blåsljud på hjärtat
Vi fick idag reda på att vår hund hade fått blåsljud på hjärtat.
Har någon av era hundar fått det och hur gick det?
Jag är lite orolig för min lilla sötnos
Jag är cool
Jag har haft en hund som hade det, dessvärre blev inte prognosen bra på honom och han fick somna in någon månad senare. Nu behöver det inte gå så illa som det gjorde för min, upptäcker man det i god tid och hunden svarar bra på medicinen så kan de leva i många år till utan problem.
Jepp, han lever livet, utljudade hjärtat och blåsljudet är sånt litet fel så det kommer inte påverka honom i livet, men man ska vara försiktig med narkos :)
Så bara att träna och leva som vanligt och lyssna hjärtat varje gång vid vaccination, blir blåsljudet sämre får man göra nytt ultraljud :)
Så hur allvarligt det är beror på vad som orsakar blåsljudet :)
Hur gammal är din hund`Det finns så många olika sorters blåsljud. Man måste nog ta ultraljud och ekocardiografi. Det räcker oftast inte med att lyssna med stetoskop. Clarence Kvart på Ultuna är expert.
Min valp hade ett fysioologiskt blåljud, som beror på att bröstväggen är tunn.
Sen finns blåsljud beroende på aortainsuff, aortastenos, mitralisinnsuff, mitralistenos, tricuspidalisstenos resp. insuff. Stora insuffer och stenoser kan höras mindre än de relativt mindre.
Äldre hundar har det ofta och kan behandlas med läkemedel om det inte är i alltför sent stadium.
Det är en 8 år gammal Dvärgschnauzern. Hon kommer från en uppfödare som har tagit 4 kullar på henne.
Jag är cool
Som sagt beror det helt på vad blåsljudet beror på. Vissa blåsljud är ofarliga och de kan leva ett långt och normalt liv, andra blåsljud är tecken på allvarliga saker.
Man kollar upp blåsljud med ett ultraljud där veterinären kollar hur hjärtat pumpar och vad själva ljudet beror på.
Besök min blogg: http://bumpi.se