Bästa sättet...
… att få bort hundhår från kläder och sängkläder främst?
Har ingen torktumlare. Roller fungerar hyfsat men tar sin lilla tid ibland att rolla av samt går åt en del tyvärr.
Fuktig trasa fungerar inte heller samt går inte på påslakan och sånt, skulle ta evigheter 😛
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det finns ju speciella borstar, som man får bort hårtussar från kläder och dynor.
Jag har inget bra svar. Jag har ju en norsk skogkatt som tappar massor av pälstussar som fastnar "överallt". Mitt sätt att hantera detta är när det gäller kläder; jag har slutat att köpa material som kattussarna fastnar på. Det går att undvika de materialen. När det gäller lakan är det svårare. Vi har tumlare men ändå sitter det massor av "Maxenpäls" på underlakanet efter tumling. Har försökt att leta material som pälsen inte ska fastna på men inte lyckats bra.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#2 Vad använder du då? Tycker detta fastnar på allt xD Jeans, fleece, bomull hehe.
Jag tycker att jag har lärt mig att se vilka jeans som drar till sig kattpäls och vilka som inte gör det. Hussen har inte lyckats, hans jeans är ofta fulla med päls medan inte mina är det. Jag har köpt "randig" eller slät fleece som inte pälsen fastnar på. Titta på det du har, så ser du nog att det fastnar på en del och annat inte. Jag har över tid, rensat ut sånt som pälsen fastnar på. Det är ju så tråkigt att ha Maxen med överallt jag är. (Charlie-katt dammar bara lite, och det fastnar inte)
#4 Hmm jag måste dock välja kläder efter plånboken och beställer i regel med, så svårt att veta 😕 Vissa fastnar det lättare på än andra har jag märkt. Så behöver ha något som jag kan ta bort pälsen med lätt helt enkelt på de kläder jag har.
På de få fleeceplagg jag har fastnar det relativt lätt.
Har du en foppatoffel, så funkar det bra att använda den att borsta ihop håren med :)
#6 Nix, inga foppatofflor i detta hus 😛
Billiga i inköp :) fniss … om inte annat för att fösa ihop hundhår på soffa o.dyl :)
#8 😛 Hehe.
Fungerar det bra på kläder då? Soffan är inga problem då vi har skydd över det samt är skinnsoffa, är just kläder och sängkläder 🙂
#9 Funkar på alla textilier. Det är samma sak som de här specialborstarna :) Annars är det dubbelhäftande tejp som gäller, då man inte har torktumlare :) Alternativt att gilla läget :) :)
#10 Kan inte gå med håriga kläder till skola, jobbet eller när jag ska handla, ser inte så trevligt ut och inte så trevligt för andra heller 😛
Just nu rollar jag, men går åt många rollers hehe Därför tänkte jag höra om någon/några hade andra bra tips 🙂
Vet att man får räkna med hundhår och så men man vill ju bli av med det någelunda när man ska iväg.
Torktumlare hade jag velat ha, men tja går inte, annars är det mycket bra med torktumlare 😉
#11 Alternativet kan vara att jobba undan håren från några plagg, byta om till dem då du ska till skolan, jobbet eller affären, och inte använda dem hemma. På så sätt håller du dem hårfria :)
#12 Fungerar till viss del bara, fungerar dock inte när det kommer till sängkläder tyvärr 😕 Sällan Lillan (som fäller då, den lilla fäller i princip inget än), och kommer massa hår ändå i sängen :/ Och det är svårt att få bort tycker jag. Dem åker alltid in på hyllan där hundarna inte är efter tvätt, men blir som sagt hårigt när det är i sängen ändå :S Lillan har en tendens att skaka på sig nära sängen = flyger överallt xD
#13 Nej, självklart hjälper det inte till allt, nu när ni inte kan skaffa torktumlare, men det funkar när det gäller kläder till skola och jobb. :)
#14 Som jag skrev ovan, till viss del fungerar det, nämligen försökt med det innan 😛
http://www.haromi.se/gummiborstev7nyckelpiga10cm-p-440.html Denna har jag sett många gånger på marknader runt om i Sverige, har sett när säljarna gör en demonstration av den och den verkar kanon. Har tänkt köpa den flera gånger men varit så många i kön :P Gummiskrapa typ sådan man har när man tvättar fönster ska vara effektivt har jag hört. Blir inte så mycket hår här hemma trots fyra pälsdjur då dom har sådan pälskvalite så jag har inga direkta personliga förslag.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#16 Va glad för det hihi. Lillan fäller en hel del, speciellt nu när hon har satt igång riktigt med fällningen 😛
Ja den har jag hört om att den ska vara bra. Kanske beställer en sån när det är mer grejer jag behöver beställa 😃 Söt är den också 🙂
Jag har en sån nyckelpiga, och den funkar. Precis lika bra som en foppatoffel :)

Roller och torktumlare är faktiskt det som funderar bäst för oss, men sen använder vi ett munnstycke på dammsugaren för att få bort päls på soffa och säng :-)
#19 Som sagt, äger tyvärr ingen torktumlare och roller kör vi på nu men är drygt i längden samt går åt ett antal 😮
Vi köpte nyligen ett nytt munstycke på våran dammsugare, men är det inte svårt att dammsuga på sängkläder? Tänker, brukar fastna lätt även på lägsta hehe eller har du något speciellt knep?
