Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 3425 ggr
KaiPon
13

Oansvarigt sälja via Blocket?

Har hört flera gånger folk som säger att man inte ska köpa/sälja hundar på Blocket för att då är man minsann oansvarig och måste naturligtvis sälja valparna/hunden till första bästa människa.

Varför är det så många som tror att man är oansvarig bara för att man säljer via Blocket?

Min kompis hade nyss en kull valpar som hon annonserade ut via -gasp- Blocket. Bland annat.

Och jag måste säga, när jag var där nere och hälsade på hade hon en valp kvar. Lilla Schack. Och ja, hon gav valparna tillfälliga namn för att det inte skulle bli så opersonligt. Jag vet inte hur många människor som kontaktade henne angående Blocket annonsen, och det var väldigt många hon nekade. Varför? För att hon var en ansvarig säljare, hon ville att lilla Schack skulle komma tll ett så bra hem som möjligt. Hon vägrade sälja till första bästa, för det var inte okej i hennes ögon. Hon höll Schacks framtida liv i sina händer, och då ville hon göra det bästa valet hon kunde.

Jag slår vad om att om hon inte hade hittat en bra, seriös köpare som vet vad det innebär att ha en valp/hund, skulle hon ha behållit honom. För hon har hellre kvar en valp än skickar iväg honom till en oseriös köpare.

Så jag fattar inte varför det är ett sånt stort tabu att lägga ut annonser på Blocket för hundar. Men jag skulle gärna vilja veta.

Bara för att det finns oseriösa säljare/köpare, betyder det inte att alla är det. Eller?

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[dynamitella]
18

Jag ser inget problem alls med blocket så länge uppfödaren gallrar mycket noga bland köparna.

Calcifer
7

Jag har nekat otroligt många kattköpare via Blocket då jag inte ansåg att de uppfyllde mina krav. Att man annonserar på blocket betyder definitivt inte att man är ute efter att hiva iväg sin katt till första bästa, men tyvärr är det väldigt många som gör så. Och det är oftast de man hör mest om. Så egentligen finns det nog säkert ungefär lika många av de olika typerna av säljare, men de som syns och hörs mest är de som är oseriösa.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

KaiPon
3

Som sagt, jag hörde min kompis prata med en potentiell köpare över telefonen när jag var hos henne, och fy tusan vad rörd jag blev. Hon ställde verkligen bra och djupa frågor. Baserna var ju hur köparen bodde, hur familjeförhållandet såg ut och så, men min kompis frågade även varför köparen ville ha hund, varför just den rasen, vad köparen kunde tillföra till hundens liv, hur länge de planerade att ha hunden, hur köparen ser på framtiden…

Sen ser hon även till att ha kontinuerlig kontakt med köparna, utifall något skulle hända samt att hon kunde finnas där för köparna och även se hur de små liven växer upp.

Men ja, tomma tunnor skramlar mest och de är de oseriösa man hör mest om.

Men har som sagt även hört några (inte just här på Hundar i Fokus utan andra ställen) att om man annonserar på Blocket är man automatiskt en oseriös säljare som aldrig borde skaffat djur till och börja med. Då blir jag lite nyfiken på varför folk ser det så.

Om ni förstår vad jag menar.

Tally ho, rörigt inlägg, ber om ursäkt.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[Sabina]
2

Håller med er. Det är nog de som från början inte bryr sig om sina djur som hivar iväg djuren som ska säljas. Sådant ger förstås seriösa säljare (vilket majoriteten är) dåligt rykte och så är "karusellen i gång". När jag skulle sälja mina kattungar på blocket fick jag i snitt 35 förfrågningar per katt! Så alla katterna kom till fina och seriösa hem, då jag fortfarande har lite sporadisk kontakt med deras hem. 🙂

Sugar Mist
2

Jag hittade min valp via blocket och uppfödaren var väldigt engagerad och ställde många frågor och såg till att jag verkligen visste vad min valps hundras var för ras. Vet flera uppfödare/privatpersoner som säljer via blocket och är inte ett dugg oseriösa för det.

-

Calcifer
3

Nej det finns absolut ingen logik i att döma ut alla säljare där som oseriösa som inte ens borde ha djur. Visst, jag har sett vissa av dessa annonser också. Där det stått saker som typ "barnen gillar inte katten, så vi måste bli av med den" eller dylikt. Men det är ju långt ifrån alla som är så.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

axa
0

Jag tycker inte det är fel att sälja via blocket, ofta är det tyvärr många oseriösa köpare som svarar men såklart finns det ju personer som är helt perfekta djurägare. Ta mig som exempel (😃)

Vi köpte våran underbara vovve genom blocket, men såklart var ju uppfödaren petig och noga med att min lilla sötnos skulle få det rätta hemmet! Hon är vår ögonsten och bortskämda diva❤️

Instagram har hon ju oxå😎

Siggebus
4

En Blocket-annons är ju bara ett enkelt sätt att nå ut till ev. intresserade men betyder ju inte att man därför säljer till första bästa. 🙂

Sofy
2

Blocket betyder inte att man är oansvarig eller oseriös! Det som avgör om du är oansvarig eller oseriös är om du kastar på valpen på första sämsta som hör av sig så länge du får bort valpen och in pengar.

Jag sålde mina valpar på blocket och båda valparna har bra familjer. Det var otroligt många som blev nekade av mig som säljare då jag helt enkelt inte ansåg att de var lämpliga hundägare.

