Dalmatiner
Någon som har en prick?
Jag har en underbar prick. Hon är energisk och livlig ute, och en riktig soffpotatis inne.
Att dom ska ha ett ursprung i att följa häst märker jag tydligt på henne då hon älskar att springa med när man är ute och kör. Hon blir aldrig trött!
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Åh, vad fin hon är!
När jag och min lillebror var mindre ville han jätte gärna ha en sådan. :)
Life is better with dogs.
Måste bara fråga, fäller Dalmatiner mycket? :)
@vendelasandell på instagram.
Lite av en framtida drömhund för mig. Så fin din är!
Måste fråga, är det sant eller är det en myt om rasen - är de svårare att koppelträna än andra raser?
Jag har en dalmatinerblandning där pappan är renrasig. Precis som sina syskon är hon ett underbart nervvrak, helt fel förutsättningar för dessa "valpar" de första 6-7månaderna. Men vi jobbar P det och har kommit långt på 5år. #2 både min och de renrasiga dalmatinerna jag känner har fällt massor, dygnet runt, året runt. Ännu mer om de blir stressade eller är understimulerade. #3 det tror jag bara är en myt, våran går oftast fint i koppel när jag ber henne, likaså grannens renrasiga.
Jag har en renrasig prick :)
#2 Rasen fäller året runt, men hur mycket beror dels på utfording samt individ. Vissa fäller kopiöst mycket medan andra fäller betydligt mindre. Stress gör som någon nämnde också att de fäller mer, men det gäller typ alla raser. Min erfarenhet är att dallar som utfodras med torrfoder fäller mer än hundar som utfodras med färsfoder eller barf.
#3 Att dallar inte skulle kunna gå fint i koppel är en ren myt. Många har dock problem med att få sin dalle att gå bra i koppel men det beror med allra största sannolikhet på att de inte satt tydliga gränser för hunden (de kan vara något monstruört envisa!), alternativt också i kombination med att hunden inte stimuleras tillräckligt. Dalmatinern har en nästintill omättlig energi och de behöver få stimuleras på något sätt, vilket många inte gör. Min har redan från valpstadiet fått lära sig att gå fint bredvid mig, med eller utan koppel.
Stimuleras hunden så är det en riktigt trevlig ras men jag tycker personligen att de är lite för reserverade mot främmande människor, vilket tydligen är väldigt vanligt i rasen. Men mot familjen är de underbara 😃
ganska bra beskrivning tycker jag av #7
Men rasen ska ju egentligen kunna följa vagn och vakta vagnarna över natten så det är nog kanske från det dom är reserverade.
Min älskar alla människor, men första gången är hon lite "vanlig" andra gången hon träffar någon är det som ett kärt återseende. Hoppar och far som en dåre!
Och ja dåre, det e min prick nästan alltid. Hon har energi som få. Är med mig ute och springer med kanske 3 mil om dagen… ibland lite mindre… Hon blir aldrig trött! Inne sover hon så man märker henne inte. Gillar ligga i sängen, under täcket näre en.
och jag som haft greyhounds tidigare älskar den här rasen, för det e en robustare vinthund, utan den starka jakt instinkten.
Bra näsa och älskar att få göra saker.
Lydig, men drar i kopplet nå kopiöst, om hon får. säger man till går hon fint. Fäller ja, men inte så farligt..
Jag har hört mycket som.Nej inte en dalmatiner, dom e så farliga, aggresiva osv… Men det e ju som med alla andra raser, dom blir vad man gör dom till.
~ Anneli ~
Som liten ville jag verkligen ha en men nu när man är vuxen så vet jag bättre haha, otroligt fina men skulle nog själv inte riktigt passa som människa till en
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Hade lätt kunnat tänka mig en dalmatiner men är glad över att min schappe inte fäller ;)
@vendelasandell på instagram.
#9 hihi tittade du på "de 101 dalmatinerna" kanske? :P
Tycker dalmatiner är superfina och tror jag skulle gilla personligheten men det får bli om många år isånnafall :)
#11 haha nä min granne skaffade en, Skugga hette hon. otroligt snäll och go och jag föll ju pladask men de innan jag visste vad de krävde så nog bra mina föräldrar sa nej :D
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Min moster hade en dalmatiner när jag var yngre :) Jättefin men stark hane. Fällde nå fruktansvärt minns jag, plus att man blev vit när man klappade honom. Tror dock han var rätt stressad då deras uppfostringsmetoder var ganska hårda :( Men en väldigt snäll och smart hund, fattade snabbt att jag inte ville att han skulle dra de gånger jag gick med honom :)
#9 samma här
Det låter som en riktigt trevlig ras tycker jag, och otroligt fina är det ju också. Men det verkar som att alla är överens om att de fäller något kopiöst. Är det i högre klass än vad spetsar fäller? Jag är van vid spetslurvet här hemma som gör STORA dammråttor, så frågan är om man skulle reagera på dalmatinerns fällning, eller om de fäller ännu mer extremt.
Min grannes, hund som jag spenderar tid med till och från :)
Har märkt att hon inte bli trött av o springa av sig eller leka, men när hon får tänka med huvudet, så är hon någorlunda lugnare ute, värdens gosigaste hund med mycket energi, :)
Ingen ras för mig egentligen, men henne skulle man kunna tänka sig :)
och hår kommer på kläder osv :)
#15 dalmatiner fäller massor av korta VASSA hårstrån som äter sig in i kläder och annat tyg. Hände mer än en gång att det gjorde ont i foten och när man kollade satt det fast ett hårstrå där som en sticka fast ondare 😂.
Men otroligt flock kära hundar som ger mycket kärlek men också betyder mycket arbete med vänliga, konsekventa metoder - de gör inget jobb bara för att men har de något att vinna på det så utför de jobbet med glädje! Det är i alla fall min erfarenhet som "gammal" dalmatiner ägare. Numera har jag inga dalmatiner i flocken utan sheltie, men det lär flytta in en dalmatiner igen så småningom.
#15 Visst fäller dom, men ingen päls som ligger i stora tussar. Det man märker är ju i möbler och på kläder. men det går ju lätt att fixa. Skinnsoffa, och eget hundlakan i sängen.. eller inte vara i sängen (hur nu det ska vara möjligt ;))
Tycker mina katter lämnar mera spår en den prickiga.
Nu äter min torrfoder och är inte stressad. Så hon fäller mest i perioder, och det gjorde mina greyhundar oxå.
Och min kompis som har en russel, den fäller minst lika mycket, men har aningens längre hår, så det upplever jag värre.
~ Anneli ~