Engelsk springer spaniel?
Finns det någon här som har en Engelsk springer spaniel? :)
Jag har mitt sikte inställt på att till nästa sommar köpa hund, och jag har nästan helt bestämt mig för att det ska bli en ESS.
Så nu undrar jag om det finns någon som skulle kunna berätta lite om rasen
t.ex ;
- mentalitet, träning, hälsa osv.
- finns det raser som liknar springern på många sätt?
- Är det stor skillnad mellan jakt och utställningtypen?
- Kanske tips på uppfödare? :)
Vill förstås veta så mycket som bara möjligt!
MVH/sandra:)
För varje minut du är arg förlorar du 60 sekunder glädje
jag har en ESS som blir 10 i december =) Han är dock ett stort undantag från rasstandard på alla sätt och vis xD
Min ESS är en väldigt blyg individ med en hel del jaktinstinkt på smådjur. Problemet där är att han går in för att döda och inte stöta upp och apportera.
Han avskyr vatten och håller på att dö varje gång han råkar trampa i en vattenpöl. En gång haltade han hela vägen hem för att han råkat trampa i en pöl och när jag sen torkade hans tass med en handduk så var hela världen perfekt igen xD
En frisk springer spaniel behöver en hel del motion och mental stimulans. Min är även där ett undantag.
Min är inte speciellt frisk. Han har Addisons Sjukdom: http://sv.wikipedia.org/wiki/Addisons_sjukdom
http://www.addisongruppen.se/main_addison_hundar.html
Han fick sin "Addisonkris" vid ungefär 4 års ålder har jag för mig. Han har dessutom ett medfött fel som gör att han saknar en bukvägg. det har gjort att tarmarna antingen sitter runt eller igenom hjärtat.
Vid sju års ålder fick han en förstorad prostata vilket ledde till kastrering.
Jag tror att welsh springer spaniel och engelsk cocker spaniel är väldigt lika, men vet ej =)
Jag tror att jakttypen är bättre att jaga med, men annars är det väl bara utseendet som skiljer sig =)
Inte uppfödaren av vår hund iallafall, Väldigt oseriös tyvärr. Vill du veta vilken kennel så PM:a mig
Min familj har en tik, Ella heter hon, blev 4 år i maj, blandis mellan Springer spaniel och Cocker spaniel, dock mest Springer. :)
Hon är otroligt lättlärd, jättekul att träna med henne. :) Och hon har energi till tusen, vill alltid leka och busa. Hon älskar snö och att bada! :)
Har dock tyvärr inga kunskaper om det andra du skriver.
Visar en bild på henne också. :)
Har haft welsh springer spaniel och de är ju släkt med den engelska springer spanieln 🙂 har bara erfarenhet av welsharen och enligt mig är de helt fantastiska 😃
Jättefina hundar vad jag vet i mentaliteten de är dock en enmanshund som bäst trivs med sin människa även fast den gillar andra också. ESS har en allvarlig sjukdom som gör att de kan få nästan rabiesanfall ifall de är sjuka. Vad jag vet kan man ej testa det heller
Beror på vilka sätt utseende, temprament?
Stoooor skillnad, uställningstypen har långa klumpiga öron och päls där allt fastnar. Jaktisen har mindre öron och mindre päls samt mer maskin.
För övrigt så finns (vad jag vet) jaktvarianten bara i svart/vit och lever/vit medans utställningstypen även finns i tri colour
Beror på vilken inriktning du vill ha
#1 Oj, det var verkligen helt olikt mot vad jag läst om rasen haha! :) Jag vill himla gärna ha en hund som tycker om att bada och vara i vatten, förstår såklart att det skiljer mycket från individ till individ, men jag hade fått för mig att alla ESS älskade vatten haha ;)
Fy så trist med sjukdomen han har, plutten :( Tror du det beror på dålig avel eller dylikt?
PMar dig!
#2 Åh Vad fin hon är! :) Hon låter precis som min drömhund! Har hört dom även kan vara riktiga soffpotatisar inomhus, även om det för det mesta är full fläkt, har du några erfarenheter av det? Alltså krälar hon på väggarna om man själv skulle vara sjuk&sängliggandes en dag t.ex? ;)
Tack för era svar! :)
#5 Hihi! :) Hon är absolut en soffpotatis också! ;) När man är placerad i soffan och ska se på film eller ha myskväll med familj/vänner så ligger även hon där. :) Och när man ska sova ska hon helst ligga så nära det bara går eller på en, haha. :)
#5 Hans sjukdom beror på dålig eller snarare usel avel tyvärr. :/
#4 Ojdå, vad är det för en sjukdom? :O Lät inte alls trevligt!
