Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 688 ggr
iwantthis
6

O T. Sprida kunskap inom raserna

Hej! imorgon ska jag prata om Bullhundar, ska mest snacka om Pitbulls.

"försök att sprida kunskap inom ämnet" jag ska försöka få folk att inse att det är ägarens och inte hundens fel, att en Rottweiler är en vakthund och ingen "kamphund"

jag vill försöka ändra på folks tankar om dessa raser, bara för att dom har tänder betyder det inte att dom kommer att bita dig!

vad är dom fördomar och missförstånd som är hetas om dessa hundraser? vad ska jag snacka om tycker ni? vad är viktigt? 

vad hade du viljat snacka om, om du stod framför 30 människor?

jag brinner för Bullhundar och vill att folk ska se vad vi Bullhunds ägare ser och inte median.

tack för att ni läste, kommentera gärna! 🙂

Mapel
1

Vad modigt av dig, hoppas det går bra och du får bra respons! :)

Jag skulle vara väldigt tydlig med att berätta att det ändå är en krävande hund, att bara för att det är människans "fel" och inte hundens betyder inte det att vem som helst ska skaffa sig en bullhund. De kräver sin ägare och har enormt mycket styrka att sätta emot om den bestämmer sig för det. 

Nu är jag inte så förtjust i bullhundar över huvud taget då jag näst intill aldrig träffat någon som kunnat gå ihop med andra hundar utan problem, så jag kanske skulle behöva gå på din föreläsning jag också, så kanske jag kan ändra uppfattning :P

iwantthis
0

Tack så mycket! är jätte, jätte nervös haha! ska ju prata framför massa med folk och det är imorgon så man känner sig super stressad och vill verkligen att det ska gå perfekt hah!

jätte bra saker att snacka om ;) tack igen!

Anibaz
6

Först och främst ska ska du inte predika om att hunden blir vad man gör den till, för det är en myt. Det du ska ta upp är fakta, dvs hundens ursprung och vad den använts till och inte sticka under stolen med det. Så ta reda på så mycket ursprungsfakta som du kan, istället för att överösa dem med massa puttinutt och gulligull. Det här är hundar som kräver en förare som vet precis vad den har i kopplet, med allt vad det innebär. Att linda in rasen i rosa moln hjälper ingen, varken hundar eller människor.

Och ang Rottweiler så är det ingen kamphund, det är ren fakta så att övertala någon om det är ju inte ens nödvändigt.

[TeamGolden]
0

Starkt av dig, skrivit en lång text i skolan om pitbulls, skulle också vilja göra mig hörd så stort cred till dig :)

iwantthis
0

Jätte bra skrivet av dig Anibaz, ska försöka tänka på det du skriver! 

jag vill att människorna jag ska prata framför ska ha lärt sig mycket när dom går ut ur rummet och inse hur mycket hundar kräver från oss, jag kanske borde ta upp några raser och visa hur mycket dom kostar första året? 

4# tack :) jag är jätte nervös haha!

Mischa
2

Instämmer med #3

Det blir inte särskilt sakligt ur informationssynvinkel och man gör både rasen och rastypen en björntjänst om man försöker intala sig själv och andra att rasbundna drag och egenskaper försvinner bara hunden fostras "rätt".

Något jag tycker du även kan ta upp är konsekvenserna som blir av att vissa raser blir trendiga/populära. I "vårt" fall är riskerna ganska höga, sedan tidigt 90-tal har rastypen "massproducerats*" för att mätta efterfrågan och det har lett till hundar som blir sjuka, instabila och hamnar i fel/dåliga hem, nu på senare tid är marknaden mättad sedan länge men produktionen* av hundarna har inte minskat, resultatet är att det finns fler hundar än hem och ex. hundstallet blir överösta med oönskade hundar av den här rastypen.

Kontentan av det hela är en överhängande risk för rasförbud likt våra grannländer.

*Anledningen till varför jag väljer att kalla det produktion är för att majoriteten av alla dessa kullar saknar ett avelsarbete bakom och handlar till stor del om blandraser, allt för ofta är motivet lättförtjänta pengar, eller "min tik är så snäll,".

≧◔◡◔≦

vallhund
1

Lite väl sent att söka kunskap inför morgonens arbetsuppgifter?

http://amstaff.ifokus.se/  http://bullhundar.ifokus.se/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.