Bra belöningsgodis?
Jag använder just nu vanliga "leversnittar", de fungerar men inte mer än det. Jag vill ha något som inte är kladdigt, rätt små bitar, gott och med bra innehåll. Vad använde ni?
Jag använder mest torkat kött och spannmålsfritt torrfoder.
När man pratar om belöning, handlar det ju om vad hunden ser som belöning. Rent generellt är, i träningssyfte, bättre med mjukt eller slickbart godis, så att hunden inte behöver ödsla tid på att tugga, och därmed hinner tappa fokus
Pyttesmå bitar av mjukt, tex köttbullar, leverpastej, ost, blodpudding, kött, kyckling , eller torkade bitar av dessa, brukar funka toppen :)
Leversnittar och frolic skulle jag säga är det sämsta man kan ge, både innehållsmässigt, och tuggmässigt.
Ungs torkad blodpudding, skulle det vara nått? Kladdar inte och är nyttigt.
#3 Socker i blodpudding i de flesta samt lök = inte bra. Så är inte nyttigt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 sällan min pöjk faktiskt tuggar godiset ;) Kanske kan köra på lite olika då. Tycker det är smidigt att alltid ha godis och klickarern i fickan. Enkelt om hunden gör något bra rent spontant. Spannmålsfritt torrfoder kan jag nog köpa en liten påse..
Jag kokar kycklinglever i lite svagt kryddad oxbuljong sen torkar jag dessa i ugn. Står sig väldigt länge, är helt torra och hunden tycker väldigt mycket om dem. Att jag har 100% koll på innehållet och att det blir mycket billigare än "färdigt" hundgodis är bara en bonus.
Går dessutom att krossa i mycket små bitar.
Köper "remlingar" i butiken (torkad vom eller matstrupe har jag för mig att det är) och klipper i småbitar. Funkar toppen till vår tös som i vissa situationer kan bli för blockerad för annat "tråk"godis. =) Luktar illa som attan dock! ;)
Förlåt att jag kapar - Men när man torkar blodpudding i ugn, luktar det mycket av det då? Jag tål inte lukten och skulle inte kunna vara hemma under tiden det torkar..
Tack för svar!
#8 I stort sett vad du än torkar i ugn kommer lukta lite mycket som det gör när det tillagas normalt, ibland mer.
#8 Tycker det luktar lite sött och blodpuddingsaktigt när man torkar blodpudding, inte spec. mycket dock.
-
Planet pet, ziwi peak -ratas numer- och lite olika torkade grejer. Kyckling är enligt mig lättast att torka, inte så kladdigt, luktar knappt och oftast uppskattat. :)
Men oftast Planet Pet, ''Tuna Bites'' är stor favoriten. Brukar klippa eller dela i mindre bitar. Luktar inte så gott men efter ett tag vänjer man sig.
Mjukost på tub tycker jag fungerar bäst som supergodis, jobbigast är att komma ihåg att lägga in den i kylskåpet igen, haha. Nu haf vi en väldigt matmotiverad kille. Han kan jobba för morotsslantar liksom. Men sånt godis, eller leversnittar fungerar bara som "vardagsgodis" dvs inte med föf mycket störning eller när man ska täna in nya grejjer under störning. Jag brukar skifta mellan massa olika grejer men mjukosttuben tycker jag är smidigast. Inget kladd för mig, inget som beöver brytas sönder, kan ge bara ytte pytte åt gången, hunden måste vända hela sin uppmärksamhet mot mig och fortsätter göra det när han slickar, finns en massa smaker att byta mellan och han älskar det! Med tanke på innehållet så är det kanske inte det bästa jämfört med ex torkd kyckling, men som supergodis då och då ser jag ingen fara. För oss blir också godiset högre värderat om det är olika som dyker upp olika ofta.
Jag kör på katt-torrfoder med högt köttinnehåll. Hundarna ÄLSKAR det och det är små bitar och lättuggat samt räcker rätt så länge. De större hundarna får fler bitar i taget oftast, men de jobbar ändå rätt så hårt för de pyttesmå kulorna. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#11 Läste att Planet Pet var från Kina eller något sådan land = urkass djurhållning ang köttet i 😕
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Brukar ge mjuka bitar när vi tränar detaljer och shejping, Let's Bite, Planet Pet men även mindre nyttiga spannmålsbitar. Smidigt att klippa eller skära i små bitar, varken kladdar eller smular. Det tar tid att tugga också vilket gör att han inte stissar upp sig utan håller fokus.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
#14 Stämmer tyvärr.. Försöker att inte köpa det allt för ofta, dock är det himla praktiskt! Letat efter gott godis från lyckliga djur! Därför jag torkar själv.. Som #13 funkar kattmat även på mina hundar ibland. Har använt Orijen, dock tröttnade de väldigt fort. :/