Är detta vanvård?
En kille jag känner har skaffat hundvalp som nu är 10v gammal. Han lämnar valpen ensam 6 - 7 timmar om dagen. Och lämnar även kablar och sladdar framme i lägenheten som valpen tuggar sönder. Han säger själv att det är så jobbigt för att avföringen och urinen torkar in i golvet och mattorna. Själv anser jag att detta är otroligt grymt mot en liten valp som precis flyttat från sin familj och blir lämnad ensam så länge. Men hur ska jag gå till väga? Går det att anmäla? Har ju i princip inga bevis men tycker att den här personen inte ska ha hund 😟😟😟
Tror inte man får lämna en vuxen ensam mer än 4,½ timme, så att lämna en liten valp i 10, låter sjukt. :(
Hundvalpar
Du får inte skilja hundvalpar från modern annat än tillfälligt så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad och över huvud taget inte förrän de är åtta veckor. Valparna får heller inte lämna uppfödaren innan de är åtta veckor om inte det finns särskilda skäl.
En hundvalp under fyra månader ska inte vara ensam mer än korta stunder. Det är inte lämpligt att hundvalpar under sex månader sitter i karantän.
Nej det är inte tillåtet att lämna en 10 veckors valp så länge. Du kan kontakta länsstyrelsen och höra med dom.
Mvh Linn
Olagligt att lämna en valp som är under 4 månader annat än korta stunder. Stackars valp, hade tagit ett snack med dem, hjälper inte det: anmäl!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jo har försökt prata med honom och sagt att det inte ok. Han ville inte ha hundvakt om dagarna för att valpen skulle "tycka om" hundvakten mer än honom. Otroligt egoistiskt. Rätta mig om jag har fel, men han tar promenader med valpen på 2 timmar, detta är väl inte alls bra för valpens höfter/leder? Nää blir nog ett samtal till länsstyrelsen imorgon…
#5 det beror lite på hur mycket hunden får gå, om den är kopplad eller lös. kopplad i ett högt tempo i timmar är inte bra för en liten valp, men lös och i dennes takt, där den får lulla runt och lukta bäst den vill är bra, och då kan man vara ute i timmar utan att ha kommit särskilt långt.
men det låter inte alls bra att han lämnar den sådär, det är dels olagligt och dels kan det bli förödande i framtiden om hunden är otrygg i så tidig ålder (tänker på separationsångest främst). han bör skaffa hundvakt omgående, hans och hundens relation blir knappast bättre av att han överger den varje dag.
Nej, det låter inget vidare alls! :O Min hund fyller snart 2 år och jag skulle aldrig lämna honom ensam mer än 4 timmar, lämnar honom endast ensam om jag måste!
Ha en trevlig dag!
TS du kan inte vara säker på dessa siffror då du troligen inte klockat när han går osv, men prata med personen, vissa en info sida på nätet och lagen ang att valpar under 4 månader inte får vara ensamma för länge.
Och vissa även info ang skador hunden kan få av för mycket motion i ung ålder.
Funkar inte det anmäl, tycker jag :)
PS: Ingen tycker väl om att torka kiss och bajs? alla tycker väl att det är jobbigt någon gång ibland med valpar :)
#8 Jo jag vet i princip vilken tid han åker då vi samåker till jobbet ibland, vet även när han slutar jobbet. Har visat honom hundar iFokus och alla sidor man kan tänka sig… har även visat sidor som handlar just om valpar. Vet inte vad som mer återstår att göra förutom en anmälan…
Anmäl, i bästa fall säljer han valpen och skaffar ingen ny.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Ring länsstyrelsen, för valpens skull. Går bra att göra en anonym anmälan.