Hundar iFokus

Hundar

Etikettklicker-shaping
Läst 1108 ggr
hannapannah97
1

Klickertips?

Hej, jag undrar om någon av er har något tips eller något man ska tänka på när man ska använda klicker när man ska lära hunden saker?

Tacksam för svar!🙂

ElinJL
2

Tänk på att ALLTID ge godis när du klickat, ett klick ska betyda, yes du gjorde rätt! Var också noga med att klicka i precis rätt tidpunkt annars kan du fram oönskade beteenden. Tex om du var ute efter att hunden ska backa men du klickar lite sent så det blir när den står still, då får du ett stående när du egentligen ville ha backa :)

Lycka till!

/Elin 
Medarbetare på Tävlingshundar

Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

hannapannah97
0

Tack! 🙂

Vill gärna få många tips så fler får gärna skriva 😉

Praefatio
2

Vad är det för typ av tips du vill ha? Vet du grunderna i hur man tränar med klicker? :)

Mitt enda allmänna tips är att träna mycket på att bli bra på att klicka i precis rätt ögonblick. Dvs. öva upp din egen reaktionsförmåga. Hade problem med det vid ett tillfälle, skulle träna min hund att gäspa men råkade ett par gånger klicka lite för sent, då han slickade sig om nosen. Därefter var det bara att glömma att träna mer gäsp på ett par dagar, för hunden var bombsäker på att det var slicka sig runt nosen han skulle göra…

Mapel
1

När du tränar in så gör det i etapper. Vill du att hunden ska gå åt vänster så klickar du till en början att hunden bara tittar åt vänster och sen så utökar du kraven eftersom. Alltså, hunden tittat åt vänster. Vänder huvudet åt vänster. Tar ett steg åt vänster. Tar ett steg och vänder huvudet. osv. Det gör det lättare för hunden att lära in momentet än om du ska ha hela kommandot på en gång. Lite beroende på vad det är du tränar in såklart. 

Sen som #1 sa. Klick betyder godis, alltid. Även om hunden gör helt fel kommando, eller du råkar trycka på klickern så måste du ändå ge en godis :) 

Ett annat bra tips är att man aldrig ska låta hunden misslyckas mer än 3 gånger. Har en missluyckats mer än 3 är det ett för stort steg och du måste antingen backa i inlärningen eller hjälpa hunden så att den gör rätt, men det är lite mer allmänt för all inlärning :P

[Teddies matte]
1

Gå Canis nätklickerkurs (gratis) www.canis.se

hannapannah97
0

Jag tänkte på det att bara för att man måste ge godis efter klick, betyder det att man måste klicka för att kunna ge godis eller kan man belöna med godis utan klick emellan åt? :)

Mapel
0

Javisst, du kan absolut ge godis utan klick! Det är bara klick utan godis som inte är bra :) Vi tränar både med klicker och utan, beroende på situation.

hannapannah97
0

Va bra, det är det jag tänkt på mest för jag vill inte fastna i att bara kunna använda klickern men vill absolut använda den ibland :)

Sugar Mist
0

Klickern används som inlärningsredskap som man sedan kan välja att sluta använda när hunden lärt sig saken helt och hållet. Tänk på att klicka in hunden ordentligt. Jag spenderade två veckor med att klicka in min valp just för att det ska sitta.

-

hannapannah97
0

Ok, jag har börjat med klickern nu och han förstår inte än så det får ta sin lilla tid :)