Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 3262 ggr
Fridaaaa
1

Träning av valp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Se om jag kan förklara:

Håller på att lära Roxy sitt och ligg. Går bra så länge jag har godis men så länge jag inte har det så lyssnar hon inte lika bra, just nu kan hon inte ordet men handtecknande är vi på. Går hyfsat bra. Men hur ska jag få henne att inte vara så fokuserad på godis?
Har inte berömt henne varje gång med godis utan varierat mellan det och beröm med röst&klappar. Leksak går inte för då blir hon uppspelt och busig istället.

Inte haft problemet innan, vill att hon ska vara lika koncentrerad osv utan godiset. Hur ska jag gå till väga? (hon är en gottegris hehe).

Klickerträning har jag inte kört, inte så förtjust personligen i det men ev att jag kan tänka mig att testa det när jag köpt annan klicker.

Svårt att förklara, hoppas ni fattar vad jag menar.
Hon är bara valp, vet att man får ha tålamod och inte för höga krav.
Vill att hon ska kunna både handtecken och röstkommando sen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frida B
1

Du får köra med godis till det sitter stenhårt, sedan (när det sitter stenhårt) så kan du lura henne. Låtsas att du har godis, säg sitt/ligg och sedan visa att du inte har godis, utan ge godis som du exempelvis lagt på bordet/bakom dig.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Majken!
9

Varför vill du inte att hunden ska vara fokuserad på belöningen?

Fridaaaa
1

#2 Vill inte att hon ska vara fokuserad på just godiset. Hon ska ju kunna kommandot sen utan att man har godis med i bilden. Hon ska ju fokusera på uppgiften/det vi tränar, blir det rätt = godis/beröm/klappar helt enkelt. Annars lär hon ju sig inte det på rätt sätt om man säger så.

Anibaz
5

Vad är det som gör att du inte är förtjust i klickerträning? Och menar du regelrätt klickerträning eller helt enkelt att träna med redskapet klicker?

Testa externbelöning. Risken med matglada hundar är att de blir otroligt låst vid föraren om godiset alltid kommer därifrån.

Sofy
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är dunderbra att du har en belöning som din hund tycker så pass mycket om. Belöning använder du vid inlärning men inlärning och lyda utan godis är två olika saker.

Hur du lär din hund att lyda utan godis är en helt annan femma. Jag är alldeles för sjuk för att skriva hur jag gjorde med min SH men jag hittade en video på Youtube som är väldigt lik hur jag gjort.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Fridaaaa
1

#4 Nja gillade helt enkelt inte det, inte min "träningsgrej" kändes det som när jag körde det i skolan på Lillan.

Ja det är just det jag inte vill ska hända, hur menar du med externbelöning? 🙂 att någon annan ger belöningen menar du?

Fridaaaa
1

#5 Tack! Ska kolla in den 🙂
Ja det är tur, så är både för och nackdel, hon gillar ju kontakt och lek också 🙂 Fast vid lek som beröm blir hon än så länge lite för uppspelt.

Anibaz
2

#6 Avståndsbelöning, helt enkelt. Antingen att nån annan ger henne eller att du har en skål en bit ifrån som du lägger godisen i.

Rekommenderar ändå att du läser på ordentligt om klickerträning, otroligt effektivt och väldigt smart att börja tidigt med en valp då du sen kan shejpa in beteenden, det gör dem väldigt pålitliga och säkra. Är man inte ordentligt påläst så förstår jag att de kan kännas som att det inte passar en, men förstår man sig på det hela så är det verkligen guld.

Fridaaaa
1

#8 Den läraren jag hade på skolan var duktig på klickerträning, men nja kände inte att det riktigt passade mig. Fick bra kunskaper av henne.
Men visst, kan testa ändå med Roxy, kan ju hända att det passar med henne bättre. Allting passar ju inte alla men skulle kunna ge det en chans ändå 🙂

htt
1

Bara för att man shejpar behöver man inte köra med klickern….

Anibaz
1

#10 Självklart inte, det sa jag inte heller.

Maja2
1

Ts, NU och SEN, är två helt skilda saker. När du lär in något nytt, använd för guds skull all belöning du bara kan. Sedan, när momentet sitter, kan du fasa ut belöningen.

Fridaaaa
1

#12 Jo jag vet mycket väl om att det är två skilda saker 😉 Men vill inte "träna" in om man kan säga så ett oönskat beteende, jag tror personligen att det blir jobbigare att få bort sen. Belönar med annat också än godis, är viktigt tycker jag 🙂

Maja2
0

#13 ett oönskat beteende?

Majken!
5

#3 För mig är ditt tänk lite bakvänt. Din hund ska vara otroligt fokuserad vid godiset, alltid. Det som är din uppgift är att lära hunden att belöningen inte allltid kommer vara synlig. Med valpar är det tacksamt att locka med godishand (om man inte shejpar, vilket jag inte gör), sedan locka med samma hand fast utan godis, sedan lägga till ordet med handhjälp, plocka bort handhjälp osv. Du måste ta dig tid att lära din hund hur situationen kan se ut, det går sällan bättre att hoppa över grunderna för att man vill ha ett annat slutresultat. Min hund får lära sig att godiset i slutändan inte kommer vara synligt, jag har det inte ens i fickan - men det är många steg innan jag når dit.

Fridaaaa
1

#14 Ja, jag vill inte att hon ska bli som #4 skrev.
Vet att hon bara är valp men det som #4 beskrev är ingen beteende jag vill ha när jag tränar och lär hon sig det nu, kan det vara svårare att träna bort det sen. Och finns ju andra sätt ändå.

#15 Jag tycker personligen inte att det är bakvänt tänk av mig. 
Handtecken vill jag att hon ska kunna 🙂
Inte påstått att jag ska hoppa över några grunder heller 😉 Och står i #0 att jag vet att man ska ha tålamod ect 😉🙂Inte min första hund. Vill dock inte heller främst träna med godis utan annan belöning också. Underlättar tycker jag med variation, roligt för valpen/hunden med.

Majken!
5

#16 Jag förstår inte riktigt vad du menar. Din hund gillar godisbelöning, du vill att den ska gilla social belöning lika mycket?

Fridaaaa
1

#17 Ja hon gillar det, hon gillar social belöning med men som jag skrivit innan är hon för fokuserad på godiset. Hon fokuserar liksom inte så mycket på träningen utan nästan mer på godiset liksom, där ligger mesta av fokuset. Anibaz verkar har förstått hur jag menar, ser själv inte oklarheten i det jag skrivt hmm så kan tyvärr inte utveckla det på något annat vis heller, för jag själv kan inte se det oklara hmm.. Svårt.

Majken!
5

#18 Då är det din värdering jag inte förstår, hur kan hunden vara för fokuserad på sin belöning? Det är väl en valp du har?

Fridaaaa
1

#19 Ja som jag sagt, det är en valp.
Finns många hundar som lätt kan bli det. Finner det väldigt logiskt i alla fall. Hon behöver ju ha fokus på mig också för att lära sig eller hur? Att mestadels ha fokus på just godiset bidrar inte med så mycket.
Allting är förklarat i tråden & #0 redan 😮
Du&jag tycker olika helt enkelt, därför ser du inte det jag ser och tvärtom. Ska ju kunna träna med samma koncentration när godis är med som när jag tränar utan godis, förklaring bättre?

Hon gillar att ta ögonkontakt och vi har god relation, det man hunnit bygga upp på dessa 2½ månaderna hon bott hos oss (träffat henne dock regelbundet sedan hon föddes).

Maja2
4

Jobba vidare med kontakten. Belöna all kontakt! Då kommer hon att kunna fokusera mer på dig.

Sofy
1

Då har hon tydligen bättre kontakt med godiset än dig. Säger som Maja2 att du ska jobba vidare med kontakten och att du ska belöna all kontakt.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Fridaaaa
0

#22 Hon är godistokig, det är det som är lite "problemet".
Kontakten byggs ju upp mer och mer för varje dag som går.

Majken!
6

#20 Vi skiljer oss i synsättet där du menar att hunden ska arbeta utan förväntan på belöning. Jag menar att hunden alltid ska förvänta sig en belöning, men du behöver lära den precis hur de situationerna kommer se ut.

Fridaaaa
1

#24 nej har jag inte påstått att den ska göra…

[FridaGenborg]
3

Jag tränar jättemycket kontakt med min valp. Han vet att godiset kommer om han fokuserar på mig. Det är ju jättebra att din valp gillar godiset så mycket, då finns det mycket motivation till att jobba! 🙂 Men när dom är valp så tror jag att det är viktigt att belöningen alltid kommer, annars kanske dom tappar lusten att fortsätta samarbeta.

Så, jobba mer på kontakt och belöna all fokus hon lägger på dig så kommer det så småningom bli bättre 🙂 Men det tar tid med de små!

Lycka till!

Majken!
0

#25 det var så jag tolkade ditt inlägg i #20.

