Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 3687 ggr
sophiac
1

Max antal hundar?

Hur många hundar skulle ni kunna tänka er ha samtidigt utan att de skulle bli "försummade" på ett eller annat sätt. Alltså hur många skulle ni klara av? Jag har själv en vuxen hund och en valp och jag har fullt upp.

Sugar Mist
0

4. 4-5, lär nog max bli 4 hundar.

-

Majken!
0

Max tre om jag ska fortsätta ha denna typ av hund, då ska det skilja åtminstone tre-fyra år mellan de tre för att jag ska ha optimal möjlighet att hålla alla hundar i bra form.

Cahira
0

Beror helt och hållet på ras! 

Vi har fyra just nu och det känns helt lagom för mig. En dvärgschnauzer, en chinese crested valp, två border collie blandisar varav ena är ung och andra är senior. Dvärgschnauzern är även hon en senior och båda seniorerna bara är och bara hänger med. Unghunden ska tävlas med och valpen är bara för att det passade gott med valp nu och jag velat ha en kines länge. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JontaK
1

Har en svensk lapphund nu, min allra första hund. Skulle kunna tänka mig en till av spetstyp, exempelvis samojed eller lundehund.

Eftersom vi är oerfarna och snart hämtar vår tredje katt borde det räcka med två vovvar.

Fridaaaa
0

Max 2 🙂 Vill kunna lägga mycket tid på varje individ. Samt våra andra djur.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

russin
0

Jag kan tänka mig en eller två till (utöver dom två jag redan har)😃 fast med ett antal års mellanrum….😉

SmileyMalin
0

Max 3. Har två nu och hoppas på valp till våren. Men då har min äldsta dotter börjat bli allt mer intresserad av att tävla så hon kommer nog få ta över en av hundarna på agilitybanan. Och den ena hunden har varit skadad och är rätt begränsad i träning och tävling.

Lilllens
0

Beror på, just nu hade jag utan problem kunnat ha 3st (2 till alltså).

Fenix_Chicci
0

Max 4

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[FridaGenborg]
0

Jag kan tänka mig 2-3 stycken av den ras jag har nu. Just nu har jag en 4 månaders valp men jag planerar att nästa Sheltie blir om ca 1-2 år om jag lyckas övertala sambon 😉

sophiac
0

Jag hade nog kunnat tänka mig en tredje men det skulle isåfall vara om 3 år sådär…då det finns mer tid. Mina är 2 år och den andra 4 månader. :) #2 vad har du för hundar?

Misarn
0

Vi har våran maxgräns på två :-)

[Forest]
0

3 hundar max

Anna4077
0

Tror inget fler än 2. Vi har ju planer på att skaffa barn så det blir för många att ta hand om. Nu har jag en Tax och en hamster och det är lagom. Sugen på en hund till om min Tax inte blir mer gosig av sig. Han är så tråkig och kan lägga sig i köket istället för i soffan med mig. Nu är det bättre iofs. Sen ska dom ju vara självständiga, han ska ju jaga i höst så ja. Men hade önskat en lite knä hund ;) kanske blir en om jag inte kan jobba.

Anna och taxen Max

tjoopa
0

Åtminstone 3 stycken tror jag att vi skulle kunna ha :)

AnnaCDSG
0

Tre, tror jag. Beror på vilka raser också.

Novelia
0

2 :-)

I have no sympathy for people without empathy

Agda
1

2 är max för mig. Jag och mina föräldrar har varsina hundar, de gånger jag är ensam med alla 3 hundarna så går det, men de vet att jag inte är någon rolig person så de två äldsta sover mest då😉

Jespersen
0

Max tre, under förutsättning att det är 4-5 år emellan dom. Jag har två nu som börjar bli äldre (yngsta blir åtta i år), så hade det inte vart för att det är bebis påväg så hade jag gärna skaffat en till nu :) Har haft tre hundar förr, och det funkade bra. Då var jag aktiv med den yngsta och dom äldre var mest till sällskap.

[Lillmatten]
0

Just nu när jag har skola mm så räcker det gått och väl med en hund :) 

Men om jag någon gång i framtiden har tiden som behövs så kan jag tänka mig 3 som max tror jag.

[nettaahs]
0

En räcker gott och väl, men MAX 2! :)

SLCH
0

4-5 st kanske. Har tre nu men planer på en till om några år och sedan en till några år efter den :) Svårt att säga då man inte vet vilka hundar man ska ha i flocken innan man mött dem ;)

Majken!
1

#11 Jag har schäfer av den mest aktiva sorten.

OneSound
0

Enligt min pojkvän räcker 1 hund i framtiden, men jag kan tänka mig två stycken 😃 Två chihuahuas eller två frallor, eller nått litet då killen inte vill ha för stora hundar haha.

Aut viam inveniam aut faciam

teezan
0

vi har vår första hund nu och jag tycker det är jobb nog att få honom nöjd ;) men jag är trots det sugen på en till i framtiden, dock får det nog dröja några år så vår tvååring är "färdig". 

skulle vi skaffa en valp skulle det förmodligen bli av en ras som inte kräver så mycket, eller någon vuxen omplacering som passar oss.

MelliPirelli
0

Max tre :)

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

[Vanilla~]
0

Kan tycka att en är lagom men max två :)

DixieBC
0

Max tre tror jag. Men för tillfället passar en alldeles utmärkt :)

Besök gärna min blogg - Minsvartvita

Sofy
1

3, under förutsättningen att de är lydiga och inte mer än 2 stora hundar.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Em_
1

Har två och ska inte ha fler :)

Viccan92
0

Som vi bor nu så räcker två rätt bra. Flyttar vi dock till större med tomt så funkar nog någon mer. Det får vi se då.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[[Boris Sager]]
2

Går inte att svara på kortfattat. Beror på ras, individ, hur stor familjen är, hur man bor, arbetstider, andra sociala förhållanden…

Antagligen tycker man att just det antalet man har är det bästa.🙂

lisa90
0

Det beror ju på om hundarna är tävlingsaktiva, vad det är för raser och ålder på dem. Sen handlar det ju om kostnader också, just nu har jag inte råd med mer än 2 hundar. 

Jag kan tänka mig max två tävlingsaktiva hundar. Men när den äldsta börjar bli till åren och nöjer sig med att bara "hänga med" kan jag tänka mig en tredje (om jag har råd då). 

Men får nog säga max 3.

Whippetgerbilen
0

Hmm kanske 3 eller 2. Har en hund nu men vill såå gärna skaffa en till:)

Dogs is my world ♥

malinroth
0

Har bara en hund nu sedan slutet av sommarn då jag var tvungen att ta bort min äldre tik ♡ Tycker att två är lagom men skulle nog kunna ha 3st som max. Nu ska jag dock få bebis snart så en hund får räcka ett bra tag nu skulle jag tro, lär bli fullt upp ändå!

Maggiegustavson
0

3-4

Carro107
0

Jag och sambon har tre nu och det är max. Tanken var att vi skulle ha en hund född 05 en 08 och en 2011. Nu blev det inte så någon längre tid för hunden född 08 blev vi tyvärr tvingade att avliva 2011. Så nu har vi en född 2005, en född 2011 och en född 2012 och det är nog

http://carro107.blogspot.se/

IngaTrnqvist
0

Två hundar, tror jag. I alla fall aktiva hundar. Skulle nog kunna tänka mig tre med en mindre aktiv hund.

LuLeLo
0

1-2, i och med den väldigt jobbiga skolåldern som jag snart kommer gå in i (gymnasiet och sedan universitet/högskola).

Tass Josephine

Luckysoul
0

Max 2 åt gången för mig. Kanske ändras när det väl blir, men just nu säger jag 2 =)

Driva
0

Två, som det är nu. Om min sambo hade varit hundaktiv så hade jag tyckt tre var okej. Men jag känner att det räcker med att aktivera två stycken. 

När någon av de blir pensionär så kan jag tänka mig en tredje, men så länge båda är tränings aktiva så räcker två. Hade inte känt att jag hunnit med en till utan att dra ned träningen med någon av de andra, eller tappa sugen.

Besök min blogg: http://bumpi.se

Vizzla
0

Två är mer än gott och nog åt oss. Dom har roligt med varandra och vi kan träna en var. Mer blir det inte :)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Cilent
0

När yngsta va valp hade jag nog sagt en!! Han var ett riktigt litet monster men nu när han växt till sig blev vi sugna på en till. Dock kände vi att börja om från början med bara ett års mellanrum inte lockade så därför blev det en omplacering. Han är bara 13 månader äldre än våran men en förebild på alla sätt. Men nu får det va bra ;)

Luminous
0

Hm. Har ju Grand Danois. Så en hund tar bara den mycket plats. Men som vår uppfödare sa "kan man ha 1, kan man ha 2, kan man ha 5".. Men kan nog tänka mig 2-3 iaf så länge man bor inne i stan. Flyttar man ut på landet kan jag nog tänka mig fler, eftersom jag inte har en jätte aktiv ras! :)

Gullan_J
0

2-4 lär nog bli max för mig, både tidsmässigt, ekonomiskt och energi/motivationsmässigt. Men det beror ju också på rasen såklart. Hade gärna kunnat tänka mig 3 jackar till då vi redan har en och har ett hem anpassat för dem, mycket foder anpassat för hundar men den storleken och aktivitetsnivån. Men om det handlade om en brukshund (boxer bl.a. som vi funderar på att köpa) kommer nog 2 bli max, alltså en Jack Russell och en Boxer. Dem äter ju en hel del foder, kräver MYCKET aktivering och motion och behöver en engagerad ägare som verkligen har tid att ge den sin tid till uppfostran och lek och träning. Så mitt svar är att det beror på individer och ras. Om man tar emot en jacke till som omplacering för att den farit illa så är två absolut max då den nye skulle behövt min tid och kärlek samtidigt som jag redan har en aktiv liten hund som behöver tid och kärlek.

-Bättre ökänd än okänd

Zvintos
0

I nuläget räcker det med 2, då vi har en son på 5½ månad också. Men om något år eller två kan vi definitivt tänka oss minst 1 till hund. Har två staffar i nuläget och nästa blir med största sannolikhet även det en staff.