Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4161 ggr
sangvinolent
0

Klassas som vanvård?

Hej!
En bekant till mig har skaffat valpar, de är ca 5 månader nu och hon har haft dem sedan de var två månader.
Jag blir orolig när jag är där då de endast kissar och bajsar inomhus bara några fotsteg från deras matskål.
De kissar på tidningar som ligger i hallen och är det så att de missar tidningarna så skäller hon ut dem totalt och lyfter dem hårdhänt. 
Det har hänt flertal gånger att hon blivit arg och smällt till valparna på nosen.
Jag har försökt att prata med henne en massa gånger men hon vill inte lyssna på mig.
Jag försöker att få henne att gå ut med sina valpar så att de inte gör sina behov inomhus utan får lära sig att vara ute men hon vägrar och hittar på ursäkter till att hålla dem inomhus.
Hon sa i början att de skulle frysa för att de inte hade täcken, så jag köpte täcken till dem och nya selar men då kom ursäkten att den ena hunden ändå frös och därför gick hon inte ut med dem..

Varje gång jag kommer dit märker jag att valparna är instängda i sin bur och jag har själva bevittnat flertal gånger att hon stänger in dem när hon tycker att de borde sova (även fast de busar eller ligger i ens knä) eller när hon tycker att de inte borde vara med. (Som när vi äter)

Hon har berättat att hon lägger dem i buren runt klockan åtta på kvällen, för då vill hon inte störas när hon tittar på TV och vill att de ska sova.
De gnäller självklart hela tiden. Jag har försökt att prata med henne att låta dem gå runt och nosa och ha dörren till buren öppen så att de kan själva välja om de vill ligga/stå/sitta men hennes försvar är "tillslut så lägger dem sig". (Självklart, de har ju inget val!)

Hon låter dem vara inlåsta hela natten förutom när de gnäller och skäller för att de vill kissa (ca 2 gånger per natt, ibland bara 1 gång) och sedan låser in dem igen i buren. Hon säger att hon alltid vaknar när de är nödiga och kan inte alls tänka sig att låta burdörren vara öppen.
Jag märker själv att valparna inte får vara valpar och jag får en otroligt jobbig magkänsla varje gång jag är där.
Min fråga är om detta klassas som vanvård av djur?

Jag är väldigt tacksam för svar då jag är ständigt orolig ang detta!

Caifig
37

Hon bryter mot lagen. Hundar som vistas inomhus ska regelbundet rastas ute (var 6e timma), hundar får inte vara bundna eller inlåsta i bur inomhus (förutom vid särskilda tillställningar typ utställning). Vanvård? Absolut. Ta kontakt med länsstyrelsen/polisen omedelbart!!!! En sådan människa ska INTE ha djur!!!!

EmelieSofia
0

De får väl inte vara instängd i buren så länge? Annars tror jag inte det går som vanvård tyvärr…

EmelieSofia
0

Missade det med rastningen. Du kan anmäla tycker jag med.

Caifig
18

#2 Hundar får inte hållas i bur överhuvudtaget inomhus utan endast vid utställning, tävling, jakt och transport.

sangvinolent
16

Tack!
Hittade nu lagarna på nätet och ska anmäla detta när jag vaknar imorgonbitti!

[Tess86]
15

För valparnas skull måste du anmäla detta till Länsstyrelsen. Det är strängt förbjudet att hålla hundar på detta sätt, det är ett brott som din vän utför och det är din skyldighet för valparnas skull att anmäla henne. Eftersom du redan har pratat med henne och det inte hjälper är det den enda utvägen. Du kan anmäla anonymt så din vän behöver inte få reda på att det var du som gjorde det. Det kanske känns hårt att anmäla en vän men eftersom du redan är orolig över detta och mår dåligt för valparnas skull så kommer du nog att må ännu sämre om du inte gör något åt det.

[Tess86]
13

#5 Jag såg att du skrivit samtidigt som jag skrev. Jättebra och modigt av dig att du ska anmäla! All cred till dig! Det finns så många som klagar på vad andra gör för fel men sen inte vågar göra någonting åt det.

sangvinolent
14

Absolut, har tänkt på detta varje dag och har inte kunnat sova. Jag har varit där så många gånger nu och försökt att förklara för henne, jag har ju själv djur och förstår att detta inte är rätt! 
Känns skönt nu när jag har svart på vitt att det hon gör är olagligt!

Caifig
9

Bra!! Modigt! :) Behövs fler som du!!!!