Rafflan
1

Jag använder godis jämnt och vips endag när vi är ute och jag ber hunden sitta pga nåt sitter den utan godis, ha inte för mycket focus på att komma ifrån godis, lyda är inte kul utan belöningen är kul, att träna utan någon som hunden ser som belöning blir bara fel :)

Ang klicket träning, jag gillar inte traditioner klicket träning men använder gärna klicket för att snabbt få till när hunden gör rätt + att hunden då tålmodigt väntar och vet att godiset alltid kommer efter klicket utan att stressa upp sig :)

Fridaaaa
1

#26 & #28 Fast vill få fram samma motivation med annat belöning också, är det som är grejen 🙂 Är jättebra att hon vill osv, självklart.
Har inte sagt att inte belöningen alltid kommer när den ska 😉 Däremot som sagt hade jag velat få samma motivation med annat belöning med, underlättar träningen på sätt och vis tycker jag. Det svåra är dock: Vid lek tappar hon fokus, vill leka istället, inte så konstigt alls eftersom hon är valp. Hon älskar klappar och kel, så det ser hon med som belöning vilket ju är toppen.
Så tänker även ta till tips jag fått högre upp: ha godiset längre bort eller att någon annan ger 🙂

#27 Då har du tyvärr tolkat det hela helt fel, för så har jag inte skrivit/antytt i alla fall.

Majken!
0

#29 Du kommer ha nytta av att lära in färdigheter kring leken, start-stopp, avståndslekar, belöna självbehärskning med kamplekar t.ex. För att återkoppla till #0 så tror jag du gynnas av att strunta i hur inlärningen utan godis fungerar, först behöver du lära din hund hur de andra belöningarna fungerar.

Fridaaaa
1

#30 Jag tränar redan med klapp/kel som belöning som sagt, inte enbart godis, och hon vet att det också är belöning 🙂
Ska träna lite idag, se hur det går 🙂

Majken!
4

#31 Men du uttrycker flera gånger att din hund inte engagerar sig på samma vis utan godisbelöning. Hon värderar belöningen annorlunda, det måste du ta fasta vid och utnyttja. Om du vill använda social belöning för att du föredrar det så behöver du ladda den mer än vad du redan gjort tror jag, hade din hund jobbat enbart för den typen av belöning hade du inte märkt skillnad från godiset.

Fridaaaa
1

#32 Ja? Använder ändå socialt också,inte bara godis.
Hon älskar godis, alltid gjort. 
Har inte sagt att jag föredrar det framför godiset, alltså att det är främst det jag vill belöna med, har sagt att jag vill variera och att annan belöning med samma motivation gynnar helt enkelt, och att det är bra om man inte har tillgång till godis till exempel. Bra att kunna variera. Och som jag skrivit med,  bara valp, kontakt osv kommer ju efter hand, bättre och bättre för varje dag som går, naturligt 🙂

Men som sagt, ska testa det som nämnts högre upp och se om det fungerar på henne 🙂 (alla hundar/valpar fungerar ju olika, och samma sätt jag tränade den stora, fungerar inte helt på henne, så då får jag tänka om).

MoniQ90
0

Tänk på att godis kan förstärka er kontakt och förstärka andra former av belöning. Så godis kan vara en väg att komma dit du vill, om du förstår vad jag menar :)

Fridaaaa
1

#34 Ja förstår hur du menar 🙂

[_annaH]
0

När jag lärde Dexter sitt & ligg och grundövningarna så öste jag på med godis. När han kunde det stenhårt så testade jag utan godis och använde bara handen och han gjorde det han skulle. Belöna med rösten och klappning. Idag behöver jag inte ens visa med handen utan han sätter sig eller lägger sig när jag säger kommandot. 

Hon är fortfarande ung och ge henne godis nu tills det verkligen sitter. Ge sen kanske varannan gång godis i början. Te.x sitt- godis, sitt, röst belöning elr dyl. osv. 

Sen tycker jag verkligen att du ska ge klickern ett nytt försök! Den har hjälpt mig så mycket med Dexter :).

Fridaaaa
1

#36 Läs kommentarer högre upp i tråden ang klicker så har du svar ang det där 😉 Samma med röst och klappning, kör jag redan på också 🙂

Ja vi är ju fortfarande under utveckling och går ju framåt 🙂

Fridaaaa
0

Testade #4 och det har fungerat ganska bra 🙂 Hon förstod det snabbt 😃

Sugar Mist
1

Avståndsbelöning vore kanske något?

-

Fridaaaa
2

#39 Det är det jag testat nu, #4 föreslog det 🙂

Cahira
2

Har inte läst alla svar, men det kommer med tiden när kommandot är så innött att det är en reflex. Då kan man belöna kanske varannan gång och sedan lite mer sporadiskt. :) 

Men det är positivt att vara godisautomat igenom hela tonårstiden för då har dom 10kg knäck i öronen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
1

Idag chockade hon mig, snuttan. Vi skulle gå ut och den stora hunden satte sig som vanligt, Roxy stod och tittade på mig, så jag testade att säga "sitt" och hon satte sig direkt! Chockad ja, och hon har blivit mer och mer duktig på "vänta" och "vasegod" innan vi går ut, tror hon lär sig mycket av den stora också 🙂