Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 6712 ggr
[vanilla skye]
0

Hur många hundar får man ha?

Hur många hundar får man som mest äga som privatperson? eller rättare sagt hur många hundar får man ha i sitt eget hem om man tex bor i hus med egen gård på landet? Bara en fråga som dykt upp några gånger :)

Vet inte vilken grupp jag skulle sätta denna tråd i    , men ändra får ni göra om det blev fel.

Fridaaaa
2

9 hundar som är över 4 månader(tror jag det är) för man max äga, sedan måste man ha tillstånd.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ellen89
1

#1 wow - har ar det 3 hundar! (Australien)

[vanilla skye]
0

Om en person har hundar, men det är folk som bor tillsammans i samma hus och de har sina hundar där också, krävs det tillstånd då?

Om vi nu säger att en person bor hemma hos sin förälder och föräldern har tex 4 egna hundar och den andra personen har 3 egna hundar och sen kanske det är en annan person också som bor där som har 2 egna hundar, behövs det tillstånd då? bara ett exempel ;) är det jag ville egentligen veta :)

Fridaaaa
0

#3 Det har jag däremot ingen aning. Bästa är att maila jbv och höra med dem 🙂 Vet inte om det räknas per hushåll, eller inte.

[vanilla skye]
0

#4: Aha okej, tror du man kan maila bara för "forsknings" syfte?

Fridaaaa
0

#5 Hur menar du med "forskningssyfte"? Av ren nyfikenhet menar du? Det har jag gjort, alltid fått svar 🙂

[[Boris Sager]]
1

Vad säger lagen?

Om du yrkesmässigt håller, förvarar eller föder upp djur ska du ha tillstånd av Jordbruksverket. Du som har hundar till sällskap omfattas inte av denna bestämmelse så tillvida att du inte har väldigt många hundar.

Tillstånd krävs för den som: 

1. håller tio eller fler hundar över 12 månader (oavsett om du är ägare eller ej till alla)
  2. föder upp tre eller fler kullar per år
  3. upplåter tre eller fler hundar per år, t.ex. hyr ut drag- eller vakthundar
  4. säljer hundar från tre eller fler kullar per år av egen uppfödning
  5. säljer tre eller fler hundar från annans uppfödning
  6. förvarar eller utfodrar fyra eller fler hundar, t.ex hunddagis, pensionat osv.
  7. bedriver yrkesmässig verksamhet
[[Boris Sager]]
1

Här är konsekvens om man inte rättar sig efter Länsstyrelsens regler:

http://www.smalanningen.se/ljungby-kommun/15-hundar-beslagtogs#.UvIKTrQum1c

Ison
0

Men hur många hundar får man ha som privat person? För en viss kvadrat meter lär ju varje hund ha som minst. Finns ju bestämmelser för hur många människor man får ha boende i ex en 2 r.o.k. Tänkte hypotetiskt att en familj på 2 pers. boende i en 2 på 50kv.m. Får ha Max 3 vuxna hundar typ, eller hur ser det ut:)?

Fridaaaa
2

#9 De reglerna i #7 gäller även för privatperson.
Beror ju även på storlek på hundarna osv. Tror miljön osv spelar roll med.

Ison
0

Tänkte just på den här *förvarar eller utfodrar fyra eller fler hundar, t.ex hunddagis, pensionat osv. Ingår egna hundar under kategorien "osv":p? Är det till jbv man anmäler, eller länsstyrelsen? Nu är de inte mig det handlar om, men är bra att veta:)!

monstermash
1

#9 - Tillstånd krävs för den som: 

1. håller tio eller fler hundar över 12 månader (oavsett om du är ägare eller ej till alla)
Emel
1

Minns en lite småknäpp kvinna som bodde i mitt sommarstugeområde när jag var liten. Hon hade en sheltietik som hon la all sin vakna tid på. Nästa sommar vi kom dit hade den råkat para sig med en annan grannes hund (beagle/amstaff?/schäfer) och fått 12 valpar. Hon var så ledsen och blev fäst vid valparna att hon behöll alla :P Dessutom, om jag inte minns fel, så döpte hon alla tikar till Sally/Shila/..liknande och de två hanarna till A-någonting efter en hund hon fick i födelsedagspresent när hon var 6 år, haha 

Lyckligt nog brydde hon sig väldigt mycket om alla sina hundar och de var himla lydiga om jag inte minns fel. När hon gick på stranden med allihopa lösa såg hon ut som en luffare med 12 rumänska gatuhundar i följe. 

Flyttade därifrån 2 år senare så undra hur det gick för henne och alla vovvar… Kanske lever de än idag, var ändå bara 12 år sen.

Tycker det är en konstig lag att begränsa antal hundar för folk. Herregud, vill man (kan och har råd såklart) så ska man få ha 30 hundar, rent teoretiskt. I praktiken hade nog 30 hundar blivit mer än kaos. Vanvård är ju vanvård och straffbart vare sig det gäller en eller femton.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

tlover
0

#13 det är ju inte olagligt att ha fler men man måste anmäla/skaffa tilltånd (på samma sätt som man måste anmäla många djur från djur nummer ett tex getter varesig det är en dvärgget till sällskap eller svensk lantras för mjölk)

l'm back

Mysisa
6

#13 Man får ha 30 hundar om man vill, kan och har råd. Barnvakt ansöka om tillstånd. Så har du tom papper på att du har rätt förutsättningar för att klara en stor flock. Den här lagen, som ånga andra lagar, finns för att människorn är korkade och inte inser sina egna begränsningar. Personligen tycker jag man borde sänka ner antalet tillåtna hundar då det är långt ifrån alla som klarar av att hantera så många

minavitas.wix.com/kennel

Fridaaaa
1

#13 Jag tycker att det är mycket bra att det är begränsat utan tillstånd, men klarar man av flera än så ja då kan man ju ansöka om tillståndet 🙂 Är bra att det är noga med det tycker jag. Och visar det sig att man inte klarar det ja då drar dem in tillstånden.