Om den liknar någon annan ras menar jag i mentalitet&temperament, aktivering och sådana saker. :)
Jag tycker personligen att jaktspringern till utseendet är mycket finare än utställningstypen (jaktversionerna är finare hos dom flesta raser enligt min mening hehe). Dock så kan man ju såklart inte gå på utseende när man skaffar hund. Jaktspringern kräver väl nästan jakt om jag förstått det rätt? Jag vill ju ha en hund med mycket energi men jag vill inte jaga ;)
#6 Fy så mysig hon låter! :D Går hon bra ihop med andra hundar också? Överröser dig med frågor nu ;)
#7 Ush, så hemskt….. :(
#8 Jag tror hon refererar till det så kallade "Rage syndrome"
#8 Ja, hon är supermysig! :D Ja, hon går ihop med alla hundar vi träffat. :) och även med min lilla blandiskille. :) (50% Pomeranian, 25% Sheltie, 25% Tysk spets)
Är det en vanlig sjukdom inom rasen? Hittar inte så mycket om det, aldrig hört talas om den. Låter inte alls kul iallafall :(
Den är nog inte så vanlig. Jag har inte hört speciellt mycket om hundar som har fått det, men det förekommer absolut.
De flesta seriösa uppfödare skär av de linjerna från sin avel där rage syndrom har förekommit just för att bli av med det =)
#8 Jag minns ej vad sjukdomen heter. Den "innehåller" dock bland annat att hunden kan attackera sina käraste vänner både människor och hundar utan att kunna kontrollera det…
Den liknar väl welshen och cockern mest.
Jag håller med dig om utseendet, jag har själv en jaktlabbe men var inne på en ESS in i slutet av mitt val, varför det blev en jaktlabbe och inte en ESS var bland annat att jag ville få en arbetsmaskin som tyckte om vattnet samt en hund som klarade av snö utan att tex fastna i pälsen. Jag ville även få en frisk hund då labben har få hälsoproblem och jaktisarna är ännu friskare än de "vanliga" labbarna sedan är labbar väldigt okomplicerade.
Rage syndrome förekommer främst på väldigt röda hundar, där tollare, cockerspaniel och wss är inräknade.
Hunden "svartnar" i blick och anfaller, helt oprovocerat, och biter hårt. Hunden blir okontaktbar under anfallet. Det kan hända fåtal ggr och sedan eskalera och komma oftare och tillslut blir man tvungen att avliva.
Det är vad jag snappat upp om sjukdomen.
-
Jag har en eng springer spaniel och med henne har de aldrig varit några problem. Genomsnäll, bråkar inte, söt och gullig. Flora är väldigt matglad och gör vad som helst för lite godis men har aldrig varit jättepigg på att jobba om man uppenbart inte står o viftar med en köttbulle :P men de är ju självklart väldigt inviduellt.
Hon har aldrig varit sjuk bortsett ifrån en lätt öroninfektion förra året och hennes släktingar och avkommor har inte heller haft några allvarliga problem så jag upplever rasen som frisk.
När hon var yngre hängde hon med på allt och var piggelin men lugn o fin vid passivitet. Nu orkar hon inte lika mycket pga åldern men följer gärna med i sin egen takt och kan fortfarande ta det lugnt ute.
Jag har bara varit hundvakt åt en Springer spaniel, men detta över flera år, så jag känner honom riktigt väl :)
Han är extremt snäll, nyfiken, social och trevlig. Kan dock bli lite för ivrig, men det är nog mest för han inte är helt uppfostrad. Han gör i alla fall allt för godis/mat så har man något att erbjuda är han lätt att träna. 😛 Han kommer in på morgonen och nosar en i ansiktet för han längtar efter sällskap - han blir överdrivet glad när man slutligen går upp. Som sagt tror jag att detta kan tränas, men han är bara så mycket gladare och ivrigare än någon annan hund jag känner!
De har stor jaktinstinkt, vad jag har märkt. Jag blev en gång knuffad ner för trappan till huset för hunden fick syn på en katt eller hare och rusade iväg helt plötsligt när jag stod och höll i kopplet och pratade med någon inne i huset. Jag föll ner på några trädgårdsmöbler och stukade handleden, men förlorade i alla fall inte hunden då jag höll i så hårt i kopplet, haha. 😎
Vad jag har märkt så vill de gärna följa EN person istället för flera. Hunden älskar alla i min familj, men följer efter min mamma mer än någon annan (trots att hon aldrig leker med honom eller liknande). I hundens egna familj är det även där kvinnan i huset som han följer efter.
Den här hunden är endast till sällskap, så jag vet inget om jakt eller utställning.. :)
Har haft 2 ESS, en hane och en tik, en svensk och en importerad från england. Båda av show varianten.
