Hundvänligt hotell
En bekant till mig går i planerna att köpa en gammal gård och bedriva någon form av hotell, restaurang och konferans-anläggning. Min fösta tanke var såklart att de måste ha i alla fall ett par hundvänliga rum.
Jag upplever att hundägare är en köpstark målgrupp som mer och mer vill ha möjlighet att ta med sina hundar.
Så för att ge min bekanta lite mer kött på benen:
Vad skulle du vilja ha på ett hundvänligt hotell? (Jag tänker snarare att hundarna är välkomna än att det ska vara HUNDhotellet)
Har du erfarenheter av att ha med hund på hotell/vandrarhem? Vad var bra/mindre bra?
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Jag har själv valt bort resmål för att det inte har gått att ha hunden med. Men de hotell/vandrarhem jag har tittat på har väl mer eller mindre bara tillåtit att hunden får vistas på rummet.
Hade det varit möjligt med en liten rastgård i anslutning till rummet, samt någon hundvaktsservice mot ev avgift hade jag sett det som ett plus.
Vår hund kan ju vara själv, men jag vet inte hur han skulle reagera på att vara ensam på ett okänt hotellrum.
Jag har haft med hund på hotell några gånger, riktigt mysigt. Dock så har det varit på "riktiga hotell" med typiska hotellrum, där det är mjuk heltäckningsmatta på hela golvet. Det va ganska jobbigt mitt i vintern med en skitig/blöt hund.
Så rum utan heltäckningsmatta säger jag! men om det är en gammal gård som ska användas till hotell så kanske det inte blir heltäckningsmatta alls 🙂
Jag skulle säga inte för hundigt. Tror det blir hemtrevligast för alla om hundrummen bara är ett vanligt rum, egna saker lär man ju tatt med sig. Och i rummen då kanske det vore bra med anpassad dusch, utöver det är det väl inte så mycket? Får känslan av att det blir overkill med träningshallar osv som vissa campingar har. Less is more, vanliga rum är mitt tips, bara att det är just husdjurs rum, så man slipper allergier osv hos övriga gäster :)
Vi sov på vandrarhem i slutet på sommaren, som tur var var det bara vi där, för vad vi inte hade fattat var att det var fyrabäddsrum (vi var två plus hund.), i en lägenhet med fyra rum där djur var välkomna. Vår hund är ganska osäker, så hade det varit fler där hade det nog inte funkat. Så inga rum som delas med andra vore ju bra. :)
När vi hade vart och hämtat Dimma så sov vi på hotell en natt med henne och Nelly. Det var ett vanligt hotell där de avsatt en våning med rum där husdjur var välkomna. Det var ett vanligt hotellrum där det fanns ett par filtar till hundarna och skålar till mat och vatten typ. Sen var det dynor klädda i avtorkbart material, vet inte riktigt vad det var men lite galonaktigt, i fönstrena där hundarna satt och spanade ut. Det var jättefint!
Som en liten bonus fanns en hundrastgård bara ett par hundra meter från hotellet där jag kunde släppa lös hundarna tillsammans och låta dom lära känna varandra lite bättre och låta dom springa av sig, vilket var kanon för Nelly som hade åkt bil drygt 80mil den dagen :)

Vi har bott både på hotell och vandrarhem med hundarna.
Varken hotellet eller vandrarhemmet hade olika rum, några där man får ha hund och några som är allergivänliga. Kan verka lite konstigt, tycker jag.
På hotellet fick man ha hundarna med på rummen, och i korridorerna utanför. Ingen annan stans på hotellet.
På vandrarhemmet däremot fick vi till och med ha hundarna i matsalen =) Supertrevligt!
Jag tycker, som någon skrivit tidigare, inte att det behöver vara speciellt "hundigt", det räcker bra med att man får ha hundarna med.