Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2442 ggr
Gullan_J
0

Färskfoder frågor!

Min hund har alltid ätit torrfoder. Vi har prövat massor av sorters torrfoder med inget har hon gillat. Nu ger vi (döda mig inte) som man köper på Ica, just för att den sorten är den enda hon äter. Men den gillar hon inte riktigt heller utan lämnar ca varannan gång. Varje morgon får hon 1,5 dl uppblött i vatten och varje kväll får hon 1 dl uppblött i vatten. Hon är en Parson Russell som väger 7 kg. Har läst att många ger färskfoder istället för torrfoder. Tänkte beställa Vom og Hundemat med laxsmak. Jag vet att färskfoder är spanmålsfritt och bättre för hunden. Men hur mycket ska man ge till en hund på 7 kg? Hon är lite tjock men det handlar bara om ungefär ett kg i övervikt. Ska man förvara hundmaten i kylen eller frysen? Om man har den i frysen, hur långt i förväg måste man börja att tina upp fodret? Hur länge räcker en korv med färskfoder? Hur många gånger om dagen ska man utfodra? Vad är smartast, köpa en korv åt gången eller beställa många åt gången?

-Bättre ökänd än okänd

Michaela-N
0

Du ska ge 2-3% av vikten - i ditt fall 7 000 * 0.02 = 140 g per dag. Men det är väldigt individuellt hur mycket dom behöver, du märker efter ett tag om du behöver dra ner eller öka på mängden.

Du förvarar den i frysen och tar ut en halv/en hel korv och låter tina i kyl. Du utfodrar så många gånger du vill, de flesta gör väl det 2 ggr per dag. 

Du kan inte köpa en korv åt gången, om du inte vill handla hundmat var tredje dag. Köp en-två stycken till en början, och trivs ni och är nöjda med fodret kan du ju köpa fler.

Jag brukar lägga fram en korv kvällen innan, då hinner den tina till frukosten :-)

Vizzla
0

Vår hund var också sån med torrfoder. Åt bara ett mål om dagen, han fick alltid två gånger om dagen. Tills vi köpte Mush köttbullar!!! Ja men nu står han och väntar på maten. Han väcker mig på morgonen och vill ha mat! 

Lätt att dosera. Det står på påsen hur många köttbullar/kg.

Vi köper tre påsar åt gången (har två taxar) som räcker 1,5 vecka. 49 kr st.

BÄSTA FODRET EVER!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Hildgrim
0

Man brukar utgå ifrån att en vuxen hund ska äta 2% av sin kroppsvikt varje dag. Men sen är alla hundar individer med olika aktivitetsnivåer, men 2% är en bra utgångspunkt.

Det innebär att din hund ska äta 140 g per dag. Om det är 500 grams korvarna du tänkt köpa så räcker en korv i 3 och ½ dagar.

Maten ska förvaras fryst. När det är tinat håller det i kylen i 4-5 dagar. Så du skulle kunna ta fram en korv och ha den i kylen tills den är uppäten och tina en ny. Eller så delar du den redan när den är fryst och har kvar portionsbitarna i frysen. Det går att göra som du vill.

Hur många gånger du ska mata per dag är individuellt.

Om du ska köpa en eller flera åt gången kan bara du avgöra. Jag kan tycka det blir lite mycket spring till affären om du ska göra det var tredje dag. Så jag hade nog köpt på mig ett gäng och förvarat i frysen.

Ison
0

Jag fick lära mig att men ger 2-3% av den önskade vikten. Min ena väger lite mycket, så han får mat uträknad på hans ideal vikt minus något gram då han är en kastrat och lätt lägger på sig. Och sen har jag en jätte tunn som jag ger efter hennes ideal vikt, vilket är för mycket mot vad hon väger för dagen. Jag plockar fram fodret ur frysen kvällen innan, ibland kan det vara lite is kvar men då blandar jag bara i en skvätt varmt vatten och blandar. För mig är det billigast att köpa 5kg korvarna från voh och dela upp portionerna själv. Om din hund väger 7kg men du vill få ner ungefär 1 kg så ska den äta 180g/dag om du ger 3% av hundens vikt och 120g/dag om du ger 2%:) En 500g korv räcker ungefär 3-4 dagar för dig om du väljer vom og hundemat:) sen får du ha koll på hundens hull så den inte går ner för mycket i vikt, det ovanför är bara riktlinjer:) De andra färskfoderna har jag ingen super koll på:)

russin
1

Det finns även Bravo och då är en burgare om dagen lagom åt din hund. Bravo innehåller visserligen "bara" 45% animalier - men resterande är potatisfibrer och grönsaker i de flesta sorter numera. Bra färskfoder för lättfödda hundar då VoH är rätt fett (jag ger både och just nu).

Gullan_J
0

Vi ska nog köra på Bravo :) Vart finns någon återförsäljare som fraktar hem till dörren?

-Bättre ökänd än okänd

Fridaaaa
0

#6 Brukar i regel bara vara om man köper minst 20 kg.
http://www.m-farskfoder.nu/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.