Jag fann min hund på blocket iofs var jag redan intresserad av den kenneln sedan 10 år tillbaka men det var tack vare blocket jag fick reda på att de hade en kull av just det jag letade efter och den uppfödaren är väldigt noga med vart hennes valpar hamnar.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Mischa
4

Blocket är ju enbart en försäljningskanal, hur skiljer den sig i seriösitet från att annonsera i ex. lokaltidningen.

Det är en helt annan sak att många oseriösa säljare/köpare använder blocket pga genomslagskraften och tillgängligheten som sidan har.

≧◔◡◔≦

russin
6

Blocket är ändå Sveriges största annonsmarknad, så det finns en anledning till att många annonserar där.

Har själv gjort det och hittade en suverän familj som köpare åt min ena valp. Saknar dock att dom ännu inte delat in i reggade och icke reggade/blandraser. Lättare för folk att leta då och slippa vara tvungen att läsa en halv annons innan dom ser om det är registrerade eller icke registrerade valpar med riktig stamtavla.

Frida B
1

Förstår inte heller varför många tar så allvarligt på blocket, och att man minnsan aldrig ska sälja levande väsen på blocket. Ska man vara sån, så finns det oseriösa köpare överallt.

Jag tycker att blocket är ett jättebra ställe att annonsera på, uppfödare och privatperson, sålänge man väljer köpare noga. Samma sak som köpare, att man är noga med vad man köper så att man inte står där med en smuggelhund till exempel. Som med alla andra annonsmarknader.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Tenacia
1

Hur säljer folk sina hundar/djur förutom på blocket?

Asså dom som dissar blocket typ ?

Siggebus
2

De som har kennel har ju ofta en "annons" på sin egen hemsida och/eller kanske på rasklubbens hemsida så för mig är det egentligen inte så annorlunda än att ha annonsen på Blocket.
Vissa sätter upp lappar på någon annonstavla i en affär etc.
Själva annonsen (var den än finns) innebär ju inte att valparna säljs till dem som först ringer.

Emel
0

Finns det så många alternativ? Många annonserar kanske på olika sidor för då får de fler "alternativa"köpare.

Jag är osäker

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Vizzla
1

FÖr mig handlar det om att utbudet på blocket är så stort på alla hundar som söker nya hem av både trovärdiga och mindre trovärdiga skäl. Blocket har ju också blivit en stor kanal för hundsmugglare så att sålla bland alla annonser är inte helt lätt. 

Jag tycker inte man är oseriös bara för att man lägger en annons på blocket men det är svårt för köparen att se vilka som är seriösa och vilka som "kränger till första bästa" utan hälsokollade hundar (även om det står "säljes enligt SKK:s regler") 

Hade jag haft valpar hade jag nog annonserat på andra sätt.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

JontaK
1

#16 Bra skrivet!

Det är i stort sett samma problem med kattannonser på blocket. Då det finns, och alltid kommer finnas, oseriösa säljare blir det naturligtvis svårt för köparen att avgöra om säljaren är seriös eller ej.

Även en seriös säljare/uppfödare bör naturligtvis välja effektiva kanaler för att nå köpare, blocket är som bekant väldigt effektivt och ger en enorm exponering jämfört med egna hemsidor och dylikt.

[VampireGirlElvira]
1

Du har rätt i den saken KaiPon. Jag tycker inte att det är oansvarigt att sälja sina djur på Blocket. Jag har också sett att många skriver att dom inte vill sälja till första och bästa personen, utan dom väntar tills den rätta köparen kommer. Om jag kunde lägga ut en annons på Blocket, så skulle även jag göra det. (Har tyvärr inte visa eller MasterCard). :D Och om jag skulle lägga ut en annons, så är det för att jag vill hitta ett bra hem till mina gerbiler som ett exempel. Och jag tar inte heller den första bästa som svarat på annonsen. Då är det bättre att ha dom kvar tills man hittar en som har den kunskapen och som har haft gerbiler, och har tid och förståelse för gerbiler.

Vizzla
0

#13 vi köpte vår via rasklubbens valphänvisning

- hemsidor

- facebook

- grupper på forum

- lappar i närbutiker

- annonser på hundutställningar, lokaltidningar osv

- via kontakter och andra uppfödare/säljare/köpare/tidigare spekulanter

det finns massor av sätt att sälja.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Melissa V
1

Jag annonserar också ibland på blocket men då mina gnagare. Har väl blivit en gång egentligen och då var jag nervös inför responsen då det alltid finns besserwisser som är precis som ni skriver, tar för givet att då är man oseriös. 

Men säger aldrig ja till första bästa, många drar sig ur själv (slutar svara dvs) när de inser att jag är stenhård med fortsatt kontakt och att jag vill ha svar på varje lilla fråga utan krus. 

Att jag ens la ut annons var baktanken att nå ut till andra som inte alltid känner till råttsällskapet, råttor.ifokus och dessa ställen. Alla har ju trots allt inte internet som en självklar källa eller vet hur de ska söka. 2 bebisar fann hem genom där och de har jag kontakt med än idag. Men många fler nekades också. 

Annars går jag genom hemsidan, på FB eller genom råttor.ifokus om de är otingade bebisar men oftast är alla tingade innan de ens är födda

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum