Problem med vaktande hund
Min hane vaktar mig mot andra människor och det börjar bli väldigt jobbigt. Han är hur kramgo och kärleksfull som helst mot personer han känner (dvs de inom familjen, nära vänner…) men mot främmande är han inte fullt lika trevlig. Det är min första hund så jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga för att få bukt med problemet.
Han är strax under 2 år gammal, nyligen kastrerad (januari) och han har enda sedan valpstadiet varit osäker mot främmande människor - i synnerhet männ.
När någon främmande kommer fram och börjar prata med mig börjar han oftast med ett skall för att sedan "boffa". Om personer försöker hälsa genom att tex hålla fram handen nosar han, viftar på svansen men boffar vidare och kan börja morra. Bita vet jag att han aldrig skulle göra. Om personen totalt ignorerar honom och pratar vidare med mig fortsätter han att boffa ett tag till men gör inte mer än så. Efter drygt 1-2 minuter är personen "godkänd" och då går svansen i 360 km/h som med personer han tycker om.
Han lyssnar i princip inte om jag säger till honom. Han slutar skälla men han slutar inte boffa och muppa sig. Känns så trist att han ska bete sig så varje gång det tex kommer in någon okänd för honom på kontoret.
Sooo, what to do? Jag har läst att man ska belöna när de är tysta när någon kommer, men om han aldrig är tyst kan jag inte belöna det. Hundar är ju opportunister så det borde ju gå att utnyttja på något vänster? :P
Ge din hund en uppgift att fokusera på, ett moment att utföra när den blir osäker. Den vaktar dig inte, den sänder ut avståndstagande signaler och vill att personen ska flytta sig. Ta istället hunden ur situationen till ett avstånd där den är bekväm, och sätt den i arbete.
Är det en dalmatiner du har? Tänkte eftersom du har en som visningavild eller vad man ska kalla det, isf är det sånna de är. De vaktar mot främmande människor, våran buffar också mot främmande människor. Säg till Gästerna att ignorera hunden och låt hunden ta kontakt. När våran har fått hälsa på gästen och godkänt den brukar hon tystna, fortsätter hon att boffa får hon gå och lägga sig i sin korg.
#1 Hur ska jag göra om jag är på kontoret? Finns inte direkt så mycket plats att göra av honom när det kommer in någon. Eller menar du att jag ska distrahera honom på något sätt när någon kommer in (typ få in honom i fot eller whatever) och därefter belöna?
#2 Yes det är en prickig hyperkula jag har :) Jag vet att rasen generellt är reservad mot främmande människor, men tycker han tar det till en sådan överdrift. Fast han kommer uppenbarligen inte från en bra kombination då hela kullen i princip beter sig som han på denna fråga.
Min valp gjorde så ett tag, bara i någon vecka fick jag jobba med det sedan var han glad i människor. Jag gav den främmande en godis att ge honom och bad den att sitta på huk och inte ta ögonkontakt, så satte jag mig bredvid och lät valpen hälsa, men fortfarande så att han fick stöd av mig i närheten. Nu är det inga problem längre, och om han blir osäker gör jag bara det jag skrev ovanför.
-
#3 Är det en typ av hund som verkligen ska vara på ett kontor, om han reagerar på det viset? Har han en bur/kompostgaller/någon gömma där du kan platsa honom och där du alltid sitter mellan den som kliver in och hunden så är det ett sätt att hjälpa hunden. Min förra hund var otroligt reserverad och rädd för främmande, med henne var det strikt lydnad som gällde för att hon inte skulle känna att hon behövde ta eget ansvar över situationen. Så snart vi närmade oss människor eller fick besök så fick hon hålla sig i fotposition, det var också där hon var som tryggast.
#4 EXAKT så gjorde jag under flera månaders tid när han var valp och unghund men det höll verkligen aldrig i sig längre än för dagen. Hemma kan jag använda den metoden om vi får någon man på besök som ha nkänner sig osäker på. Då sätter/ställer jag mig bredvid den "läskiga gubben" och har godis i handen närmast denne, och då kommer hunden fram för att äta och efter det är det i princip inga problem alls. Men det är lite klurigt att göra det varje dag på kontoret (=fet hund!) ;)
#5 Har ingen annanstans att ha honom när jag är på jobbet så har inget annat val. Vi har bara varit på kontoret under en vecka så det är möjligt att han coolar ner sig med det lite, i mina ögon, extrema beteendet menvill kunna träna bort det. På kontoret har han en bädd som ligger under bordet, som jag dessutom sitter framför så han ligger i princip "gömd" hela tiden.
#6 Du skulle kunna testa att ställa ett par kompostgaller framför bäddarna, så hunden får ett eget hörn. Ibland hjälper det hundarna att skapa en trygg bubbla där de dels vet att ingen tar sig in, en också att de själva förväntas ligga kvar bakom gallret.
Tänker att det kanske inte främst är han som behöver tränas i detta utan också du? vaktar han dig så är det ju för att han tänker att du behöver hans beskydd i given situation. Hur kan du göra för att han skall känna tvärtom, att han kan koppla av - att du är i kontroll?
#7 Jag har satt fast ett kompostgaller med en handduk hängade över, så nu ligger han som i en grotta. Hittills har det funkat ganska bra, han har boffat till när han hör när någon gått in på mitt kontor och börjat prata med mig. Men inget morrande eller skällande, så ett litet framsteg är det 🙂
#8 Visst kan jag behöva dresseras också, har du något förslag på HUR jag ska kunna få honom att känna att jag har kontroll på situationen? Jag är fortfarande relativt grön på hundägandet så jag är öppen för förslag 😃