"nybörjarraser"?
Hej! Finns det någon ras som är mellanstor till stor som inte är jättetuff för nybörjare att ha? Alltså det är så krångligt att utforma frågan så att man förstår helt men hoppas att någon förstår och kan ge något förslag 🙂 Vi har tittat på Lagotto Romagnolo för att min lillebror är pälsdjursallergiker men det är inte jätteallvarligt så vi skulle kunna ha någon annan ras också men vet någon om Lagotto är en bra nybörjar ras? Och ni får gärna ge förslag på andra så vi har lite valmöjligheter som vi kan kolla på 🙂
Har ingen erfarenhet av lagottos men det finns en på vår valpkurs och han är ruskigt envis och har svårt att slappna av. Många lagottos är nog ganska envisa och självständiga.
Vad vill du göra med hunden? 🙂
Ok! Jag vill gärna kunna köra agility med hunden och så ska den helst vara "lättlärd", vet att det skiljer lite från hund till hund men vissa raser sägs ju vara med lättlärda än andra osv
Korthårig Collie tycker jag är en bra nybörjarhund som man kan testa på lite allt möjligt med utan att den går i taket av för lite aktivitet. Däremot bör man vara väldigt(!) noga med mentaliteten och kolla upp mycket av släkten.
Tillägg: Eftersom Collien är en vallhund från början så har den vallhundens följsamhet och lättlärdhet. Bra att veta är att de olika hårlagen skiljer sig väldigt mycket, medan Långhårig Collie verkar vara mer till utställning och sällskap så verkar Korthårig Collie vara mer åt brukshållet. Upplever också att LH Collie har mer rädslor än vad KH Collie har.
-
Först skulle jag se hur lillebror tål hundar, att skaffa hund som sen inte någon tål är inte helt roligt att man inte tål hunden man bor med. Själv har vi pudel pga pälsallergi. Jag tipsar er att ta en titt även på Mellanpudel.
Lagotton är en samarbetsvillig MEN lite envis ras.
Men då jag jobbat med pinscher anser jag knappast lagottos vara självständiga eller envisa, tvärtom tyr de sig mycket till sin ägare och älskar att vara till lags.
Lagotton kan vara en bra nybörjarras om ni är redo att aktivera hunden, en lagotto är en mycket aktiv hund som inte nöjer sig med promenader och godissök!
Jag själv ska syssla med viltspår, personsök, agillity tävlingsnivå, lydnad på tävlingsnivå samt lite mer bruks.
Jag tycker dock att ni borde fundera på pudel istället, de är lite enklare att ha och göra med för nybörjare :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Min erfarenhet av pälsdjursallergiker(inte som patient) är, att även om man är svagt allergisk, så kan man bli mer allergisk vid daglig kontakt med allergenet. Jag skulle prata mer med sjukvårdskunnig/ inom allergiområdet, person innan jag skaffade en hund.
5 där har du en till ras jag har flera bekanta med dvärg schnauzer otroligt trevliga hundar o dom ser alltid så tokigt glada ut, syrran tål sin bra och även min kompis tål sin hund bra :)
Min granne har både dvärgschnauzer och långhårigcollie som jag umgås jätteofta med, collien har jag varit med sen han var valp för att de köpte honom i somras så jag tycker att jag har lite valperfarenhet och det är ju bra. Jag känner en som har en Dvärgschnauzer kennel, hon vill väldigt gärna att vi ska köpa hund av henne då hon sett hur bra jag har hand om Elva (min grannes Ds). Vi vet att dvärgschnauzer fungerar bra med min bror då vi även tagit hand om pappas kompis Ds och henne hade vi i flera veckor ibland. Jag vill gärna ha en hund som man kan köra agility med men som inte kräver det för att inte bli galen. Jag gillar Lagottons storlek väldigt mycket och att de verkar som väldigt aktiva hundar som vissa skriver.
Som sagt, lagotton kräver arbete.
Pudel eller dv schnauzer passar säkert dig.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Alla raser fungerar som förstahund, frågan är bara vilken ras som passar :) Vill du bara köra lite agility ibland är nog en lugnare ras bättre.
Ja lagotton är en aktiv ras. Har min första nu och jag kan jämföra mycket med brukshundarna jag tidigare haft i aktiveringsnivå.
Nosjobb, nosjobb, nosjobb så är han tillfreds och världens trevligaste kille. Men går det några dagar utan vettiga uppgifter så blir han vaktigare, far omkring inomhus och kan upplevas stressad, kopplar bort mig på promenaderna i jakt på dofter att följa osv. När han är mentalt tillfreds så är han ljuvlig att arbeta med, lättlärd som tusan 🙂
Visst finns det lagottos som endast agerar sällskapshund men frågan är hur bra det fungerar? Har två i min närhet som många grannar upplever jobbiga, skälliga och 'överallt' utom kontroll. Tanten är inte aktiv med hundarna överhuvudtaget. Dom rusar av sig i trädgården och skäller. Får några extremt korta kvarterspromenader varje dag då man helst inte vill möta ekipaget överhuvudtaget….Dålig mentalitet? (som många anser rasen har) Ja kanske det, det har ju jag ingen aning om men jag gissar ändå på väldigt frustrerade understimulerade hundar…😕
Vad gäller envisheten så är min erfarenhet av just min individ att han inte är särskilt envis i vardagliga situationer men om det gäller att lösa en uppgift, tex sökruta. Han tröttnar aldrig, uppgiften ska lösas, punkt. Tidigare brukshundar hade många gånger tröttnat och tyckt att "nej här finns inget mer att hämta och gör det det kan du hämta själv"
En lagotto kräver också en hel del pälsvård och hanteringsbiten kan vara klurig. Man måste börja på en gång att vänja dom vid att hanteras, klippas, hållas fast osv. Viss kritik har framförts av både veterinärer och trimmare att dom är svårhanterade.
Vi tränar viltspår och lydnad på tävlingsnivå just nu. Sen gör jag sökrutor med föremål samt personsök för mer mental stimulans. Personsök är nog det jag tänker utveckla senare i livet, han fullkomligt älskar det.
Så var ärlig med vad ni mäktar med och tror er klara av. Men vad du än väljer för ras var noga med att jämföra uppfödare. Prata med folk som kan rasen och kan ge rekommendationer :)
.
Mellan pudel? Dom är sjukt bekväma och kan följa med över allt, däremot så gillar de inte att vara ensamma mer än 2-3 timmar.. Vill göra allt och är alltid lika glada, agility, tricks ( våran kan jääätte många:) ) skogs promenad, mys i soffan, kurser ja allt man kan tänka sig. Våran första hund och funkar suveränt!!
Om ni kan tänka er en mindre hund så rekommenderar jag bichon frisé. Ljuvlig nybörjarhund som gärna hänger med i svängarna och är väldigt "förlåtande" för nybörjarmisstag. Bra familjehund, fäller inte, kräver förvisso en del pälsvård. En bra "prova på" hund där man kan prova på alla möjliga sporter för att hitta vad man själv tycker om men som ändå inte klättrar på väggarna om man har en sjukperiod eller liknande.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tack för alla bra förslag, ge gärna fler och berätta för och nackdelar! Blir jätteglad 😃
#13 Hur kommer det sig då att min, en bekants och min pudels avelsrättsägares pudlar finner sig helt i att lämnas längre än 2-3 timmar? Dessa är alla mellanpudlar. Man kan inte säga att alla är så, det är absolut inte rastypiskt heller.
-
Jag har dvärgschnauzrar och dom är jättebra för nybörjare :) Ingen ras är "allergivänliga" utan det finns endast allergivänligare :) Det är bland annat Dvärgschnauzrar, samt Schnauzer och Riezenschnauser (vad jag vet). Dvärgschnauzrar är allround hundar och funkar till det mesta (agility, lydnad osv.) Dom är envisa men väldigt sociala hundar :) Alltså, en stor hund i en liten kropp ;)
Jag älskar dvärgschnauzrar, de är verkligen underbara men min pappa tycker att de är lite små men eftersom vi känner en uppfödare som föder upp just dvärgschnauzrar så kanske det blir en sådan! ;)
13 haha nja det där håller jag inte med om har två pudlar dvärg o en toy och dom klarar sig mer än 3 h, bekant som är uppfödare varpå ena hunden är från hennes uppfödning har mellanpudel,dvärgpudlar och toypudlar dessa klarar sig även dom längre än 4 h. 😎
Mellan pudel eller stor pudel kanske kan vara nåt :)
Du kan också gå in på lagottoromagnolo.ifokus.se och läsa och ställa frågor.
Den fungerar som "första hund" bara man sätter sig in i rasen och förstår vad den kräver, det är ingen ren sällskapshund utan den kräver någon typ av vettigt arbete för att fungera i vardagen, rätt envisa kan en del vara också. Är man aktiv som person och tränings/tävlingsintresserad och har lite erfarenhet av rasen kan det bli en underbar hund.
