Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1451 ggr
Anna4077
0

unghund

Åh jag skulle verkligen behöva lite bekräftelse på att jag gör rätt när jag uppfostrar Max. Just nu känns det som jag inte har någon koll alls. Jag menar hunden tittar på mig och avgör om godisen är värd ansträngningen! Jag vet att han är unghund nu och där med trotsig. Alla säger att det går över. Hoppas bara jag hanterar det rätt. När vi är på träning är han som en perfekt hund. Gör allt perfekt. Så där så man nästan inte har något att arbeta med. Men när vi kommer hem blir han både blind och döv. Använder mig som tuggben. Ylar som en dåre om vi får besök eller åker bort.

Känns som att min bild av honom tidigare, innan han va könsmogen (nu är han 7månader) va en dröm. Att det inte var sant. Tänk om det är så? Tänk om jag gör fel? Sen kommer stunder där han är så där underbar igen. Tyvärr är dom inte så långa att jag kan tro att det faktiskt var en sån där underbar hund jag hade ett tag. Snälla säg att detta är övergående!

Anna och taxen Max

MoniQ90
2

Jag tycker att det är viktigt att inte bara vänta och låta det går över. :)

Jag tror varken människor eller hundar trotsar för bara trotsandes skull. Det är precis som du skriver, är belöningen bara tillräckligt värt det så kommer hunden att vilja göra som du säger. "Trots" innebär för mig helt enkelt att du har fått en hund som kan tänka, har egen vilja och är kritisk och det är egentligen bra. Se som sagt till bara att skaffa belöning som han tycker är värdefullt och träna, träna och träna bort oönskad beteende :) 

Anlita också gärna någon duktig intruktör till privatlektioner, så att hon kan se hur hunden är i hemmamiljön och ge tips om vad du kan göra :)

Em_
1

Det är helt normalt :) Brukar bli vettiga hundar av ligisterna med tillslut :) 

Tänk efter innan om du tror hunden kommer göra det du ber om. Om chansen är liten så säg inget. Träna på det senare när du har bättre förutsättningar för att lyckas. 

Välj dina strider. När jag känner att jag måste tjata om precis allt försöker jag välja ut det viktigaste struntar i resten ett tag. Tycker relationen tar mycket stryk när man är en gnällkärring största delen av tiden ;)