Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1788 ggr
[Daniela1983]
0

Oväntat besök?

Står i kö till ett hunddagis, hade mejlat några frågor och nu vill jag åka dit på ett besök, speciellt då dagisplatsen kostar så otroligt lite, blir lite fundersam. Kan man komma oanmäld tro eller skulle de bli sura? Brukar man få ha med sig hunden?

Portie
3

Jag hade nog ringt och kollat, frågat vilken tid man kan komma på besök och så. Man kan säkert komma dit oanmäld också men dom kanske blir lite sura om man kommer på olämpliga tider eftersom det kanske stressar upp hundarna om det springer folk lite hursomhelst. Så jag hade iallafall ringt innan.

Fridaaaa
3

Tycker det är bäst att ringa och kolla först, speciellt om det är OK att ta med sig hunden in också 🙂 Kan ju kanske inte gå just då pga olika anledningar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zakaraa
2

Nej oanmäld är aldrig bra. Man kan komma och störa hundarna om ingen finns på plats. När jag jobbade på dagis så var vi allt som oftast alltid ute förutom om ett besök var inbokat.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Daniela1983]
0

Då gör jag så, även om man vill se hur de är mot hundarna och precis hur hundarna har det utan att ägarna är där? Hade även velat se hur de handskas med hundarna ute på promenad, om de är sjyssta eller ej. Var någon liten skräckhistoria jag läst om på nätet där hundarna inte fick stanna och göra sina behov fast de försökte, personalen pratade med varann och brydde sig inte om hundarna.

[Daniela1983]
0

Nu handlar det inte längre om oanmält besök utan jag funderar över om man brukar få följa med på en promenad om man säger att det är viktgt för en att se hur de hanterar hundarna? Någon som frågat och varit med på en promenad? Nu hade jag av nån här blivit avrådd från att ta det här dagiset ( som är det enda som ligger på rimligt avstånd) då denne sagt att de rycker mycket i kopplen, men ja, det gör ju ännu mer att man vill se om man vill lämna sin hund på ett dagis, det dagiset liksom.

Är bara intresserad av andras erfarenheter på frågan, är ny på det här med hunddagis, och detta är det första jag ringt och försökt boka ett besök hos.

Zakaraa
0

Absolut kan du få följa med. Det beror ju lite på dagis men hos oss fick man hänga med om man kunde "hålla tempo", många hundar betyder ju inte söla (men ändå låta hundarna få sin tid).

Vissa dagis kanske har tillgång till hundgård, vår hade det, så då kunde man få ta med hundar ut dit och leka med sedan hade vi även personer med olika handikap som kom och fick låna hundar (dock endast våra privata om inte ägaren gett tillstånd) och ta en promenad. Oftast låg hundarna i knät på de som satt i rullsto,, haha slöfockarna :)

Så fråga dagiset så får du säkert följa med utan problem!

[Daniela1983]
2

# 6 tack för ditt svar. Det preliminära svaret jag fick idag i telefon var att man inte fick följa med. :/ Men skulle ringa och höra med föreståndaren imorgon. Säger hon samma sak så kommer jag med största sannolikhet inte välja ha min hund där. För då får jag ingen bra känsla för dagiset. Men det är kanske bara jag det. :s

Fler svar tack!

Zakaraa
3

#7 Men gud så dåligt! Man vill ju veta hur de hanterar hunden innan man lämnar! Nog för att det går att "leka duktig" då men det var dåligt tyckte jag!
Jag skulle inte lämna mina djur till en plats där jag inte fick "inspektera" och se hur det var.

[Daniela1983]
0

Skönt att du känner samma, jag var rädd att jag begär för mycket när jag vill se hur hundarna behandlas/hanteras. Som sagt har bara frågat om besök på ett enda dagis så länge. En liten detalj är också att de satt ner priset till 2000 kr för en heltidsplats, vilket är ovanligt lågt, undrar för mig själv varför.

KaiPon
0

Nu har jag bevakat denna tråden ett tag, och är själv fundersam över varför du inte får se hur de handskas med hundarna. Det sätter igång några små alarmklockor för mig. Och 2000 för en heltidsplats låter på tok för lågt för mig.

Nu kan jag inte säga att jag är expert på varken hundar eller hunddagis, men det är bara mina åsikter här.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[Daniela1983]
0

# 8 Du som jobbar på hunddagis, dagis med hundgårdar, kan tänka mig att hundar bajsar även där ibland? Plockar personalen upp det eller ligger det bajs kvar. Hur gjorde de på ditt dagis?

Zakaraa
0

#11 Jobbade :) Dagiset är inte kvar längre, tyävrr.
Men de hundar som hade fri tillgång till sina rastgårdar fick rastgårdarna städade varje dag, oftast när hundne gått hem på dagen.
I stora rasthagen då var de aldrig uta själva så där plockades allt upp efter att hunden gjort klart dina behov.

[Tess86]
2

Det man kan göra är ju att fråga dem och deras rutiner, om de då talar om vilka tider de brukar vara ute på promenad kan man ju själv gå ut på promenad i området samma tid, och liksom "smygtitta" på dem. Men egentligen ska det ju inte behövas, om de är stolta över sin verksamhet och gör rätt så borde de inte ha något emot att visa upp sitt arbete heller. Så visst blir man lite misstänksam mot sådana svar. Men just att smygtitta på en promenad kan ju vara ett extra alternativ för att se hur de beter sig med hundarna när ingen ser.

[Daniela1983]
0

# 13 Jo jag fick veta tiderna för promenad, då det var den första frågan jag ställde igår. Ja du har rätt att man kunnat kolla själv, fast vet inte vilka vägar de går, men får väl utgå från att de är hårda mot hundarna som en sagt som sett dem flera gånger.

Trist att de ska vara såhär, idag lät det som de inte har någon plats ledig, och så undvek hon svara på om man fick följa med på promenad. Nä känner jag.