#21 jag hoppar in där och kollar! :)
Lagottos har fått problem med dålig mentalitet på senare år också…
Ok, får kolla upp olika uppfödare om jag ska ha en sådan då :)
Men det lutar åt en dvärgschnauzer från Guttstabackens kennel då jag känner hon som har den :)
Trots att den är liten :P
#23 Problem med mentaliteten var vanligare förr, idag ser det mycket bättre ut, visst finns det sämre uppfödare i dagsläget också, men numera finns det många väldigt bra uppfödare.
Jag tror inte att ni fattar hur glad jag är, jag har pratat med Karin som har kenneln jag pratat om och vi ska få låna "Beppo" Guttstabackens Moltas imorgon tills på söndag 😃 En liten dvärgschnauzerpojke på ca 5 månader 😍
#28 Kul! Superhärlig ras och var min första hund. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Ja jätteroligt! :)
Hej, hittade en länk på internet där står en lista med allergievänliga hundar.
http://www.hahund.se/allerigvaumlnliga-hundar.html
#31 kollade, och den verkar verkligen inte stämma. Framför allt inte när de skriver ut blandraser.
Den finns inte allergivänliga raser, då skulle i princip alla raser vara sk allergivänliga. Det är individuellt, en kanske tål schnauzer medan en annan blir dödssjuk så fort denne träffar en. Den ena kanske tål schäfer, inte den andra. osv.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Okej, tack så mycket. Då har jag lärt mig något nytt idag :) #32
Hoppas ni tycker om er låne hund tror både schnauzer och pudel är bättre för er har nyligen gått kurs,med två lagottos de var rätt speciella..och knepig mentalitet…
28 vad roligt o höra kanon att ni kan låna o se hur det funkar med lillebror och även hur det är att ha hund. Håller tummar o tassar stenhårt för att det kommer gå bra.
#35 Tack!🙂Snart kommer han!
Många rekommenderar t ex labrador till nybörjare, men det är väldigt individuellt vad man får för hund, labbar kan vara väldigt explosiva och ibland svåra. Samma med flat, det gäller att man har en fast uppfostran.
Annars skulle jag säga golden, corgi, sheltie, pudel, flera icke working terriers och ungefär hela sällskapsgruppen (rasgrupp 9) passar till nybörjare :)
Vad söt han är!!!!!!
Jag är cool
Åh sicken liten goding hur går det? har din lillebror märkt av honom något?
Det går bra, alltså han nyser men det var en i en dvärgschnauzergrupp på facebook som berättade att man kan reagera på valpar men att det går över 🙂 Han är helt underbar, lillkillen ❤️
#42 Jag tålde inte min hund när hon kom till mig som valp :) Jag var rödsprängd i ögonen… efter ett bad dagen efter ankomsten tålde jag henne perfekt!
42, det stämmer inte med min son, han har alltid tålt pudlarna tack o lov men Nellie ne det verkar tyvärr vara värre ändå är hon 1 år + några månader badas 1 gång i veckan dagen innan han kommer hem ändå reagerar han. Nyser,ögon som kliar osv. Han reagerar på syrrans dvärgschnauzer och kompisens 12 åriga dvärgschnauzer. Han reagerar på nästan alla raser som anses vara mer "allergivänliga" han har inte träffat Lagotto eller softis så pass mycket att vi kan sätta dom på någon lista på ja eller nej. Men pudel träffar han flera både valpar och flera andras vuxna pudlar i olika storlekar.
Ok. intressant hur olika det kan vara :)
45 Oja det kan vara olika. Nellie är inte pudel det tåls ju sägas ;) Hon är en liten Yorkshireterrier.
#46 Haha ok ;)
Golfen Retriever tycker jag… de va min första hund och jag rekommenderar dom starkt !
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶
Golfen Retriever tycker jag… de va min första hund och jag rekommenderar dom starkt !
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Golden**
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Vad käckt att få låna en valp och se efter! Kanonlösning, ju! 🙂
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Lägg upp fler bilder på honom!!! 😍
/ Anna och Tage
Blogg: annasthlm.blogspot.com 
Åhh han är ju såå söööt :3 ❤️
I princip kan alla raser vara en bra första hund, om man är genuint intresserad o påläst om rasen.
#31 Den hemsidan var inte mycket att hänga i julgranen, väldigt tunn o utan fakta, inte heller någon information om vem/vilka som driver sajten.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Ni skulle bara ha valpen på prov eller ska ni behålla de nu kanske?
:=) jag har en blandras med Ds och Jr . han har mest sin pappas utseende DS;) mot sommaren ska jag skaffa en mellan schnauzer;)
#56 nu är det bestämt att han är våran :)

.
#58 kul lycka till med allt!