Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 768 ggr
Michaela-N
0

Fransk bulldog uppfödare

En god vän till mig ska skaffa Fransk bulldog i år och jag har fått uppdrag i att leta kennlar. 

Är det någon här som har tips på varifrån man kan få tag i en så frisk fralla som möjligt, gärna en som fötts naturlig väg och inte med kejsarsnitt och som har så lång nos som möjligt.

mollymay
1

Hej.

Ta gärna en titt på länksidan i bulldoggforumet som jag är Medarbetare på, där har vi listat många fransk bulldogguppfödare över hela Sverige.

http://bulldogg.ifokus.se/

Sen vill jag bara tillägga att en längre näsa på en fransk bulldogg gör den inte automatiskt friskare. Det är inte noslängden som avgör hur frisk en fralla är utan hur gommen ser ut och om de är "täta" eller inte i svalget.

VIKTIGT är alltså att träffa helst båda föräldradjuren och se och höra hur dessa är i andningen.

Kejsarsnitt är ju även det vanligt hos rasen då det är en väldigt smärttålig ras där tikarna inte känner av värkarna som de ska.
Sen har valparna stora huvuden vilket även det kan försvåra under födseln.
Bäst här att kolla med uppfödaren om vilka tikar som tidigare fött utan komplikationer och förslagsvis "köa" på en valp från den tiken.

/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus