Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundtillbehör-hundprylar
Läst 5533 ggr
EmelieSofia
1

Vad har ni för halsband/koppel?

Vad använde ni när ni går i stadsmiljö? Vad föredrar ni?

Fridaaaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sele och vanligt koppel 🙂 Just nu är det ett tunnt läderkoppel.
Använder mest överlag, tycker det är det bästa.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Iyen]
0

stadsmiljö… hmm… ska vi åka kollektivt har jag halsband på. Annars har vi som vanligt Y-sele och nylonkoppel med bgb-hake.

hannapannah97
2

Jag tycker inte att hundar ska ha sele om de inte ska dra så jag kör på halsband på min hund, alltid :)

Frida B
0

Sele och läderkoppel inne i stan, använder inte halsband i stan.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
13

#3 Och av vilken anledning?  Sele är till för mer än drag.
Det finns "antidragselar" för de som behöver det, såna mjuka sköna som min har i #1 bland annat. Våra hundar uppskattar sele betydligt mer än halsband (nej inte vanesak)

EmelieSofia
0

Jag gillar läderkoppel, men vet inte vilket halsband jag ska köra på nu början. Funderar på ett förstort halvstryp

hannapannah97
2

Jag vet att det finns antidragselar men jag tycker att jag har mer kontroll med ett halsband på.

Sugar Mist
13

#3 Bättre att förstöra hundens hals med halsband bara för att man tycker att hunden "bara" ska dra i sele(och det roliga är att de flesta selar är gjorda för promenad och inte lämpar sig för drag). --------- H/Y-sele med ett nylon/läderkoppel.

-

Fridaaaa
2

#7 Sa du till mig?
Ja fast det handlar ju inte riktigt om det du skrev i #3 tycker jag.
Men aja.

hannapannah97
3

#9 Va? Jag berättade hur jag tycker :)

Patriszija
0

Jag använder alltid samma oavsett vart vi är, hurtta halvstryp och läderkoppel :)

Lilllens
8

#3 Märkligt påstående. En sele är ett väldigt bra alternativ om man inte vill belasta sin hunds hals i onödan, man måste inte använda en dragsele. - Använder aldrig halsband, har sele. Flexi brukar jag ha där det inte är så trafikerat, annars ett vanligt läderkoppel.

Ison
0

Jag har lite allt möjligt på min hund ibland sele då främst Y sele, ibland halsband i olika utföranden. Är lite beroende på hur kallt de är också behöver han täcke sitter i selen nå bra:) nya hunden har bara sele hon drar som en tok och skulle nog tuppa av annars.. Läderkoppel på båda oavsett:)

Portie
0

Har nästan alltid sele, vi bor i stan. Ibland blir det halsband när vi bara ska ut lite snabbt, men eftersom han inte drar så gör det ingen större skillnad. Har definitivt bättre kontroll i sele.

Fialialej
0

Alltid alltid sele, och nylonkoppel. Ibland flexikoppel men inte nu när det är snö, mörkt och halt eftersom jag tycker det är svårt att ha bra uppsikt över sin omgivning i det vädret.

"På natten är alla katter svarta"

IngridSvensson
0

När vi tar en kort kissrunda kör vi på retriverkoppel. Långpromenader kör vi på sele och nylonkoppel. Varmare väder när det är kissrunda har vi läderkoppel och halvstryp. Funderar på att köpa ny sele, för vgwselen är så dryg ibland, även fast jag tycker om den mest av alla halsband som vi har!

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Joelkihl
0

Kedja och ett litet koppel

[FridaGenborg]
0

När jag går promenad, i stan eller vart som helst så har jag oftast sele. Annars använder vi oss också av nylonhalsband med knäppe.

[Empisen]
0

Använder mest mina flätade, egengjorda koppel. Men även läderkoppel.
Varierar mellan hans K9-sele, hurtta Y-sele & VGW-sele. 
Någon gång ibland har han sitt Rukka halsband, ej hel eller halvstryp utan "vanligt".

