lugna hunden innan träning?
ni som tränar med era hundar, har ni regler innan ni startar och i så fall vilka?
oftast är ju hundarna väldigt taggade för att de tycker det är så kul. min spårar och kör sök, och när jag lägger spåret hör jag hur han "skriker" i bilen och inför söket är han också väldigt stissig. han vet liksom inte vart han ska ta vägen. det känns dock lite lönlöst att lugna ner honom även om jag försöker genom att be honom sitta och få godis, söka lite efter godis eller slicka på sin licktreat när det är sök men jag har inga regler på att han inte får dra i kopplet på väg mot stigen (har sele) eftersom han är så blockerad och oftast blir ännu mer stressad om jag försöker träna koppelgående just då. innan spåret går vi alltid en promenad, och innan jag släpper på honom får han ligga ner en stund och det brukar få ner tempot och han kopplar på hjärnan mer.
hur gör ni? kanske kan få några bra tips :)
Kör mycket lugna övningar som ögonkontakt och långsam belöningar, lydnadsträning är lugna saker för min hund, men sitt och ligg med överdrivna handrörelser lugnar honom.
Innan sök taggade jag upp min förra hund dock, just för att han ska börja PANG PANG PANG typ, haha! Upplevde att han fokuserade mer på sin uppgift då.
-
Släpper inte min hund från stigen eller på spåret om hon är för uppe i varv. Jag står kvar tills hon är tyst och fokuserad - ju mer skrik och hopp desto längre väntan.
tack för era svar :)
jag försöker som sagt också köra lugna grejer men min hund är inte direkt närvarande och blir ännu mer taggad nästan, om jag ber honom att göra olika saker. lite dämpar det, men han är verkligen speedad och har jättesvårt att fokusera.
jag kanske borde ha mer krav innan han får springa från stigen, och inte tillåta studsande och dragande i kopplet, men någonting säger mig att vi kommer få stå där hela dagen i så fall & det kommer ingen orka vänta på ;)
vid spår har det dock blivit bättre men han spårar ganska snabbt, men ändå inte slarvigt. jag kan dock ha svårt att hinna med ibland. jag vet inte om jag är otydlig, men så kan det vara. han vet liksom inte riktigt hur han ska hantera situationen eftersom han har så mycket förväntan i sig, och då är det väldigt lätt till överslag på olika sätt.
när det gäller söket har det mest varit för skoj skull och jag såg det positivt att han var taggad och tyckte om det. nu har vi hållit på ett halvår ungefär och han vet vad det går ut på, så kanske borde jag kunna höja mina krav nu?