alla mina hundar innan de vart könsmogna (både tiken & hanarna)

Däremot så beter han ju sig som en helt normal unghund som håller på & bli könsmogen. "Klättra i rang" tror jag inte mycket på. Men att han behöver en tydlig & konsekvent förare är en annan sak. Morrandet kan dessutom hänga ihop med osäkerhet snarare än med "rangklättrande"

Lotta
0

Jag skulle ha kastrerat om jag var säker på att jag inte skulle avla på hunden… =)

Malin-A
0

jag skulle kastrera om det var absolut nödvändigt, om hunden är sjuk eller om den har det så pass himla jobbigt när tikar löper o så vidare…

Maja
0

#2 - HAHAHAHA!! En sån docka ska jag köpa till Näääärå.. XP
"Plastkroppen är täckt med artificiell hud som ska kännas behaglig under kärleksakten."
HAHAHAHAHAHAHAHA!!

Lotta
0

*ASG* Stackars Närå…så han ska bara få ha en uppblåsbar barbarahund ;)

Malin-A
0

haha ni får ju skaffa honom en riktig tjej =D

Wikstr_m
0

när det är "löptider" så är jag inte långt ifrån att strypa jack. han är helt utom kontroll

Lotta
0

*ASG* Stackars Jack…inte lätt att vara kille ibland ;)

Wikstr_m
0

Nädu Lottis, det är faktiskt så att jag har haft god lust att plocka bort bollarna på egen hand. men jag har faktiskt en gnutta vett kvar efter dom senaste helgernas drickande.. haha :P

Lotta
0

Ahaaaa få man vett av att festa…det lär jag testa tror jag Fundersam

Usch vilken tur att du har festat då annars hade det varit hemskt synd om Jack *ASG*

Wikstr_m
0

haha, jadu jag har väl varit konstant full på helgerna. hundarna har varit hos min farmor, och skönt det. men jag blir ärligt talat helt tokig när han fått nos på löpisar. matvägran i flera dagar, inget är bra, slickar tikpiss hela tiden och äcklar sig..

Lotta
0

Åhhh huaaaa…ja det är det som är så jobbigt med hanar =) Jag tycker det är äckligt när Skorpan löper, hon luktar allt utom nyponros kan jag säga…och naturligtvis så ska hon ju trilskas med att ligga uppe på huvudkudden med mig *URK*

lill-jarven
0

Jag är för att kastrera alla hundar som inte ska gå i avel. Om du inte ska avla på Ecko så kan det vara en bra idé att kastrera nu innan beteendet blir befäst. 

Vi har kastrerat båda familjens hanhundar, den ena vid 1,5 års ålder och den andra som 6-åring. Det är otroligt skönt! Spec. med tanke på att jag har 2 tikar. Glad

Känns liksom snällare mot hundarna också att dom ska slippa gå omkring och vara kåta så fort nån löper och aldrig få nå action. Fick mer följsamma, kontaktsökande och lugnare hundar på köpet! Kanonbra.

Ska kastrera äldsta tiken i sommar för att slippa risken för livmodersinflammation & andra hormonella sjukdomar.

Personligen tycker jag att man inte ens ska måsta ha något speciellt skäl till varför man vill kastrera, det är upp till var en att bestämma, jag tycker som sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras, för deras egen skull likaväl som för ägarens.

Mvh Malin

Malin-A
0

ja hanhundar som slickar i sig kiss o beter sig allmänt störande e fruktansvärt jobbigt….

Real
0

hum.. wikström.. vad har du haft för dig egentligen?:P

svarta-mamman
0

Jag är mot kastrering om man inte måste göra det pga sjukdom eller att man blivit rekommenderad det av veterinär. Jag tror inte att hanhundarna mår särskilt dåligt av att det är löptikar runt omkring. Innan vi människor kom på den idén att på så sätt göra tillvaron lindrigare för oss, så klarade hundarna av det ändå.

En hanhund slutar inte jucka på en tik eller annat bara för att kulorna försvinner. Ibland blir det visserligen mindre, men ibland är det ingen skillnad. Man kan inte operera bort driften. En del hanhundar får också lättare att lägga på sig kilon, andra blir jätteslöa. Åter andra kan ändra beteende.

Att kastrera en tik är ett större ingrepp, det är en operation. Det måste man ha klart för sig. Och en operation är ändå en operation. Har man inga problem med en tik, typ livmoderinflammation, tycker jag man bör avstå. Tiken löper ju bara ca 3 veckor två gånger per år, och det är ju överkomligt. Att det pips och bäddas och deppas tycker inte jag är något att kastrera en tik för.

Men det är bara vad jag tycker. Jag dömer ingen, alla gör vad som känns bäst för dom.

Wikstr_m
0

real, det är någon sorts blandning mellan ett anorexia fall & galning.