Frida B
9

Tycker du har fått bra svar, men se till att nästa gång du ser att valparna är i burarna så TA KORT! Ska det bli någonting av det hela måste du ha bevis!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

sangvinolent
33

Jag har 1 timmes ljudinspelning från idag när jag var där, där hon själv beskriver sina dagliga rutiner med valparna och jag har flertal kort som är på hundarna i buren! Jag läste om att man behöver datum också?

Frida B
1

#11 jättebra! Bättre att ta det säkra före det osäkra, så räkna med datum :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Djurälskaren87
0

Hoppas lst inte dröjer för längd med besöket.. Stackars valpar :( hur har mamma hund det?

[Tess86]
4

#11 Jättebra av dig :) Om du har fotat med mobilen så finns det väl datum på bilderna? Hur du ska få datum på ljudinspelningen vet jag inte, men det kanske sparas som en datummärkt ljudfil i telefonen?

Mysisa
6

Hur har det gått? Blev det nån anmälan?

minavitas.wix.com/kennel

[Yoshi]1
0

Undrar oxå.

Modigt gjort för övrigt!

[jnordstrom]
1

Tänk om fler var lika modiga! Tummen upp!

Aristarcos
0

Låter inte så trevligt att personen varken föörsöker träna dem rumsrena och utöver det också har dem mycket instängda varför köpte personen flera valpar då?

Rafflan
2

Beror på, "hårdhänt" uppfostran är okej, men det är skillnad på "hårdhänt" uppfostran och att slå hunden.

Många använder bur för att få hunden att lättare slappna av, som passivitets träning, sen kan man säga vad man vill om det, men för endel verkar det funka jätte bra.

Prova anmäla och se vad som händer :)

tessIller
0

När jag var på hundkurs i helgen (starta eget hunddagis kurs) tog vi upp detta med bur, egentigen är det bara lagligt att ha bur om tex bur dörren monteras bort.

Josse5233
0

Hur har det gått TS? :)

Ha en trevlig dag! 

[Tess86]
2

Ja, det spelar absolut ingen roll om bur fungerar eller inte, det är förbjudet och så är det med det!

sangvinolent
19

Hej alla! Jag och min sambo + syskon åkte för att försöka en sista gång att förklara för tanten hur läget är. Som förväntat blev vi utskällda och tanten tog väldigt illa vid sig. Hon sa till oss _"Jag behandlar mina hundar som jag själv behagar"
_Hon sa att hon inte skadar dem, men att hon inte tänker gå ut med hundarna förrän snön är helt borta. Hon försökte självklart med fler ursäkter och tyckte att vi var helt dumma i huvudet. 
Hon visade en bok som trycktes för 14 år sedan där det stod att bur är tillåtet, vi försökte visa henne lagarna på datorn men hon litade ju såklart inte på att "datorn talade sanning" även fast det var skks hemsida och jordbruksverket..
Hon kunde inte alls förstå att lagar förändras..
Efter detta pratade vi med fler som var nära till henne och har förstått att detta inte är första hundarna som hon missköter. 
Det har visat sig att 80% av alla de 8-9 hundar som hon har haft, har varit sjuka hela deras liv (samma sjukdomar också)
Vi ska prata med deN veterinär som hon har haft hela sitt liv, för att se om han har märkt något konstigt, detta ska vi göra imorgon. Efter det samtalet kommer vi att göra en anmälan mot henne med alla bevis som vi har. 
Vi väntade med anmälan för att försöka samla på mer bevis så att länsstyrelsen ska förstå att hundarna faktiskt är i fara.

Jag följer upp med hur det går efter det!

Asja
1

#20 Är det lagligt med bur om dörren är fastsatt så den ej går att stänga? Vi har en stor bur som vi täcker över med en filt, då blir den ett mysigt kryp-in som vår hund älskar att sova i. Dörren går inte att ta bort, men jag har spärrat den så den inte kan stängas. Om detta inte är lagligt måste jag göra något åt det!

Ursäkta för OT, hoppas ni har överseende.

Caifig
3

#24 Jag antar att det som står i lagen om bur handlar om burar där hundarna är instängda. Kan hunden gå fritt ur buren som den vill så ser jag inget farligt med det. Det är ju bara bra att hunden trivs och använder buren i vanliga fall också (tycker jag), då blir det ju mindre stress när buren väl ska användas till annat.

JossanH
0

Vad bra gjort av dig TS! Man kan bara försöka till en viss grad, sedan får man blanda in högre i stanser för att få djuren därifrån. Fantastiskt att ni även samlat på er så mycket bevis!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Anna-Helga
0

Lycka till, Hoppas det går fort att hundarna får hjälp!

