Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2266 ggr
[dynamitella]
0

Öronkuperad amstaff med stamtavla?

Som rubriken lyder. Är det ok att ha sin hund reggad i SKK och använda som avelshane trots öronkupering, när det är olagligt att utföra? Jag finner det hela lite skumt.

Trollhund
1

Öronkupering är olagligt att genomföra i Sverige och har varit det länge. Däremot är det så vitt jag förstår lagligt att importera redan kupperade individer.

[dynamitella]
0

Det förstår jag. Kan man då sen regga dem i Svenska kennelklubben och plocka ut stamtavla trots detta?

Anna-Helga
0

Ja det tror jag man kan. Det är ju papperen SKK går på, man behöver ju inte skicka med foto! :) Man får inte tävla med kuperad hund. Sen är det något med om det är gjort före 2008? Och så måste det vara lagligt i landet där det är gjort givetvis. Tror jag. Jag har just läst om detta på Facebook i nåt forum jag är inte jätteinsatt själv. :)

vallhund
3

Varför skulle man inte kunna regga valpar efter kuperade hundar?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Mysisa
8

Klart man kan avla på en kuperad hund! Bara för att det finns idioter som har hund betyder inte det att en hund som ägs av en idiot inte är värdefull för rasen. Hur tänkte du nu? För seriös avel sker väldigt mycket uteslutning innan man parar, alla sjuka djur går bort, alla mentalt dåliga går bort osv ska man sålla bort även de kuperade så har man snart inga avelsdjur kvar.

minavitas.wix.com/kennel

Mischa
1

Rent avelsmässigt är det ju inte viktigt hur vidare hunden är stympad eller ej, det är ju inte ärftligt.

Som tidigare skrivet är kuperade hundar fullt lagliga om dem är importerade från ett land där det är tillåtet, och är hunden stamboksförd i hemlandet hos motsvarande organisation till SKK så omregistreras hunden bara.

≧◔◡◔≦

[TeamGolden]
0

Du kan regga amstaffen i både SKK och tävla med den om den är född innan 1 januari 2008. Det är olagligt i Sverige men många kennlar kuperar sina hundar utomlands.

OneSound
0

Intressant diskussion.

Om hunden har kuperad svans då? Då vet man ju inte om hunden har svansknyck eller inte. Och det är ju inte önskvärt direkt, då borde väl en viss del av valparna ärva de liksom :)

Aut viam inveniam aut faciam

Mischa
0

Visst kan kupering dölja "defekter".

Har valparna anlag för kroksvans så har dem det oavsett om den syns eller ej på föräldrardjuren.

≧◔◡◔≦

[dynamitella]
6

Nu behöver ni väl inte vara nedlåtande. Jag påstod inte att det skulle påverka valparna.

Vad jag tänker är helt enkelt att om det är olagligt i Sverige att kupera hundar, är det ju sjuk dubbelmoral att tillåta att man reggar och avlar på hundar som man exempelvis klippt öronen av utomlands först för att sen ta hit och vara helt laglydig.

Då kan ju folk som stympar sina hundar enkelt få tag i dem på andra sätt där kuperingen kanske görs i en källare någonstans, och sen komma hit och "såja, här var allt i sin ordning, här har du en stamtavla, varsågod :)".

Dumpuck
6

#10 Kupering sker inte i någon källare utan det sker under sedering och med smärtstillande, har folk huvud så kollar de upp hur kuperingen gjordes innan de köper någon kuperad hund. En riktigt gjord kupering behöver heller ingen ställning av något slag utan stygnen tas bort efter ett par dagar och hunden påverkas ingenting av det.

Dock som med allt annat så finns det idioter även här, men en riktig kupering sker under kontrollerade former.

Mischa
0

Så länge de finns folk som tycker det är tilltalande så kommer det att finnas.

Det finns ju heller inget som säger att valpen man ska köpa måste genomgå kupering bara för att det är tillåtet i det landet och för att syskonen gör det, OM man inte vill att valpen skall bli kuperad.

≧◔◡◔≦

[dynamitella]
5

Well. Jag har sett en hel del sax-kuperingar på sistone. Hundar som har öron borthackade till skallbenet, och sneda och såriga kuperingar som inte sköts ordentligt. 

Jag tvivlar på att alla, om ens majoriteten av alla utländska kuperingar sker under sedering av veterinär.

Jag har inte problem med kupering som sköts av veterinär. Det är resten, som vi inte ser, som går mig på nerverna.

Thaisilk
3

#11:

Kanske inte så många svenska hundar kuperas i källare men det är mycket vanligare än du tror att vissa öronkuperas hemma på köksbordet utan bedövning och utän veterinär. Det har blivit vanligare att drägget binder ihop sina hundars ben och käkar och sedan skär/klipper av delar av deras öron, antingen gör de det själva eller så fixar de någon som gör det mot betalning.

Om polisen gjorde sig besvär med att kontrollera alla kuperade hundar skulle det visa sig att MÅNGA är svenskfödda, inte ägarregistrerade hos Jordbruksverket och inte har papper på att de är lagligt införda och kuperade i utlandet.

Trollhund
0

Jag tycker detär bra att man satt hårdare restriktioner kring kupering. Det betyder att det på sikt kommer att försvinna iaf i avelsvärden. Däremot är jag inte så naiv att jag tror fenomenet försvinner för det. Så ja, jag håller med TS att det är förkastligt. Trodde du syftade på om det var lagligt i ursprungsinlägget, därav mitt svar. Jag tycker det är dumheter att en del förespråkare menar att det inte påverkar hunden. En hund med hängande öron får ju ec ett helt annat utryckmed stående som påverkar hur andra hundar uppfattar den kuperade hunden. Ville inte EU ha ett totalförbud på kupering? Ja, det går ju atts.ga att det alltid kommer ske i bakgrunden, men det är inget argument för att inte förbjuda det helt.

vallhund
1

Hundars egenskaper sitter inte i öronen.

Svanskupering är allvarligare, eftersom att man då inte vet hur svansen sett ut. Vanligt hos Rottisar.

Min vovve är född med stubbsvans, han får inte paras med tik som inte har full längd på svansen. Risken för Spina Bifida är stor om man parar svanslösa hundar med varandra.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Jojjo969
0

Fast man behöver ju heller inte köpa från uppföadre med suspekt hemsida och dåligt rykte??
De uppfödare jag känner vet precis vad de köper när de köper en kuperad hund och har koll på vem uppfödaren är. De gör sin läxa noga och köper inte "källar kuperade" hundar. Och ja, sånt sprids fort!

Däremot kleti och pleti som importerar har sällan koll, utan köper en "cool hund"

Em_
1

Tycker man ska överväga det noga. Är det verkligen motiverat utifrån hur avelsbasen är i Norden tycker jag, lite motvilligt, att det är ok. Kan tycka att man borde ha ett särskilt tillstånd för importera en kuperad hund. Typ skriva till jordbruksverket och motivera varför just den individen behövs i Sverige.

Rafflan
0

Kupering är förbjudet i Sverige.

Dock är det vanligt utomlands fortfarande och förbjuder man import av såna hundar blir det svårt att importera bra hundar = risk för dåliga avelsdjur/inavel :/