Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4888 ggr
Emlielki
16

Anmält stackelhalsband

Jag har nu för tredje gången anmält användandet av stackelhalsband på en hund i mitt område. Men de säger att inget kan göras förrän polisen stöter på personen utomhus "in action". Detta finner jag så otroligt efterblivet..
Personen bryter mot en lag och utsätter sin hund för smärta, men inget görs för att hindra detta.

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

Sugar Mist
8

Då tycker jag att du ska fota om du stöter på den personen när den använder stackel på sin hund

-

FannyGoldfish
21

Vi anmälde en i området vars hundar satt ute och skällde från tidig morgon till sen kväll i en liten rastgård, polisen sa att dem hade vart där och kollat men hundarna var inne och inget fel hade upptäckts. Så jag köpte ett stort minneskort och satte ut kameran som filmade under 4,5 timmar när hundarna konstans skällde. När vi visade filmen tog polisen äntligen tag i saken!

Vizzla
0

Ja filma och fota!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Lathundarna
2

Troligtvis behövs polisens resurser på annat håll. Exempelvis, ett affärsbiträde som just fått en kniv mot sig, någon som blivit misshandlad, en ordningsvakt som gripit en snattare eller en trafikolycka är ju rätt mycket högre upp på priolistan. Du kan ju alltid dokumentera och ta reda på vem som äger hunden/arna och anmäla både till polis och djurskyddsombudsmannen, men tveksamt om nåt kan göras i brist på just bevis.

Maja2
6

Det är just bevisbördan det handlar om. Hur ska polisen kunna bevisa att hunden haft stackel, om de hälsar på hemma hos hundägaren? På vilka grunder ska de agera? Det finns oerhört många grannar som anmäler varandra både pga det ena och det andra, utan att det finns några som helst bevis. 

Fota eller filma, annars kan man inte göra något, av helt förklarliga skäl. Bara för att någon SÄGER att det är så, så krävs det bevis i vårt rättsliga samhälle. Tack och LOV skulle jag säga.

Mischa
1

Men borde inte ärendet ligga på LS-bord?

≧◔◡◔≦

FannyGoldfish
0

Hur har det gått? Några framsteg?

Rafflan
0

Anmält till länsstyrelsen, har dem halsbandet framme när dem gör besök borde dem ta halsbandet.

Winrey
0

Tycker inte att det är konstigt att dom säger så, det finns faktiskt människor som kan ljuga att en person gör eller använder något till polisen. Endast för att personerna är osams eller på något annat vis inte tycker om varandra. Så jag tycker det är jätte viktigt att man har 100% bevis.

May the spirit of the wolf guide me in life.

Emlielki
0

Inga framsteg. Har inte sett till dem på några veckor nu.

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

Maja2
1

#8 De får knappast ta halsbandet bara för att det hänger framme. Man får äga ett, men inte använda det.

DixieBC
1

#11 Fast om det finns en person som anmält användningen av halsbandet och LS finner det hos den "anklagade" personen, är det väl självklart att personen använder det på sin hund. Jag tror absolut att LS skulle kunna ta halsbandet då.

Besök gärna min blogg - Minsvartvita

Maja2
3

#12  Det får de inte göra, om det bara hänger i hallen.

Lathundarna
4

#12 Det ska fram konkreta bevis på användandet. Inte bara en anmälan om användande eller en anmälan om misstanke. Precis som #11 skriver så är det fullt lagligt att ha hemma, därmed inte alls självklart att det används på hund.

Exempel: jag har en snusdosa i min bil, men jag snusar inte. Ingen kan bevisa att jag snusar om inte t ex film på detta finns.