Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 3995 ggr
ElinJL
0

Hundmat till fisig hund...

Har en blandras som har känslig mage, hon är kastrerad men är väldigt tunn iaf, har alltid haft svårt att lägga på sig lite vilket vi hade velat då hon ibland varit för tunn enligt oss och veterinär. För ca 1/2 år sedan så var hon väldigt fisig och dålig i magen så vi testade olika foder för att se vad som funkade, tillslut blev det Purina Dog Show för det var det ända fodret jag hittade som fanns till valpar för känslig mage (hon åt valpfoder innan hon blev kastrerad för att hon var så tunn) men nu har hon börjat fisa igen (flera gånger om dagen) och är dålig i magen, vad ska jag göra nu?? Jag har heller ingen superekonomi då jag lever på studiebidrag…

Någon som vet något bra foder som ligger bra i prisklass, funkar bra mot känslig mage? Hon är även väldigt aktiv!

/Elin 
Medarbetare på Tävlingshundar

Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

Wellcraft
3

vom o hundemat.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Ronja&Ila
4

Färskfoder rekommenderar jag! Min hund får VOH hon väger 17 kg och äter för 300 kr på två månader. Jag köper 5 kg korvar och skär ned och väger portionerna själv och fryser in. Alltså är de bara att ta ut en färdig påse . Lite mer jobb men billigt, de nästa fodret jag har privat hittills av de mina hundar ätit. Nu har jag inte testat andra färskfoder utan är väldigt nöjd med det här! :)

Linnea
0

Vi har Nordic färskfoder till våra, kostar ca 30 kr/kg beroende på sort.

Skynda långsamt så går det fortare.

ElinJL
2

#2 Oj, så billigt?? Min hund väger 15kg men har för mig att jag började räkna och att det skulle bli väldigt dyrt, men om det är som du säger skulle ju det vara toppen!!

/Elin 

thilda-
3

Vom og hundemat är den bästa hundmaten som man kan komma över

Ronja&Ila
0

Jo 5 kg korvarna är mycket billigare än halvkilos! Vart jätte förvånad i början då jag hade noll koll på priset! Men tycker att det är värt det!

Ronja&Ila
0

Oj hade räknat fel . Hon äter för ca 447 på två månader men inte farligt endå. Får ibland rabatt när jag köper mycket på en gång! Men en 5: kg för 149 och hon äter ca 3 sådana på 2- 2,5 månader. Hon äter 340 g per dag iaf ;) plus några märgben /ben

ElinJL
0

Oj, då ska jag verkligen testa det! Vilken sort rekommenderas för en kastrerad tik som är väldigt tunn och aktiv? :)

/Elin 

Wellcraft
1

#8 Sprint? :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

majlar
2

Min Iris äter Nordic färskfoder. Fick tips om det när jag pratade med en tjej om hur förskräckligt min hund fes. Det gick inte att vara i samma

rum. Var tvungen att öppna fönster och dörrar, det hade blivit explosioner annars. 

Efter första målet slutade hon att fisa och jag trodde inte det var sant. Nu har hon ätit det i 6 månader och hon fiser ingeting fortfarande.

Magi. Pluss att hon mår finfint och pälsen är mjuk och len.

Ellenor123
1

#8 Exlusiv! 

"Exklusiv är vårt kycklingfria helfoder som passar hundar hundar som behöver gå upp i vikt, har känsliga magar och/eller har dålig aptit. Givetvis innehåller det inget spannmål eller andra kolhydrater, precis som våra andra foder (utom Hundmat m Ris). Exklusiv är vårt fetaste och därmed kalorikaste foder."

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

ElinJL
0

Kostar dom samma pris?

/Elin 

Sugar Mist
0

Vom og hundemat, min valp som lär väga runt 20-25kg käkar 500g/dagen och äter för 600kr, då 20kr/korven. Han fes illa, flera ggr per dag, av det fodret han åt hos uppfödaren vilket var eukanuba och pedigree, nu fiser han i princip aldrig.

-

imsuchadiva
0

Min hund fes mycket förut, sen bytte jag till Standardt orginal och sen dess är han alltid bra i magen och fiser nästan aldrig :)

IngridSvensson
0

VoH fick min lillkille och han fiser knappt längre. Kanske om han får lite annat gotta, men han fiser nästan aldrig av fodret.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

ElinJL
1

Någonting blir väldigt fel när jag räknar, jag får det till att bli 300kr/månad? Det kan ju inte stämma, hon väger 15kg…

1 korv = 150kr = 5kg

320g/dag

5kg = 15dagar 

Alltså 2 korvar på en månad = 300kr

/Elin 

russin
0

Det finns även billigare färskfoder som är helt okej. Bravo t ex innehåller numera grönsaker istället för spannmål. Jag har gett Vom och Hundemat i flera år, men ger en hel del Bravo nu och hundar mår både bra av det och gillar det. Lägre kilopris än VoH om man köper 12 kg. Visserligen inte 100% animaliskt, men fungerar bra till mina även om jag byter rakt av från VoH.

Cilapersson
1

#7 Du verkar ha räknat fel ännu en gång.. om din hund äter 340g/dag så betyder det att den äter 2st 5kg färskfoder/månad! Alltså 300kr månad för din hund..

Ronja&Ila
0

#18 så är det säkert! Beställer stort varje gång jag tar Hem och tänker inte så mycket när jag skär upp :)

ElinJL
0

Ja okej! Vill gärna ha förslag på mer foder som skulle passa :)

/Elin 

lizton
0

Välj ett så olikt foder som möjligt. Om det är majs och betmassa i ditt foder välj ett utan det. Många hundar fiser av det. Ett inte så dyrt torrfoder som kan funka på en del känsliga magar är Magnussons Meat & Biscuit. Det finns som Junior, Adult och Work. Om din hund är väldigt aktiv passar Work. Du kan be om en provpåse om du kontaktar tillverkaren Magnussons Petfood. Det finns billigare sorter av Magnussons också med köttmjöl, men Meat & Biscuit är bäst för känslig mage. De billigare är också bakade och kanske också funkar på känslig mage. Fodret finns på Ica Maxi, Coop och CityGross. Flera internetbutiker har det som animail.se och hemfoder, men priset är lägre på tex Ica Maxi.

Ett dyrare torrfoder för känslig mage är Acana Lamb & Apple. Kingsmoore kan också funka, men det är också ett dyrare foder.

Casper
0

Köper Nordic Färskfoder och betalar 330 kr för 16 kg. Köper iof direkt från fabriken så hos åf blir det kanske något dyrare. Min ena, 18 kg, hund äter 11,2 kg/månad. Man ger ca 2% av kroppsvikten/dag. Väldigt fin i magen och pälsen av detta!

Maja2
0

Jag ger Fodax färskfoder, kostar 220 kr för 12.5 kg, det blir billigare desto mer man köper, det ligger 12.5 kg i varje påse, fördelat på hamburgare om ca 500 g.