Hanar billigare än tikar?
När jag tittar runt på uppfödares hemsidor och annonser på Blocket och dylikt så ser jag att många hanar kostar flera tusenlappar mindre än tikar. Varför är det så? Är det större efterfrågan på tikar? Och om det nu beror på efterfrågan, hur tror ni då att det kommer sig att hanar är mindre eftertraktade än tikar?
I min ras (norsk lundehund) kostar alla oavsett kön lika mycket. Vad jag har sett. Men då ska ALLA individer helst gå i avel, minst en gång.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Det brukar vara större efterfrågan på tikar och det brukar födas fler hanar
minavitas.wix.com/kennel
I min ras kostar hanar och tikar samma :) Dock är det nog som andra redan sagt, folk vill ha valpar efter sin tik eller har hört att hanar kan vara "besvärligare". Däremot har jag fått intrycket att i min ras (bichon havanais) är det ungefär lika "lätt" att bli av med både hanar och tikar. Kan bero på att det inte är så stor skillnad mellan könen :)
Tack för alla svar, då var det som jag trodde!
Jag tar gärna emot fler teorier från er om hur det kommer sig att folk hellre vill ha tikar än hanar!
Jag själv vill ha en hane, så slipper man löp med allt vad det innebär som tex blod överallt, humörförändringar, risk för dräktighet.. Livmoderinflammation och dylikt slipper man också. Och så är det ett mindre ingrepp att kastrera en hane om det skulle behövas. Jag ser helt enkelt fler fördelar med hanar.
#5 Jag väljer alltid tik före hane, några anledningar är:
- En hane kan påverkas av varje tik i grannskapets löp, medan tiken endast påverkas av sitt eget (om ens det)
- Jag upplever tikar som mer analyserande och inte lika lättköpta som hanar, vilket passar mig bättre
- Hunden är mindre i storlek
- Min upplevelse är att det är lättare att stoppa in tikar än hanar i nya konstellationer av hundar, vilket jag också uppskattar.
#6 Intressant 🙂
Efter år av att ha haft bara tikar så vart det en hane denna gång.
Anledningarna jag valde hane nu
- Jag ville slippa löp
- Storleken, ville ha mer massa då jag vill ha en del dragaktiviteter
- dels ville testa att ha hane istället helt enkelt
Slutsatsen av detta halvåret är väl att ja skillnaden är så mycket mindre än vad jag trott, läst, hört och vad andra erfara. Kanske har jag sån ras eller sån personlighet i honom. Visst märker man när de är löptikar men enbart med att han skvätter lite mer annars opåverkad men så är han valp än (7mån) också.
Trotsåldern var mycket lugnare än mina tikar vart, dom var monstren personifierad haha.
men samtidigt så kommer jag efter denna grabb eller om de blir hund nr2 bli en tik igen. Jag upplever dom mer harmoniska, mer "down-to-earth"
Men sen finner jag det viktigaste att också inte gå efter könet utan att åka till sin uppfödare, träffa valparna och se vilken man faller för vad som än gömmer sig där bakom benen.
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Jag väljer hane före tik alla ggr. Har inga direkt positiva erfarenheter av tikar. Vi "klickar" inte.
Att lära hanhundar att respektera (löp)tikar är inte speciellt svårt, speciellt inte om man har en hanvappe o en grinig tik.
En ytterst liten del hanhundar är översexuella o mår bäst av kastrering om de bor i tiktäta områden, oavsett skall de inte användas i avel.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag var alltid helt säker på att jag skulle ha tik! Mest för att jag enbart har erfarenhet av tik och hanhundar har liksom känts lite sådär småkorkade, hehe.
Men nu när det skulle bli hund, ja då blev det såklart inte som man tänker sig från början, det blev en annan uppfödare, annan färg och annat kön! Men det var väl meningen det helt enkelt! Och nu kan jag knappt ens tänka mig att ha en tik! Det är så mycket som kan gå snett med tikar. Som tex att de löper, sen när löpet är klart ja då ska de bli skendräktiga och lagom tills det är över, ja då har man typ en månad eller nått innan nästa löp! (Sen behöver ju inte tikar påverkas till sådan grad, men de flesta jag har träffat har varit helt knäppa, både under löp och skendräktighet) Sen så är det ju livmodersinflamation, som ca var 5 tik drabbas av. Men om man kastrerar för att minska den risken, ja då är det var 5e som blir inkontinent…. Och sen upplever jag tikar som rätt bitchiga och faktiskt många gånger rätt otrevliga såfort de typ blivit över 3. (återigen, såklart inte alla, men överlag de jag har träffat har varit rätt otrevliga, särskilt mot andra hundar)
Men sen finns det såklart nackdelar med allt, det här ivinerliga nosandet min hanhund håller på med kan man ju reta sig gallfeber på, men känns som ett klart mindre problem och det går ju dessutom att träna bort! :P
Jag ville ha en tik från början. Hanar har en tendens att jucka mot mig och inte tillt av mig. Men visst blev det en hane. Han passade oss perfekt i personlig och lynne att vi inte kunde neka honom för att han va hane.