Majken!
0

Brett halvstryp och nylonkoppel på vardagspromenaderna.

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
0

Hemma har vi halvstryp och flexikoppel, i stan har vi vanligt halsband utan strypeffekt och ett vanligt kort koppel.

Hade det varit min hund hade jag allra helst haft en sele på honom istället för halsband och struntat i flexikopplet då jag avskyr flexi men det är min sambons föräldrars hund så måste använda det dom vill att han ska ha.

LinaK
2

Oftast har vi sele på, när vi går bakom huset i skogen så går dem lösa och då brukar jag rycka åt mig halsband som jag har i fickan utifall de skulle behövas. Men överlag sele och läderkoppel. Känns skonsammare då min ena speciellt har en förmåga av att dra men han går mycket bättre i kopplet om man har sele.

Har sån vanlig spårsele (?) och y-selar till mina två. Använder det förstnämnda mest.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

tjoopa
0

Halvstryp och skinnkoppel eller där det passar, sele och flexikoppel.

Oshibwa
0

Varierar. Har inte riktigt hittad det som passar min hund bäst än då hin blir så otroligt stark vid hundmöten. Jag avnvänder halti just nu. Mest för att kunna kontrollera hennes huvud vid hundmöten då hon brukar kunna göra utfall och inte för att rycka i som vissa verkar vilja tro. Vid promenader ute på landet där vi bor blir det vanligt halsband.

DixieBC
0

Hurtta y-sele och läderkoppel! Använder även halvstryp någon gång ibland.

#22 Måste bara tillägga att det var en riktigt fin bild! :)

Besök gärna min blogg - Minsvartvita

minime2014
1

Sele och läderkoppel. Min hund drar (koppelträning pågår) och jag vill avlasta hans hals så mycket som det går, dessutom tycker jag inte han får upp samma styrka när vi går i sele jämfört med halsband.

Halsband används endast vid rastning. ALLTID sele vid längre promenader.

lisa90
0

Sele och läderkoppel.

Melissa V
0

I stan har han ett bredare halsband men annars så är det sele som gäller

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

IngaTrnqvist
0

Nu går vi i princip aldrig i stadsmiljö, men när han inte är lös är det "vanligt" halsband och läderkoppel.

Rias
0

Antingen y-sele eller ett halvstryp som har hängt med i 14 år. Till det ett lyxigt hemmagjort läderkoppel.

VildaVittra
0

Jag använder alltid nomehalsband på promenader, oavsett var.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ElinaS
0

Jag har mycket olika! Jag har både vanligt tyghalsband som jag använder vid träning, Y-sele vid vardagspromenad, spårsele vid spårning och lära-gå-selen vid vardagspromenad.

Rebornlady
0

Jag bor i stadsmiljö och vi har alltid halsband och ett vanligt koppel och jag älskar att "blinga" Elsa så vi har en del som vi byter imellan.

teezan
0

vi har vgw-sele eller en liknande som i #1, fast för större hundar.  vi går sällan i stan men där är det vgw som gäller eftersom det händer så mycket spännande saker där att man inte kan koncentrera sig :) nu i täcketider har vi alltid vgw eftersom den andra är bökig på täcket, men annars växlar vi lite.

Zvintos
0

Har vanliga halsband och koppel. De har vi oavsett om vi går i stan, lite mer avsides eller till skogs.

minime2014
0

#35 Vilka snygga halsband! Var har du köpt det? Mitt börjar bli litet så vi är ute efter nytt.

Jättefina hundar.

isblixt
0

Vi varierar :) Hurtta y-sele oftast. Hurtta halvstryp som är för stort för att ha någon strypeffekt, flera olika läderhalsband, hurtta vanligt halsband… Läderkoppel eller flexikoppel. Hon går ofta lös under en del av promenaderna.

tetri
0

Den ena hunden har en miljon läderkoppel (mitt fel, host) samt en hurtta-sele och (vadderat) halvstryp, varierar men oftast har han halsband på sig, även om jag föredrar selen.