Båda var mycket trevliga hundar att träna med, tävlade lydnad med den ena. Dom båda fungerade riktigt bra inom det jaktliga med fina sök och stor apporteringslust. Bra av och på knapp men stor arbetsvilja och glädje. Fungerade även riktigt bra som prep.sök hund. Väldigt trevligt temperament på dom också!
Sjukdomsmässigt vet jag inte skillnaderna mellan typerna då jag är mer insatt på labradorer. Men hitta en seriös uppfödare som har hundar som tilltalar dig och dina intressen. På labrador sidan är det inte så stor skillnad sjukdomsmässigt mellan typerna.
Kan varmt rekommendera High score och Kågeängens!
*BREEDER OF DUAL PURPOSE LABRADOR RETRIEVER*
Jag är uppvuxen med springlar :) Dom gör allt för att tillfredsställa ledaren, lyhörda, träningsvilliga. Massor av motor som samtidigt älskar att ligga på soffan å sova med en :) Beroende på vilken riktning du vill ha så är de ju olika hur mycket pälsvård som krävs.. Vi har köpt våra av ulla Larsson, kennel rowntree som jag kan starkt rekommendera! Kolla hennes hemsida /anna
Taack så hemskt mycket för alla era svar!!!! Det ni skriver och berättar gör att jag faktiskt nu är hundra procent säker på att det blir en eng springer spaniel till våren/sommaren :) Längtar sååå himla mycket & nu känns det HELT rätt! :D
#18 #19 Jag ska titta upp kennlarna ni rekommenderar, hemskt mycket tack för tipsen! :)
#16 Jag kommer förmodligen låta min framtida vovve vara relativt kortklippt jag också, då jag är mer intresserad av fysisk träning & uteaktiviteter än utställning (som det känns just nu iallafall). Tycker din kille är väldigt fin! :)

Jag har en springerkille!
Tycker det är en bra allround hund som blir det man gör den till. Ex min, jag är inte alls jaktintresserad, så jag tränar inte på hans jaktinstinkter, utan nästan tvärt om.Vi tränar ist rallylydnad, sysslar endel med utställning. Ska börja med htm lite smått. Även agility , men han är lite för ung för att få tävla så vi tränar inte så mycket det just nu då.
Min tycker inte om vatten, hoppar helst över vattenpölar och går inte i och simmar. Medans hans kullsyster älskar vatten, bada och rulla runt i lera och tränar jakt (och är duktig på det).
Jag skulle kunna rek Accounts kennel, lost ´n found, hot feet kennel och Mountjoy . Trevliga uppfödare, bra och friska hundar.
Har ingen bild på datan, men länkar till en bild på Linus
kissmekate.blogg.se
Tänkte bara att gällande Rage syndrom tror jag inte att du ska oroa dig för mycket. Sjukdomen är väldigt ovanlig och många gånger då man misstänker rage syndrom så visar det sig att hundens aggressivitet grundar sig i något och går att rehabilitera. För att en hund ska kunna ha rage syndrom ska den anfalla i situationer där det inte finns något skäl för den att anfalla. Som i mysstunden på soffan t.ex.
Precis som #14 skriver svartnar blicken, hunden anfaller och efter anfallet kan hunden vara väldigt konfunderad och inte veta vad som nyss hände.
Här är en länk om Rage Syndrome:
http://www.honeywaters.se/Om%20Cockern.htm
Länken rör sig mest om Cocker Spaniel, men jag anar att kännetecken är detsamma oavsett ras. (Bläddra ned en bit på sidan för att läsa om Rage)
Själv har jag ingen ESS, däremot en cocker. Vad jag har förstått ska de vara väldigt lika varann, och då kan jag säga att min cocker är väldigt kelig, livig, intensiv, glad och lekfull. Han är aktiv utomhus men samtidigt väldigt lugn inomhus. En härlig prick :)
(Bifogar bild på cocker :) )
Tass Josephine
#20 Jo, använder men den inte till utställning så kan man ju lika bra klippa den xD Tack så mycket. Jag tycker han är den finaste ESS som finns xD
Väcker liv i tråden då jag mest troligt får en Springla nästa helg. Gillade uttrycket "Springla" för övrigt! 😃
Hon är 4 år och ett riktigt dygdemönster. Funderar över vad jag kan göra för roligt vardagsträning och mental träning med denna fröken? Har tillgång till både vatten (ja snöö nu då!), skog och ett stort berg med massor av motionsspår. Jag vill inte att hon ska bli understimulerad de dagar jag av X anledning inte kan gå ut de timmar jag brukar gå.
Tips emottages tacksamt!
//Helen (och snart Ella May)