Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2816 ggr
[jojorut]
1

Val av hundfoder

Hej!

Vi köpte en hund i somras, hon har fram tills nu ätit Doggy original, ett svenskttillverkat hundfoder. I början tyckte vi att Doggy var bra då det var svenskt färskt kött men nu på senaste tiden har jag läst på väldigt mycket om det fodret och sett att innehållsförteckningen inte alls är speciellt bra. Jag vet inte om man får kopiera direkt från hemsidan så om man inte får det, ber jag om ursäkt i förväg. I alla fall, här är vad det innehåller: "Spannmål, kött och köttbiprodukter (färskt svenskt kött 10%), vegetabiliska biprodukter, oljor och fetter, fisk och fiskprodukter, mineraler, jäst".

Vad jag förstår så innehåller doggy original 10% svenskt kött, resten är spannmål samt annat. Vår hund, Bella, har börjat bajsa mer och mer, kan det vara p.g.a. allt spannmål?

Jag kikade runt här för ett tag sen och läste att hundens foder ska innehålla mer kött än spanmål. Så nu är min familj ute i foder"djungeln"…

Helst av allt skulle jag vilja ha svenskt hundfoder/ kött, har ni något tips på hundfoder som finns i affärer/kan fraktas hem om det är på internet?

Jag vet inte om det hjälper men kan skriva lite om Bella;

Hon är en Jack Russell på två år. Nu under vintern har det mest blivit långa promenader, samt mycket aktivering inomhus men nu när våren kommer ska jag träna agility (förhoppningsvis börja tävla) och testa freestyle, så hon kommer ju hållas igång mycket.

Alltså;

- gärna svenskproducerat (inget måste)

- finns i affärer/kunhna fraktas hem om det finns på internet

- passa små hundar som rör sig men inte är en riktigt riktigt aktiv hund

Ser nu att det blev ganska långt, tack för all hjälp i förhand.

pillan33
1

Standart kanske kan vara någonting? Finns på animail.se bl.a, och här kan du kolla återförsäljare runt om i landet; http://www.standardprodukter.se/information-hund-katt-hast-butiker.html#.UveFI2J5Mes :)

[jojorut]
0

#1 tack så mycket! Ska kolla på det :)

Fenix_Chicci
0

Mush Vaisto eller Vom og hundemat. Visserligen finskt respektive norskproducerat men svenskproducerat är knappast bättre än andra foder, råvarorna kan lika gärna komma från nya zeeland i ett svenskt foder. 

Finns på zoo.se men säljs även i många djuraffärer.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[jojorut]
0

#3 Tack så mycket :). Vi har kikat lite på voh, verkar jättebra!

pillan33
0

Ja om du funderar på färskfoder kan jag verkligen rekommendera voh! Min kräsna vovve älskar det :)

russin
1

Det finns även färskfoder med mindre köttandel och utfyllnad av grönsaker. Bravo t ex har numera grönsaker i de flesta sorter.

Så prova dig fram. Jag har gett VoH i 3 år, men det passar inte riktigt min ena hund då hon lägger på sig för lätt (trots aktiv) så jag har fått koka grönsaker och blanda ut. provar nu Bravo en period för att utvärdera, men än så länge har jag bara gott att säga sedan dom gjorde om innehållet.

Det brukar även gå bra att varva mellan olika märken av färskfoder beroende på vilket aktivitet man för tillfället håller på med (behöver fetare eller magrare foder)🙂

FjantYoda
1

Våran fick Doggy av uppfödaren gick typ rätt igenom han åt bra men var alltid jättehungrig precis som han inte blev mätt. 

Sen provade vi Iams vilket är typ samma skit, slutade med att hunden praktiskt taget slutade äta å troligast inte mådde bra alls i magen eftersom han fes MASSOR,
därefter testade vi Taste of the wild som är ett spannmålsfritt torrfoder som han åt rätt bra, fes inget och hade fri tillgång på men han har väldigt svårt att lägga på sig så bytte för nån månad sen till VOH Exklusive som är deras fetaste foder och har ni en hund som gick från kräsen till att bli överlycklig bara han hör ordet mat och som till och med tigger att få mat och har fått finare hull och hud så vi är jättenöjd!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

drika
0

Jag kan rekommendra four friends, fodret tillverkas i europa så det är ganska nära sverige trots allt. Min vovve går på deras spannmålsfria variant:)

Hälsningar

Fredrika

lizton
0

Det enda fodret med 100 % svenska råvaror är Magnussons och det finns på ICA Maxi, Coop och City Gross. Det finns både med enbart färskt kött i Meat & Biscuit och med köttmjöl i de andra sorterna.

Det finns några till svensktillverkade foder, men de har importerade råvaror. Carrier har både med spannmål och spannmålsfritt foder. Jag skulle välja det spannmålsfria utan ris pga arsenik som finns i allt ris. Mästers Jakt är ett inte så dyrt foder med råvaror från Europa.

Dyrare importerade spannmålsfria foder är Acana, Applavs, Taste of the Wild, Naturea, Kingsmoor och Olivers. Några av dem har både med och utan spannmål. Alla finns hos animail.se utom Kingsmoor som finns hos hemfoder.se och Olivers som finns att beställa från oliverspetfood.se 

Acana, Olivers och Kingsmoor har livsmedelsgodkända råvaror. Naturea också tror jag.

Purizon är ett spannmålsfritt brittiskt foder. Det har livsmedelsgodkända  råvaror och ett  bra pris för att vara spannmålsfritt. Finns hos zooplus.se  zooplus har lägre pris än animail så värt att kolla upp och jämföra priset på andra foder också.

Fridaaaa
0

Bravo rekommenderar jag med, det ger jag till den lilla hunden 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.