Den andra har en lädersele och halvstryp i läder med kedja där det det hänger ID-bricka och lampa. Hon hatar att använda halsband, har alltid tyckt att det var jätteobehagligt och nu gör jag också det, haha. 

Använder mest ett läderkoppel och ett tjockt nylonkoppel som jag köpte för 30 spänn, men ska förhoppningsvis köpa ett till i läder.

feral jesus

Zvintos
1

#36: Köpte det i min lokala djuraffär, men finns att få tag på online också. Är ett läderhalsband av märket Globus. 🙂

Lizetteolsson
0

Varierar med y-sele och vanligt halsband :)

russin
1

Halvstryp (ger ändå ingen strypeffekt) med antiingen helt i nylon eller med nylon/kedja.

Har sele ibland, men ingen av mina hundar är speciellt förtjusta i sele - så det är mest den ena som har emellanåt. Dock sällan vintertid, då det hamnar snö under magbandet.

I stadsmiljö använder jag dock alltid halsband.

[fabienne]
0

Jag använder nästan uteslutande sele. Nu går vi aldrig i stadsmiljö men om vi gjorde det skulle jag också använda sele. :)

evangeline
0

Alltid sele utom korta nattpinken då jag oftast inte har nåt alls på hunden. Upplever att koppelfästet i metall slår i hundens ben om jag har halsband då det tyngs ner. Tycker också att jag har bättre koll på hunden i sele.

nadilda
0

Om jag åker buss så har jag sele på henne, annars så har jag halvstryp utan strypeffekt. 🙂 Jag har ett sådant vanligt läderkoppel på henne, köpte det i perfekt skick för 15 kr på en marknad😃

Fenix_Chicci
0

Använder alltid sele och vanligt nylonkoppel.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

JontaK
0

Använder samma uppsättning när vi går hemma på grusväg/i skogen som när vi går i stan med vår svenska lapphund.

Selen är en något för liten Ezydog, en Julius K9 med dragringar är på väg. Halsband av olika typer verkar stressa vår hund så det har vi helt slutat med.

Kopplet är ett knappt fyra meter långt hopplock av 10mm klätterlina och en låskarbin. Ligger väldigt bra i handen och tål vad som helst. Har en kortare variant av 9mm klätterlina som används då det är mycket folk och/eller hundar i närheten. Dessa fungerar lika bra eller bättre än alla andra koppel vi provat och var gratis då grejorna låg och skräpade hemma.

minbebis
0

Använder under vardagen en blandning mellan Y-sele och halvstryp. I selen är det inte lika hårt att hon måste gå bredvid mig, men i halvstryp så ser jag alltid till att kopplet hänger och håller aldrig hårt i kopplet. Händer det att hon går för långt fram släpper jag på kopplet så det aldrig drar. Idag när jag var i stan så användes det halvstryp :)

Ratlings
0

Vanligtvis antingen sele eller halsband, beror på om vi ska träna DP under promenaden eller inte. Tiken har metizo sele som vi varierar kopplingen på beroende på vem vi går med, vart vi går och hur mitt tålamod/smärta är (har diskbråck med ischias). Hanen har VGW när min smärta är som värst, som en säkerhetsgrej bara. Ingen av dom är så dragiga vanligtvis. Och vanliga läderkoppel på båda :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

Anna4077
0

Vi har vanligt halsband hemma. Oftast med flexi koppel. Men är vi i stadsmiljö eller allmänt ansträngande miljö har vi sele. Funderar på någon anti drag sele för att underlätta stadsträning. Ibland drar han mycket mot folk/hundar och jag tycker inte om att det drar så för honom eller för mig själv heller för den delen. Har vanligt koppel (runt) i stadsmiljö, flexi hemma och ett platt slit och släng koppel som lina eller långlina. Beror på vart och hur han är. Ibland funkar det fint med kopplet istället för att slita fram långlinan när man tränar lite intensivare.

Anna och taxen Max