#20 från sängkläder kan det vara tufft om man inte har torktumlare. Så - skaffa torktumlare eller vänj dig vid din hunds hår :)
#21 Som jag skrivit, kan inte skaffa torktumlare hur gärna jag än vill 😉 Jag är van vid hundår efter mer än 6 år med Lillan samt uppväxt med hund 😉 Men är inte det som det handlar om 😛
#22 Du efterfrågar tips , och har nog fått alla tips som finns att tillgå i ämnet. Torktumlare är det bästa, men det kan du inte skaffa. Foppatoffel och nyckelpiga funkar, men du får jobba en hel del för att få bort från sängkläderna. Så … faktum är nog att du får tåla hundhår i sängkläderna :)
#23 Nej har inte råd att köpa samt inte plats heller så är det som är kruxet.
Ja nyckelpigan ska jag köpa sen, till kläderna 🙂
Nja, inte värst trevligt samt att jag får nysattacker ibland av det, tål hundarna men alla hårstråna kliar och så i näsan :S Får skaka av ordentligt var gång jag ska gå till sängs, då försvinner överflöder så att säga i alla fall. Så kommer jag på ett sätt att få bort så mycket som möjligt så vore det bra 🙂 Hittar jag inge lösning, nej då går det ju inte men vore bra om jag gjorde det 🙂
#24 om du påverkas så mycket av håren när du ska sova så kanske du ska prova att inte ha hundarna i sängen. Om det inte är ett alternativ så får du nog acceptera hundhåren :)
#25 Läs övriga kommentarer 😉
Den lilla fäller i princip inget,så hon är där lite på kvällen, den stora är det väldigt sällan, men kommer en del hundhår där ändå, speciellt när hon skakar på sig. Så kommer dit ändå :/ Sedan är hon fräck och hoppar upp i sängen när vi inte är hemma, har dock inte täckerna där då, men blir ju i sängen ändå. Hon vet att hon igentligen inte får vara där men passar på när vi inte är hemma, när vi är hemma skulle hon aldrig hoppa upp där. Har ingen dörr in till sovrummet heller.
#26 jag har läst hela tråden men jag såg nu att jag missat det i din ofullständiga mening i #13. Hm klurigt. Det spelar ju ingen roll då heller om du har torktumlare eftersom det kommer varje dag på nytt. Om du inte har dörr in så spärra av på något annat vis, kompostgaller eller liknande. Sen vet jag inte hur just din ras fäller men i de värsta perioderna så kan man prova att tvätta dem och sen kamma bort så mycket som möjligt, iaf för min ras.
Fukta händerna och dra av håret🙂 Min hund tokfällde för någon månad sedan så jag hade fullt med hår i sängen. Hade handsvett en kväll och testade dra av pälsen från sängkläderna, det fungerade superbra och gick snabbt.
#27 Verkar försvunnit en del text från #13 Hmm märkligt.
Kompostgaller tar hon sig lätt över, är en sankt bernhard. Vet inte hur jag skulle kunna fästa två på höjden. (inga spikar).
Hon fäller året om, fast mer vissa perioder, som just nu till exempel. Borstar ofta men hjälps inte.
#28 Hjälper det bättre än fuktig trasa? 🙂 Får testa det.

Ikeas roller är faktiskt riktigt bra, jämfört med djurmagazinets och sen om Lillan fäller och det yr päls när hon skakar sig så kan det hjälpa att borsta extra, vet inte riktigt hur ofta du borstar eller hur mycket hon fäller men det hjälper med våra Leonberger :-)
#31 Har tyvärr inte IKEA nära 😕 Använder de som finns på Citygross nu en variant de är bra men som sagt, går åt en hel del.
Borstar rätt ofta, lite olika, har furminator till henne. Just nu fäller hon en hel del, går i perioder.

