Tips på ras
Jag och min pojkvän går i valpköpar-tankar.
Eftersom vi har såpass olika smak när det gäller hundar, har vi kommit överens om att köpa varsin hund.
Han vet exakt vilket sorts hund han ska ha (står mellan amstaff, staff och am bulldog), men jag själv vet inte vilken hund jag vill ha.
Det jag vet är att hunden kommer få bo i en lägenhet på 43 kvadrat (1:a) tillsammans med min, pojkvännen, hans blivande hund och mina kaniner (står i det stora köket).
Så det är en fördel med en hund som inte har några/väldigt svaga jaktinstinkter.
Förutom lägenheten så kan vi när som helst åka till hans föräldrar som bor 15 min bort.
De har en väldigt stor gård där hunden kan få springa, plus två supersnälla rottweilerw att leka/busa med.Funderar lite på att träna agility med min blivande hund (ligger en agility-bana i närheten där vi bor), plus lite clicker.
Har kollat bland hundarna i sällskaps-gruppen, men inte riktigt fastnat för någon.
Vet inte vilken grupp jag skulle kunna kolla i mer, så därför ber jag om lite tips.
Krav:
* Liten hund, max 20kg
* Inte alltför svårskött päls, borstas max 1-2ggr/vecka
* Inga/väldigt svaga jaktinstinkter
* Kunna träna agility och clicker med, men även kunna ta det lugnt i soffan.
Är inte aktuellt med valp förräns tidigast nästa år, så det finns gott om tid att komma fram till vilken ras hunden kommer bli.
Tar välkommet emot alla tips jag kan få.
Tänk på att det kan bli väääldigt trångt i er lägenhet med alla de invånarna. Och ni tänker köpa varsin valp, har ni verkligen ork till två samtidigt? Ni har säkert redan tänkt på detta, men ville bara säga det utifall :)
Vad sägs om min ras, Japansk spets? :) Har skrivit en artikel om rasen som du kan läsa om du vill :) De har noll jaktinstinkt, borstas några gånger i månaden, passar utmärkt till agility.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ALLA hundar har jakt instinkt. Dom har ju arv från sin förfader vargen. Ett gott råd i all välmening. Det är jätte jobbigt med EN valp. Men vad vore livet utan bästa kompisen hunden. Lycka till.

Vad roligt men en hund Ninni! :)
Pss, ta en titt inne hos oss inne på kanin, vi saknar dig :)
Att hunden ska gå ihop med kaninerna är mest en träningssak. Min kompis har en terrier såg allt bra sugen ut första gången hon såg kaninen men nu kan man lämna dom lösa tillsammans. :) Och mina hundar har verkligen inget intresse av att jaga min kanin (annat än för att äta godsakerna som då och då ramlar ur den) trots att den ena är husky och den andra hälften husky. :) Min tredje hund brukar jaga med pappa och blir skogstokig när han ser harar men min kanin vill han bara pussa på ^^
Ang att köpa 2 valpar samtidigt, väldigt jobbigt men om man känner att man orkar så visst. :) En tanke jag fick var att din kille kanske kan skaffa sin valp innan du skaffar din (eller tvärtom) så ni hinner känna efter ordentligt om ni ska ha 2st eller inte. Är ju ändå rätt trångt ni bor. Vem vet, du kanske blir totalcharmad av amstaffen eller vad han nu köper? ;)
Papillon är en ras som kanske kan passa annars..? Liten, lättlärd och passar till agility :D
(Slänger med en bild på mina voffar & kaninen)
lill_jarven: är precis så vi tänkt. :) Troligast blir att han skaffar sin valp först, och sen kanske jag skaffar min om vi känner att tiden och orken finns. Dessutom har han jobb och inte jag, så jag har ändå inte råd med en hund än. Så det mest troliga blir att han skaffar en efter årsskiftet, och jag min tidigast till hösten. Men kan mycket väl tänka mig att köpa en hund som är runt 2-3 år, en valp är inget måste.
Sen finns även tanken på att leta efter en större lägenhet, 2:a eller 3:a, just för att det inte ska bli så trångt.
Dock blir det en senare fråga. :)
Sheltie skulle kanske passa? Dom är hur fina som helst :D
http://sheltie.ifokus.se/
#6 Ok vad bra att ni redan hade tänkt på det :) Hoppas allt går bra med hundköpandet. Det är så mysigt med valp! Hade velat ha en till själv.. men nåt säger mig at jag har så det räcker just nu ;)

Kan du bara tänka dig en helt renrasig hund? Det finns ju en massa vuxna hundar som behöver hem, både från Sverige och utlandet. Två av mina är från Spanien och jag jobbar med hundar därifrån så jag har lång erfarenhet av dessa och kan verkligen rekommendera dem! Bara ett tips…

Jag skulle ju inte sätta en amstaff i en 1på 43kvm iaf..
De blir stora hundar.. iaf dom jag vet om.. Min klump är nu 6månade snart 7..Väger 25kg..
#10 Det spelar väl ingen större roll hur stor lägenheten är eg..? Har man en mindre lägenhet får man väl se till att aktivera hunden ordentligt utomhus. :) Jag har 2 BC-korsningar på ca 35kvm och oftast har de bara tillgång till 16kvm, absolut inga problem. :) Men klart det underlättar att ha e större lgh

Jo vist de beror ju på… Men som sagt jag sejer bara vad jag tycker.. Å jag skulle inte utsätta mina hundar för så lite plats att röra sig på..
Jag har tre hundar 1 amstaff,en puli och en schäfer.. Jag tycker att vårat hus på 150kvm är för litet!

#12,de blir nog en fin hund ;)
#10: Som jag skrev i det första inlägget bor hans föräldrar ca 20 min bort. De har ett hus på 250kvadrat och en tomt på ungefär 2000kvadrat där den kan komma och springa av sig. Plus att 20m från huset finns en jättestor skog att öva spår, sök osv.
Så en ev amstaff kommer inte enbart få vara i lägenheten.
Det gäller vilken ras det än blir, om det så blir en Chihuahua.
Det spelar ingen större roll hur stor lägenheten är, man aktiverar ju hunden ute. Inne är det vila, mat och kanske lite hjärngympa som gäller. Däremot kan det bli trångt om man ska ha två hundar, två personer och andra djur på den ytan.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar