Halsband till långhårig hund
Jag är en sån där som tycker att det är kul med halsband. På mina korthåriga så syns halsbandet bra, så jag kan mixa o matcha bäst jag vill. Men med en långhårig hund så syns ju halsbandet knappt och halsbandet separerar pälsen på ett oattraktivt sätt. Hur väljer man halsband när man har långårig hund? Går man bara på funktion eller tittar man nånting på hur halsbandet som inte kommer synas ser ut? Har du nån bild på en långhårig hund med halsband som ser snyggt ut på hunden lägg gärna ut den bilden :) Sitter o funderar på en långhårig hund men det där med halsbandet förstör hela grejen :P
minavitas.wix.com/kennel
Jag har en Chinese crested powder puff, och jag har ett rundsytt läderhalvstryp för att det inte ska slita på pälsen. Varvar med olika koppel i lite roligare färger m jag känner för det, men annars är jag nog s tråkig att jag kör P svart läderkoppel för det mesta. Han måste dock ha täcke och overaller då han inte har någon underull och fryser ganska lätt, så kan matcha lite med dem. :)
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Det är dötråkigt att halsbanden inte syns på långhåriga hundar. Jag hade ett Hurtta halsband i rosa till min Samojed och det såg man inte men jag tyckte att hon var så snygg i sitt halsband bara för att jag visste att det fanns där!
De bästa alternativen är väl ett väldigt tunt halsband som inte separerar pälsen så mycket eller en läcker scarf. Jag går alltid på en kombination av funktion och utseende när jag väljer halsband.🙂
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Jag gillar breda halsband, då syns de bättre. Jag har en gråhund, på henne syns Hurttas halsband med spänne ganska bra, det är också ganska mjukt så jag tycker inte att det sliter så mycket på pälsen. Sedan har jag halsband från Rogz, de syns väldigt dåligt på henne plus att de sliter en del på pälsen.
Jag har ett Hurtta halvstryp och ett halvstryp i älgskinn till min långhåriga bichon havanais. Det sliter inte så mycket på pälsen och syns rätt bra då dem är ganska så breda :)
Hmm.. Så valen är typ smalt halsband som inte syns o inte förstör pälsen men kan skada halsen om min hypotetiska hund drar. Brett halsband som eventuellt syns lite och riskerar att förstöra pälsen. Scarf som syns, hur blir pälsen med en scarf? Är det samma med sele föresten? Att pälsen riskerar att förstöras?
minavitas.wix.com/kennel
ALLT som ligger och skaver mot pälsen en längre tid oavsett bredd och kvalité förstör pälsen sen skadar dåliga produkter pälsen extra fort -och mycket.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
#7 Upplevde att det halvstrypet jag använde inte förstörde min hunds päls alls eftersom det bara användes på promenader.
-

Vi har rätt så långhåriga hundar och halsbanden syns inte så mycket, så för oss handlar det mest om funktion. Dom halsband vi tycker bäst om är hurtas fodrade helstryp, pälsen rycks inte bort som det kan göra på andra koppel. Vi har endast använt en sele och det är VGW-sele och den skavde bort pälsen och ärligt har jag inget bra att säga om den selen.
#1 måste bara fråga, har du ej kvar opsis?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#12 Nej, han fick somna in 20 decmber 2013
-
#13 Ojdå, beklagar.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag har ett brett halsband för att det är snällare mot halsen. Drar undan täckhåren när jag sätter på det så att det ligger mot underullen. När han inte har halsband på syns det inte så mycket då eftersom täckhåren lägger sig över gropen i underullen.
Om han hade varit korthårig hade jag nog köpt på mig flera halsband. På ett sätt är det skönt att den utgiften är totalt onödig, för då har jag pengarna kvar 😛 Sen finns det ju nästan lika många koppel som halsband att välja mellan…
En nackdel är att det inte räcker med reflexhalsband när det är mörk, utan han måste ha lampa och/eller reflextäcke för att synas.
#13 oj, vad tråkigt! :( 🌺
Ha en trevlig dag!