Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1613 ggr
Liss
0

Idiot flipp

Ibland efter Ecko har bajsat får han idiot ryck. Han kutar ihop sig som en harre och kuttar runt runt runt.. NÄR JAG FÖRSÖKER TA UPP SKITEN!
Idag var ett sånt tillfälle.. han sket och så skulle ja ta upp och så börja han kuta. Jag ramla omkull och han for runt runt. Hade skiten i handen.. Ställde mig upp efter mycket om och men. När jag bara står fortsätter han bara med sitt ryck! När jag säger åt honom eller höjer rösten blir han bara värre, för då trissas han upp ännu mer!

Vad tusan ska jag göra i sånna tillfällen då?

(snacka om att de vart tyst omkring mig när jag rammla, ungarna bara glodde stort på oss) *suck!*

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

kerstinjoh
0

Han försöker väl bara tala om för dig att så'n skit ska man inte plocka upp!Oskyldig

SaraC
0

Sitt + stanna, efter att han gjort sitt? Eller bara stå helt stilla och ignorera honom totalt tills han lugnat ner sig?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

kerstinjoh
0

Känner jag rasen Ecko-gris rätt, så går det väldigt fort från tanke till handling. Är man inte beredd så är det en stark hund och då är det svårt att sätta emot!

Försök göra någon slags rutin i "bajseriet". Samma ritualer varje gång. Jag tror att det är struktur o rutin våra bångstyriga hundar behöver.

Puss till grisen!

kerstinjoh
0

Känner jag rasen Ecko-gris rätt, så går det väldigt fort från tanke till handling. Är man inte beredd så är det en stark hund och då är det svårt att sätta emot!

Försök göra någon slags rutin i "bajseriet". Samma ritualer varje gång. Jag tror att det är struktur o rutin våra bångstyriga hundar behöver.

Puss till grisen!

Liss
0

haha, jo men alla andra skulle bli så sura om jag inte tog upp hans skit:P

Jag kan pröva att säga åt han att sätta sig, men jag tror ärligt talat inte de funkar heller.. han är okontaktbar när han gör sådär. Därför bryr han sig heller inte om att man ignorerar, för då fortsätter han bara:( De enda som funkat är att dra in honom i kopplet och "mordhålla" honom tills han lugnar sig.. *pust*

gejsa
0

Så där var mina nuvarnde hundars mamma. Varje gång hon bajsade så sprang hon ibland flera varv runt huset. Var jätteglad och busig. Sedan var det bra.

SaraC
0

Prova att stå stilla och var jättetråkig tills han lugnat sig då :)

Liss
0

Men de är ju de jag göööööör sara!:P ignorerar och bara står där och är tråkig. De funkar inte! han bara fortsätter.. och om jag vrålar eller säger något bara, blir han värre!

Liss
0

är inte så enkelt att stå stil heller när man håller i kopplet:P idag vrikade han min handled när han for!

SaraC
0

Jaha ja då blir det att försöka med avledning (t.ex sitt) eller att försöka få honom förstå att det inte är okej.

Liss
0

hihi

jaa du, att säga fy och nej är väl att försöka få honom förstå att de inte är okej. dessutom tror jag inte heller han tror de är okej när jag håller fast honom och försöker lugna honom. Galen hund!:P

har ju aldrig på mig godis när jag går ut sådär, men kanske får de helt enkelt

SaraC
0

Prova iaf sitt och det är då jätteviktigt att du har någon belöning, så han blir motiverad till att göra som du säger istället för att busa. Han kommer aldrig göra det annars, då är det roligare att busa :)  Ta med godis när ni går ut och öva "sitt" även vid andra tillfällen under promenaden. Det är det bästa jag kan komma på nu :)

Liss
0

Ja, jag ska testa det:)

Vattnadal
0

Vi har oxå en hund som måste "rejsa" efter att ha bajsat. Om man nu står där och måste plocka upp det, så har man ju inget val egentligen. Om det inte räcker att bara korta upp kopplet, testa att stå på det med båda fötterna, och så kort koppel att han bara kan stå, sitta eller ligga. Vänta sen till han ser lite kontaktbar ut, oavsett om det ska ta 10 min. Så fort han lyssnar och kan vara lite allvarlig igen, så kliv av kopplet, kommendera sitt stanna kvar, ta upp bajset, knyt påsen, sen kan han få göra något skoj. Kanske bara göra några trick, som vinka, rulla ed. Eller hoppa upp på en parkbänk, sten eller så. Gör något aktivt, som han gillar, så att det sker något roligt som han får lite utlopp för sin "ny-bajsad-anergi".

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Liss
0

haha.. ny-bajsad-energi:) Jaa, jag ska testa de.. är ju iof lika bra att ställa sig och vänta med att ta upp skiten. Men han gör så väldigt sällan.. så var inte alls beredd den här gånge. därav ramla jag:P

men ska försöka bara stå och vänta in honom och sen säga sitt. :)

tack

Karmatarerskanise
0

Att vänta ut ett sånt anfall fungerar definitivt inte hos oss med Hades. Han slutar aldrig då. Så manfår helt enkelt korta in kopplet hålla i hunden, klappa lungt och prata lungt. Ibland får vi göra det flera gånger innan han verligen slutar.

Hades får det dock inte efter bajs, utan nästan var gång man kommer ut. Han vill väl springa av sig allt :P

Liss
0

Ja alltså.. som vattnadal sa.. när man väntar ut så kortar man ner kopplet så inte hunden KAN göra nått

Karmatarerskanise
0

Det är ju inte att vänta ut. När vi kortar av kopplet kan han inte springa runt, alltså är det vi som får honom att sluta, inte han som väljer det.

Karmatarerskanise
0

Så nu vad hon menade med att vänta ut. Fungerar bättre för oss då vi pratar lugnande och klappar på bröstet.