Liss
0

hallå.. har nu kastrerat ecko, men de vet ni ju.. men en fråga. eller egentligen vet jag inte hur jag ska fråga.. men iaf. Han har ju blivit kastrerad idag.. och han är precis som han bruka.. morrar som fan åt hanar och håller på som alltid helt enkelt. Har hans beteende redan blivit fast i huvudet på honom, eller ändras de senare?? trodde de skulle hjälpa något iaf. men verkar inte inverkat alls.. hoppas bara han blir av med all den kåtheten han hade så han mår bra om kvällarna.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

AnneN
0

Tar väl ett tag innan hormonerna går ur kroppen och det är inte alltid beteendet ändras bara för att man kastrerar ofta är det nått man måste träna bort.

_**/Mvh Anne

Vattnadal
0

Det kan tom finnas levande spermier i upp till 3 v, så det händer ingenting över en natt med kastrering.

Upp till någon månad innan alla hormoner går ur så att kåtheten försvinner. Utfallen kan fortsätta, om du har otur. Det beror lite på varför han gör dem. ÄÖr det osäkerhet, så måste det tränas bort. Var noga med att aldrig låta honom hälsa först på folk och hundar. Visa att du aldrig släpper fram någon eller något utan att kolla först att de är snälla och trevliga. När han kan lita på att ni människor fixar det, och att han kan slappna av vid alla möten, så kanske det släpper.

Fast det ÄR tidsödande att träna och nöta, särskilt om man bor så där mitt ute i ingenstans som jag gör. Träna hundmöten när man sällan möter någon på promenader är inte lätt…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Lotta
0

Hahaha Lisette har Ecko grisen förlorat sina ögonstenar nu…Hur är det med stackarn har han hämtat sig från chocken? Hoppas han börjar slappna av nu då, så han får lugn och ro stackarn =)

Krama och pussa grisen på nosen från mig =D

Liss
0

okej. så de kan ta upp till en månad då tills allt försvinner.. jaha ja.. då lärde man sig något nytt:)

Ja alltså, jag tror att de beror på att han vart könsmogen. för de hände över en dag.. han har alltid älskat alla hundar och bara sådär så flippa han och börja göra ufall.. jag kan inte säga nått bättre faktist, för om de inte är de har jag ingen anning om varför han är sån. De är inte så att hundarna gör nåt mot honom heller. Han kan morra mot en hund som står helt oberörd fler meter bort.
Tillslut fattar han dock att dom inte bryr sig och slutar han med. Och tikar gnäller han efter:P jaa lille kraken

Mmm.. nu är han kullös.. nu kommer de inga mer bilder så sånna saker inte. Är en liten skrumpen sak där bak. *viskar* men säg inget till ecko, han blir så ledsen då. Nu har han inget att puttsa längre:)
han har återhämtat sig fort! han är redan de där lilla energiknipet.. springer runt som en annan kalv:P

Lotta
0

Hahaha…jag lovar att jag inget ska säga åt honom…inte lätt att förlora det finaste man har =D

Gisela
0

Om hunden på bilden är den hund det handlar om är det ju en väldigt dominant ras. Som så många redan har sagt börjar han bli könsmogen. Om du inte har så stor erfarenhet av hundar, tycker jag du ska ta konakt med en brukshundklubb, där finns det kompitenta och erfarna hundförare. Han kommer ju in i en könsmognad till vid 2-2½ års ålder och då måste ditt ledarskap vara fastställt. Annars kommer du få problem. Hoppas det ordnar sej för erFlört

zickan
0

när jag pratade med min vetrinär så måste de ha blivit könsmogna. "kulorna ha ramlat ner" i klarspråk. efter det så är det ungefär valfritt.

jag kastrerade min grabb vid 8mån. mest för jag hade problem med hundvakten. han höll på att sätta på en hona men missade och kom i soffan. blev kastrering nån dag efter det. min granne tog sin hund på 2 år samtidigt. det var lättast med min grabb som var yngre. hennes slet upp såren och var lite förtvivlad ett tag.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

AnneN
0

Man kan även kastrera en hane som är "krypt" alltså om den ena eller båda kulorna inte vill komma ner öht men då kan det bli ett större ingrepp eftersom veterinären då måste leta rätt på kulan som inte kommit ner.

_**/Mvh Anne

Liss
0

ja ecko är ju 9 månader och han har blivit kastrerad nu.. jag märker dessvärre inga förändringar än så länge. inte ens sexbegäret har gått ner.. men vetten sa ju att de kunde ta upp till 3  månader tills hormoner är ur kroppen.

jag försöker vara lugn och fin när vi möter hanar.. han (tror jag) har blivit lite bättre.. kan vara att vi inte möter lika mycket i de här området också. men iaf så står han bara och glor och spänner upp sig. jag säger då "ssshhh" och bara försöker få honom så lung som möjligt. och börjar låta som en gräsklippare och då shhar jag igen. verkar funka. han lugnar ner sig, bara han får göra de där enda morret..

och jaa, de är ecko på bilden gisela.. han är mycket dominant. men de ska gå att få pli på honom med:) hehe..

mejje
0

Om man inte ska ha hunden i avel eller ställa ut tycker jag att kastrering är bra

Greatdogs
0

vissa hundar lugnar sig efter en kastrering det gjorde min ena hanenär jag kastrerade honom när han var 7 månader. idag är han snart 2 år & är lagomt vild. Skrattande