Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 11959 ggr
Gahich
2

Gammal hund tappat tand

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Golden Retriever hane på 11 år har tappat en av sina övre framtänder.

Den blev för ett tag sedan missfärgad och fick svarta partier, planerade in att vi skulle göra ett veterinärbesök men det har inte hunnit bli av. Nu idag såg jag att han tappat tanden.

Övriga tänder ser ut som gamla hundars tänder ser ut mest. En tand är haft avslagen och resten ser "bra" ut. Men man börjar se att han blir gammal, vissa tänder är lite snea (stavning) och så.

Det jag undrar över är:

Vad gör veterinären åt detta? Om det ens finns något dem kan göra?

Finns det något jag kan göra?

Kan han fortfarande äta sin vanliga "hårda" mat eller ska man överväga att blöta upp den innan?

SLCH
0

Låter som att du gör bäst i att börja blöta upp maten. VAd en veterinär kan/gör åt saken vet jag inget om tyvärr.

Gahich
0

#1 Då börjar jag med att blöta upp maten från och med nu, så får vi se vad veterinären säger sen.

Om någon annan har mer erfarenhet av dessa så berätta gärna!

Maja2
2

Jag skulle nog BÖRJA med att besöka vet. Hunden kanske behöver antibiotika eller smärtlindring.

Ison
0

Håller med #3 ring veterinären och åk dit asap. Tänk själv om du tappat tänder pga dålig munhälsa, tandvärk är ju bland det värsta man kan få. Jag skulle hellre åka en gång för mycket, än få reda på i efterhand att hunden haft smärtor som kunnat motverkas med förhoppningsvis enkla medel:)

Gahich
1

Precis pratat med veterinären. Hon sa att det inte var akut utan jag skulle precis som #1 säger börja blöta upp maten och sedan boka en tid hos veterinären.

Gahich
0

Boka tid hos veterinären om jag märkte att han hade ont/ inte kunde äta sa hon, annars behövdes det inte. Men ska nog boka en tid så får det bli en hel hälsokontroll.

Ison
0

#6 okej skönt att du fått svar av legitimerad person:)! Hoppas det går bra för dig och vovven:)!

Gahich
0

#7 tack :) Ett besök på strömsholms djursjukhus tackar jag inte nej till, alltid roligt att vara där (förutom om hunden mår dåligt då dvs).

Maja2
0

Innan en hund matvägrar för att den har ont i munnen, kan det vara riktigt illa.

Ison
2

#9 fast om TS säger att det ska bokas tid för hälsokontroll av hunden så får vi ju tro på det! Och en veterinär kommer ju garanterat kolla i munnen om en ordentligt koll görs.

Maja2
0

#10 Ts säger att det NOG ska bokas. Säger inte att det SKA bokas, vilket jag personligen tycker är prio 1, om hundens tandhälsa är sådan att den till och med börjat tappa tänder.

Ison
1

#11 Oh, sorry! Läste det TS skrivit lite för snabbt. Trodde det stod att det skulle boka tid. Tycker också hunden bör kollas igenom! Det är en skyldighet som djurägare att se till så djuren mår bra:)

Gahich
0

Tid är nu bokad, endast några timmar efter att jag upptäckte den tappade tanden.

Och nej hans tandhälsa är inte urdålig som det verkar enligt #10, detta är de enda ålderstecken han fått och övriga tänder mår bra. Han är en av de friskaste hundar jag sätt i hans ålder och jag gör allt som behövs för att han ska må bra. Är ingen dålig djurägare.

[SophD]
0

Va hos veterinären med min labbe som hade tappat en bit av tanden. Tanden hade liksom börjat bli gul/brun, ser gammal ut. Men de sa att den kommer trilla av av sig självt, och eftersom inte har ont så ville de inte göra något med tanden. :)

Ison
0

#13 ingen har sagt varken att din hund har kass munhälsa eller att du är en dålig djurägare? Om du väljer att tolka det som skrivits på det sättet får det stå för dig. Att kolla upp ett djur som tappat en tand av sig själv är enligt mig en självklarhet. Om det har med ålder eller sämre munhygien kan ingen förutom en veterinär uttala sig om efter en undersökning.:)