Anna och taxen Max
Inte uppskattat* dumma telefon
Anna och taxen Max
Vad kul med så olika svar! 😃
#10 Att påstå att var 5e tik får pyo är lite missvisande eftersom det är väldigt rasbundet.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Hanar är inte billigare än tikar i min ras, men däremot mer svårsålda - konstigt nog då hanarna är klart mer jämna i humöret hos heeler än vad tikarna är 🙂
Men det ligger så djupt rotat hos många att tikar är mildare och mjukare än hanar - vilket är synd.
#14 källa på det?
För enligt fakta så är det var 4:de tik som drabbas av det…
ca 21 hundar/dag drabbas av det
"i genomsnitt drabbas var fjärde tik av sjukdomen innan de fyllt 10 år"
http://www.agria.se/hund/artikel/pyometra---livmoderinflammation-hos-hund
"man räknar med att så mycket som var fjärde tik drabbas."
http://www.veterinaren.nu/hund/sjukdomar/reproduktionsapparaten/livmoderinflammation-hund
http://www.varmdodjurklinik.se/index.php?id=53
http://www.torslandadjurklinik.se/artiklar/kastrering-av-hund/
#16 - och jag har haft mest tikar i mitt liv och aldrig haft någon hittills med livmoderinflammation🙂
#17 det är ingen källa direkt, du kan ju haft någon av dem där 3 av 4 som inte drabbats av livmoderinflammation.
#14 givetvis finns det variation mellan raser. Men denna siffra är en översikt över tikar generellt, alltså inte rasbundet på något sätt. Dock kan jag ju medge att jag hade fel, för som #16 säger, det är var 4e och inte var 5e :P
Här är 3 vetenskapliga artiklar som jag hittade nu såhär på rak arm, som stödjer mitt uttalande.
Canine pyometra is a common reproductive disorder of intact, diestrual bitch which affects nearly one fourth of all female dogs befor they reach ten years of age.
Canine Pyometra
Rubina Kumari Baithalu ; Biswa Ranjan Maharana ; Chinmoy Mishra ; Laxminarayan Sarangi And Lipismita Samal. Veterinary World, 2010, Vol.3(7.000), p.340 [Peer Reviewed Journal]
Pyometra is a common disease of female dogs. In Sweden, where approximately 90% of the dog population is intact (not neutered), nearly 25% of all female dogs are diagnosed with the disease before 10 years of age.
Clinical and Molecular Characteristics of Pyometra in Female Dogs
Hagman, R. Reproduction In Domestic Animals, 2012, Vol.47, pp.323-325 [Peer Reviewed Journal]
….a study of approximately 200,000 predominantly un-neutered Swedish dogs, with around 24 per cent of dogs having experienced pyometra by 10 years of age.
A retrospective study of pyometra at five RSPCA hospitals in the UK: 1728 cases from 2006 to 2011
Gibson, A ; Dean, R ; Yates, D ; Stavisky, J. The Veterinary record, 2013, Vol.173(16), pp.396 [Peer Reviewed Journal]
Edit: ursäkta för rörigt inlägg, men lyckades inte hitta någonstans där jag kunde minska texten
Jag skulle uppskatta om ni höll er till trådämnet!
Det jag ville veta var varför ni tror att hanhundar är mindre eftertraktade än tikar.
Jag tycker inte riktigt att statistik och artiklar om exakt hur många hundar som drabbas av en viss sjukdom är särskilt relevant. Om ni vill diskutera hur pass vanliga olika sjukdomar är så kan ni starta en egen tråd om det. 
Men det är ju just sånt som avgör vad som är eftertraktat mest eller ej. Det är mycket veterinärkostnader i en hund och könet kan variera kraftigt vad som är billigare eller ej som folk väljer vilket de ska ta.
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Jag tror faktiskt inte så många väljer kön pga ev sjukdomar hunden kan få - för om man är rädd för livmoderinflammation, så bör man även vara rädd för prostataproblem som ofta drabbar äldre hanhundar - och som ofta leder till kastrering. Hugget som stucket alltså.
Jag tror mycket på det jag skrev längre upp i tråden att många tror att hanhundar är jobbigare och tuffare än tikar, vilket kan vara sant i vissa raser - men långt ifrån i alla.
Jag brukar titta på Chihuahua annonser ibland för skojs skull, och tikarna är alltid dyrare än hanarna…
Medarbetare på Hundparkour.ifokus