Åra fäller nu och Kaila sla byta från valppäls och även fast jag dammsuger och håller efter så märks det knappt, och vi har bara gillat läget. Har man hundar som hårar i perioder är det bara att bita ihop :-) Våra fäller 2-3 ggr om året och tycker det är stor skillnad på pappas korthåriga hundar som fäller till bedrövelse :-O Det går åt mycket roller men har man skaffat hund så har man :-)
#33 Läs övriga kommentarer 😉 Det vet jag om, men inte hållbart när jag ska till skolan, jobba eller handla med massa hår på kläderna 😛
Dock går inte alltid allting bort på vissa kläder hur mycket man än rollar 😕 Samt som sagt, går inte på sängkläderna att rolla 😕 Så vet inte hur jag ska göra där.
Har haft henne i 6 år, så vet hur det är att ha långhårig fällande hund 😉Samt uppväxt med hund så 😛 Fast då hade vi torktumlare, men det har jag inte sedan jag flyttade hemifrån.Kört på roller hittentills, men rollar, sedan tar det 5 min, så är det päls där igen xD Så blir det att rolla igen 😛 Så det är jag van vid efter alla dessa år
Hussen har en grej som inte är en roller med någon slags "luddig textil" som är mycket bättre än roller och jag har en taggig sak som är bättre - den är köpt på marknad
Rolla efter att du klivit utanför dörren, hemma bryr sig nog ingen om det är hår på kläderna.
-
enda som funkar här hemma är att helt enkelt ha myskläder inne eller då hundförar byxor. Kläder till skolan och dylikt får ligga i lådor :) Blir lätt mycket hår annars :) Sen vet jag inte hur mycket dina hundar fäller men det är ju inte hela tovor på kläderna eller? Tänkte då brukar ju roller funka bra :)
jag vet! ett tips: ha den inte i sängen, soffan alls så blir det inte lika mycket hundhår där. bara ett tips men ni får ju göra vad ni vill…..
Här kör jag av gardinerna med gula diskhanskar som jag lätt fuktar o drar sen längst gardinen. Har en långhårig katt som gärna sitter o filurar i fönstret=mycket katthår på gardiner. Ibland tar jag disksvamp som jag fuktat lite det funkar väl skapligt även den, har inte testat fönsterskrapa men tror inte den funkar så bra på gardiner.
Här finns nyckelpigan samt liknande gummipiggar för större ytor, typ soffor, mattor m.m. :)
http://www.haromi.se/ovrigahundtillbehorrengoring-c-3_67.html
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Det funkar inte att bädda sängen med överkast då? Det gör jag mot allt stickigt hår mina hundar fäller, dock är ju dom korthåriga. Sen hänger jag alltid upp på klädhängare eller in i garderoben så de inte hamnar extra hår på, om man ex råkar lägga ner en tröja på golvet el liknande. Har du provat en klädborste? Vet att det funkar kanon mot det långa katthåret man får på kläderna hemma hos min mamma. http://www.supercat.se/palsvard-katt/kladborste-1.html typ en sån. Kan ju användas flera gånger så man slipper massa kladd med dom där klisterlapparna på typ roller:)
#36 Nej hemma bryr jag mig inte om hår på kläderna, är när jag ska som sagt iväg 😛 Kan säga att de mjukisarna jag har på mig just nu är inte direkt hårfria haha
#37 Alla kläder ligger i garderoben 🙂 Blir hårigt ändå, brukar för det mesta ha mjukiskläder när jag går hemma, men vissa huvtröjor till exempel har jag både hemma och iväg (dock inte vid träning till exempel.Äger inga hundförarbyxor 😉 Som sagt, roller kör vi på nu, men går åt en hel del samt inte allt hår som går bort riktigt med rollern :/ De blir fulla snabbt med hår :( Få sorter som är tillräckligt bra tycker jag med, många är värdelösa :/ Tips på någon bra sort? Just nu kör vi på en som finns på Citygross, finns med bland annat gröna och blåa handtag, dem som fungerar bäst än som vi hittat.
#38 Den lille är i sängen på kvällen men hon fäller i princip inte. Den stora är sällan i sängen och är bara när vi säger till, brukar vara när vi ska byta sängkläder, så då spelar det ingen roll. Men det blir hår i sängen ändå, när hon till exempel skakar på sig.
Soffan har vi överdrag på samt är en skinnsoffa så det är inga problem, där är dem sällan ändå. Sedan hoppar hon upp i sängen ibland när vi inte är hemma, passar på när vi inte ser, ingen dörr in till sovrummet. Hon skulle aldrig hoppa upp där när vi inte är hemma. För mig är det en självklarhet att de inte får vara där om vi inte vill ha hår i sängen,men tack ändå 🙂
#40 Ja den har jag fått tips om innan, funderar på att beställa en sån sen när jag ändå behöver beställa annat 🙂
#41 Nej klädborste har jag inte provat.
Överkast har vi haft men har inget just nu, är på jakt efter ett nytt nämligen 🙂
Men fått många bra svar nu, tack 👍