Kazlou
0

Ja lycka till! 🙂

Thaisilk
1

En eller två hundar under 25 cm i mankhöjd ska ha MINST 2 kvadratmeter golvyta att röra sig på om de är instängda inomhus.

Är de mellan 25-35 cm ska de ha en yta av minst 2,5 kvm. 36-45 cm ska ha en yta av minst 3,5 kvm, 46-55 cm 4,5kvm osv.

Jordbruksverkets säger också såhär (OBS - Detta är citerat ur Jordbruksverkets Författningssamling (SJVFS2008:5) och är likställt med lagtext:

"12 § Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas utomhus regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd

Hundar som permanent hålls i rastgård ska dagligen rastas på annan plats.

Allmänna råd 2 kap. 12 §

_

Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare "

_

"

[Tess86]
1

#24 Det är helt tillåtet att ha hunden i öppen bur. Det står att buren ska vara utan lucka men om luckan är fastbunden utan risk att slå igen så är det lika tillåtet. Det var en på forumet som frågade jordbruksverket om detta för inte så länge sedan. Så ha kvar din bur du! Det är ju jättebra om hunden är trygg i den ifall du ska ha buren till resor eller om hunden skulle skada sig så illa att veterinären kräver att den har burvila.

tessIller
1

Precis sitter luckan kvar men inte går att stänga är det helt tillåtet =) Tycker också bur är bra då hunden oftast tycker det är ett perfekt mys ställe där man kan känna sig trygg =) TS va bra kämpat kan inte vara lätt, hoppas på det bästa för vovvarnas skull =)

[[Boris Sager]]
1

Jag tycker att det är mest modigt att inte anmäla anonymt. Med tanke på allt vad du sagt till din "kompis" måste hon ändå fatta att det är du som anmält. Av princip tycker jag det är fegt att anmäla anonymt. Blev själv anmäld anonymt 5 gånger, troligen av samma person. Alla anmälningarna bedömdes av länsstyrelsen obefogade.

Tyvärr beror många anmälningar på helt andra saker än att djur är misskötta. Men förstås inte i ditt fall.

JossanH
2

#32 oavsett så är ju det viktigaste att djuren får det bra och förhoppningsvis tas ifrån ägaren. Hur man kommer dit, om det klassas som vanvård, tycker jag är mindre viktigt. Anonymt eller inte.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[[Boris Sager]]
0

Ja, det är ju upp till var och en att bedöma vad som är moral och etik.

Om djuren får det bra bedömer djurskyddsinspektörerna från ärende till ärende, beroende på vilken djurskyddsinspektör man har att göra med. Valpar lär ha bättre chans än äldre hundar, som, om de inte är valpar eller unghundar, alltför ofta avlivas- Om det nu är "bra". Alltför mycket godtycke, beroende på att vissa djurskyddsinspektörer saknar kompetens.

Men det hörde eg. inte till denna tråd.

http://forysta.bloggspace.se/2367733/Och-sen-kom-lansstyrelsen/

MoniQ90
0

Jag tycker att du är jättemodig som konfrontera henne. Lycka till med allt. Rapportera gärna hur det går sen :P

Sofie-Marie
0

#34 OT (gällande länk): Som ett slag i magen. Man är som privatperson ofta väldigt godtrogen gällande myndigheter etc. "Ja, men de vet vad de håller på med". Ibland undrar man…

[[Boris Sager]]
0

#34, just i detta fall är det ju alldeles solklart ett djurplågerärende, fast jag anser att det är mest schysst att anmäla med sitt namn och inte skyla sig anonymt.

Men man ska ha klart för sig att ytterst få hundar och ännu färre katter överlever "djurens bästa vänner-Länsstyrelsens djurskyddsinspektörer.

Jag önskar attt mäniskor insåg att Länsstyrelserna INTE såg till djurens ästa oftast, utan till eget bästa.

De omhändertagna djuren förs till ett "hundpensionatat" ned bås och halmgolv. De förvaras där tills en saftig räkning kan presenteras  den tidigare ägaren.Vid anonyma anmälingar och alla andra finns  Länsstyreföreträdesrätt, djurägaren nonchaleras, liksom

Europakonventionen. Mer än hälften

av alla hundar, som ine är valpar eller unghundar avlivas.

Länsstyrelsen hävdar att de flesta,som fått sina djur omhändertagna lever i misär. Det stämmer ej. Men det får folk att tycka att det låter bättre.

Så många anmälningar, som beror  på allt annat än djuren.

Kazlou
0

Hur gick det? :)